گازخیزترین كشورها از بازار سی ان جی جاماندند

گازخیزترین كشورها از بازار سی ان جی جاماندند ام آی جی تی: ایران درحالی بر دومین سكوی غنی ترین های منابع گازی در دنیا ایستاده است كه نسبت به 40 سال قبل این ذخایر درجای، یك سیر صعودی را طی كرده اند تا به یك رشد 8 درصدی برسند.


به گزارش ام آی جی تی به نقل از وزارت نفت، ایران درحالی بر دومین سكوی «غنی ترین های منابع گازی» در دنیا ایستاده است كه با گذشته سالیان متوالی و گردش مداوم چرخه انرژی در بخش های مختلف نه تنها غروبی برای اتمام این منابع متصور نیست بلكه نسبت به ۴۰ سال قبل این ذخایر درجای، یك سیر صعودی را طی كرده اند تا به یك رشد ۸ درصدی برسند. باتوجه به رشد این ظرفیت می توان گفت باید از موقعیت موجود به صورتی مدبرانه و هوشمندانه جهت توسعه بخش های وابسته و غیر وابسته به این صنعت بهره جست، اما این رشد منابع گازی را نمی توان تنها در فرصت بیشتر سوزاندن گازها در نیروگاه ها برای تولید برق، در پالایشگاه ها و پتروشیمی ها جهت تولید انواع فراورده خلاصه كرد. اگر كمی دقیق تر به این پازل گازی كه در خود صدها قطعه را جای داده است نگاه شود تا به تكمیل یك تصویر پرسپكتیو برای سامان دادن به بازار انرژی بیانجامد، نباید بخش سوخت را از قلم انداخت. همان كاری كه كشورهای دیگر برای آب و تاب دادن به این بازار كرده اند تا با گازسوز كردن خودرو های خود بتوانند با یك تیر چند نشان به هدف بزنند و از قِبَل آن حوزه های دیگر را همچون محیط زیست، كاهش آلایندگی سوخت های فسیلی و... را نیز در تیررس توجه و التیام قرار دهند. این تغییر و تحول را می توان در گازسوز كردن خودرو ها و به موازات آن راه اندازی جایگاه های سی ان جی در این كشورها به خوبی مشاهده كرد، این تفكر به شكلی همه گیر شده است كه نه تنها دارندگان منابع ذخایر گازی بلكه كشورهایی نیز كه از این ذخایر محرومند یا منابع شان حداقلی است، دست به كار شده اند تا با كمك گازهای جایگزین به این پروسه ملحق شوند و در مواردی گوی سبقت را از سایر رقبای خود بربایند. اگر كمی به عقب تر بازگردیم ردپای این سوخت طبیعی را در اوایل قرن بیستم می توان مشاهده كرد؛ در همان سال های اولین همزمان با توسعه صنعت خودرو در كشورهای آمریكایی و اروپایی گاز طبیعی به رسمیت شناخته شد تا در باك خودرو ها تزریق شود. بدین سان در دهه های پایانی قرن بیستم مصرف سی ان جی جدی تر شد به شكلی كه ردپای فراگیر شدن قسمتی از این توسعه را در آمریكای جنوبی، آرژانتین، برزیل و بخشی دیگر را در امریكای شمالی می توان مشاهده كرد، در اروپا نیز كشورهایی همچون ایتالیا و هلند در این زمینه پیشتاز شدند. با یك نگاه كلی به آمار جهانی می توان گفت تعداد ۲۷ میلیون و ۷۰۰ هزار خودروی گازسوز درحال تردد هستند كه ما به ازای آن ۳۲ هزار و ۵۰۰ جایگاه سوخت در اقصی نقاط جهان سی ان جی این خودرو ها را تامین می كنند. *سهم برزیل در بین كشورهایی كه از طرفداران و متقاضیان مصرف این نوع سوخت هستند در صورتیكه مالكیت ۱.۷۸۱.۱۰۲ خودروی سی ان جی سوز را از آن خود كرده است با داشتن ۱.۸۰۵ جایگاه سالانه رقمی در حدود ۱۴۴.۵۳۵.۶۳۶ متر مكعب گاز می سوزاند. *هندی ها نیز با داشتن ۱.۸۰۰.۰۰۰خودرو و ۹۳۶ جایگاه در سال ۱۶۳.۲۱۰.۰۰۰ مترمكعب گاز می سوزانند، آرژانتین نیز با داشتن دو میلیون و ۴۰۰هزار خودرو در كنار ۱.۹۳۹ جایگاه سوخت، مصرف سالانه اش به ۲۳۹.۸۱۵.۰۰۰ متر مكعب می رسد. *همچنین هم اكنون در كره جنوبی ۴۰.۵۳۲ خودرو سی ان جی سوز وجود دارد كه با سوختگیری شان در مجاورت ۲۰۱ جایگاه سوختی كه در این كشور وجود دارد سالانه عقربه مصرفشان به ۹۳.۰۰۰.۰۰۰ مترمكعب می رسد. نكته قابل توجهی كه در این بخش خودنمایی می كند بر این مبنا است كه كشورهایی مانند برزیل، آرژانتین، هند و كره جنوبی كه هریك به ترتیب سهم شان از مجموع ذخایر گازی جهان ۰٫۱۹٪ - ۰٫۲۱٪- ۰٫۵۷٪ - ۰٫۰۳٪ است همچون دولت هایی هستند كه با داشتن منابع گاز طبیعی حداقلی و با وجود محرومیت از این ذخایر با سیاست گذاری كه در این راستا جهت سوق دادن بازار مصرف پی ریزی كرده اند به شكلی شرایط را مهیا ساخته اند تا با گازهای جایگزین از سناریوی توسعه مصرف سی ان جی جا نمانند. چین كه در آسیا گوی سبقت را از سایر كشورها ربوده است با داشتن ۱٫۵۹٪ ذخیره گازی درجای از بزرگترین دارندگان خودورهای گازسوز شمرده می شود. شهرام اتفاق از كارشناسان صاحب نظر در حوزه ی انرژی، معتقد می باشد كه ایران شایسته ی جایگاهی بالاتر در صنعت انرژی است و خبر از تحولات مهمی در دنیای كسب و كار در صنعت انرژی و نفت و گاز می دهد: «از میان ده شركت برتر جهان در سال ۲۰۱۹ (انتخاب برمبنای توانایی مالی و ارائه خدمات خوب انجام می شود)، هفت شركت در صنعت انرژی و نفت، یك شركت در صنعت خرده فروشی و دو شركت در صنعت خودرو فعال می باشند. از میانِ هفت شركت برتر جهان كه در صنعت انرژی فعال می باشند، سه شركت متعلق به چین، و بقیه متعلق به هلند، بریتانیا، ایالات متحده و عربستان هستند. این اوضاع از یك سو نشان داده است كه صنعت انرژی چه جایگاه بهادار و مهمی در دنیا دارد و از طرف دیگر بیان كننده این است كه ایران با منابع عظیمی كه در اختیار دارد، از چه موقعیت بالقوه ای برای قرار گرفتن در بین برترین های جهان برخوردار می باشد. در عین حال، حضور سه شركت چینی در این لیست، به ما یادآور می شود كه تنها در اختیار داشتن منابع طبیعی برای كسب رتبه های برتر در صنعت انرژی كفایت نمی كند و ساز وكار اداره اقتصادی شركت ها عامل مهمی در شكوفایی آنهاست. چونكه در سال ۲۰۱۹، از ۵۰۰ شركت برتر جهان، ۱۲۹ شركت چینی بوده اند. همچنانكه رتبه های اول تا چهارم از ۱۰ بانك برتر جهان متعلق به چین است». اتفاق با اشاره به توسعه خودرو های برقی در اروپا و آمریكا می گوید: این پروسه به دو دلیل شكل گرفت، اولین علت آن به مسئله تغییرات اقلیمی و نگرانی از افزایش انتشار كربن در دنیا و گرمایش زمین باز می گشت. دلیل اقتصادی دیگری وجود داشت كه به هر حال قسمتی از قاره آمریكا و تمام اروپا فاقد گاز طبیعی و منابع فسیلی بودند و منابع را در اختیار نداشتند طبیعتاً باید سوخت دیگری را جایگزین می كردند. بدین سبب در ایالات متحده، با استفاده از زغال سنگ، برق در نیروگاه ها تولید و سپس این برق مبدل به سوخت خودرو های برقی می شود. ضمن اینكه در ایالات متحده، لوله كشی گاز وجود ندارد، اما شبكه توزیع برق در سرتاسر كشور موجود است. بدین سبب آنها زغال سنگ را تبدیل به سوخت خودرو می كنند، اما هنوز قسمتی از ناوگان خودرو های سنگین باربری مانند تریلرها در آمریكا، سی ان جی سوز هستند. هر كشوری در دنیا متناسب با امكانات و منابع محلی تصمیم می گیرد. چین هر دو پروژه توسعه خودرو های برقی و گازسوز را به موازات پیش می برد و البته چین هم منابع گازی ندارد و خودروی برقی برایش جذابیت بیشتری دارد. بدین سبب ما نیز باید به اتكای منابع طبیعی كشورمان، گام های بلندی در جهت كاهش انتشار كربن برداریم و جایگزین كردن گاز بجای بنزین، امكان دارد كه گام نخست باشد. اتفاق نكته جالب توجهی را مطرح می كند؛ كشورهایی مانند سوئد بخش اعظمی از ناوگان حمل و نقل عمومی شان سی ان جی مصرف می كنند و ۷۰ درصد از سی ان جی مصرفی شان بوسیله تامین این گاز به صورت بیوگس (زیست گاز) است به این معنا كه بوسیله زباله تامین می شود. متاسفانه ایران با داشتن ۳۴ تریلیون منابع گازی همچنان نتوانسته است از این ظرفیت خود در بخش سوخت جهت سوق دادن بازار به سمت سی ان جی سوز ساختن خودرو ها قدم موثری بردارد كه انتظار می رود با دریافتن اهمیت این مساله گام های جدی تری در این خصوص برداشته شود. در واقع هر كشوری می بایست بالقوه های خودرا شناسایی و بر طبق آن پیشرفت كند؛ بالقوه در كشوری همانند ایران منابع گازی یا همان منابع هیدروكربوری است كه زیرساخت آن (لوله های گاز) نیز در سراسر كشور مهیاست. با فرض اینكه سایر كشورهایی كه در منابع گازی نسبت به ایران دارای بالقوه های كمتری هستند، اما در سی ان جی سرمایه گزاری نموده اند، باید نگران بود كه بزودی از كشور ما سبقت بگیرند و سالانه مقادیر زیادی ثروت و شغل از دست برود.


منبع:

1398/07/10
22:20:41
5.0 / 5
4333
تگهای خبر: آب , انرژی , بنزین , پالایشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳
MIGT انرژی ، توربین، گاز ، ام آی جی تی

migtco.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ام آی جی تی محفوظ است

ام آی جی تی

وبسایت اقتصادی با تمرکز بر نفت و گاز