گزارش ام آی جی تی؛
اصلاح تعرفه، اصلی ترین ابزار مدیریت مصرف گاز
به گزارش ام آی جی تی اصلاح تعرفه گاز، می تواند علاوه بر کاهش بار مالی دولت، روند صعودی مصرف گاز بخصوص در بخش خانگی را مهار کرده و درآمدهای این صنعت را افزایش دهد.
به گزارش ام آی جی تی به نقل از مهر، سالجاری در حالی رو به پایان است که در نیمه دوم سال به صورت کم سابقه ای شاهد خاموشی های گسترده ای در سطح کشور بودیم. البته سرمنشا این خاموشی ها به بخش سوخت نیروگاه ها باز می گردد؛ بدین سان که به علت افزایش مصرف گاز بخش خانگی، گازرسانی به نیروگاه ها با چالش مواجه گردید. اختلال در تأمین سوخت نیروگاه ها حتی باعث شد تا چندی قبل بخش قابل توجهی از پایتخت به علت از مدار خارج شدن نیروگاه طرشت، ری و سه واحد از نیروگاه رودشور، در تاریکی فرو رود. هم اکنون میانگین تولید گاز کشور نزدیک به یک میلیارد مترمکعب در روز است که از این میزان حدود ۶۰۰ میلیون مترمکعب در بخش خانگی استفاده می شود. البته با مدیریت مصرف گاز بخش نیروگاهی و همینطور مدیریت تأمین برق بخش صنعتی، حدود ۱.۷ میلیون مترمکعب گاز به قول همایون حائری، معاون وزیر نیرو، صرفه جویی شد.
بر این اساس چالش های حوزه برق به تأمین گاز نیروگاه ها باز می گردد. باید پذیرفت که مصرف گاز بخش خانگی در ایران رقم بسیار بالایی است و لازم است با استفاده از تدابیری به سمت استفاده بهینه حرکت کنیم؛ البته فرهنگ سازی برای مصرف بهینه امری است که باید بعنوان یک دستور کار دائمی طی سالهای گذشته در کانون توجه دولت قرار می گرفت و موضوعی نیست که در زمان بروز چالش آنرا مورد توجه قرار داد.
به طور کلی مصرف گاز مانند هر حامل انرژی دیگری از حلقه های متصل به یکدیگر تشکیل می شود که از بخش تولید تا مصرف و متنوع سازی مقاصد مصرف را در می گیرد. ازاین رو نمی توان روی توسعه و تقویت بخشی متمرکز شد و بخش های دیگر را رها کرد.
سهم قصور دولت چه می شود آقای وزیر؟
هرچند وزیر نفت طی اظهارات مختلف مصرف بالای گاز در بخش خانگی را مقصر خاموشی های اخیر معرفی نمود، اما آنچه جای خالی آن در بین اظهارات وی به چشم می خورد، نقش دولت در استفاده از سیاست های مدیریت مصرف گاز است.
رضا اردکانیان، وزیر نیرو در همین رابطه اظهار داشت: هرچند مصرف انرژی در ایران رقم بالایی است و مردم باید مصرف خویش را کاهش دهند، اما دست ما هم بعنوان بخش دولتی در سیاست گذاری برای بهبود این روند مدیریت مصرف انرژی بسته نبوده است که یکی از این ابزارها، تعرفه است.
برآیند فعالیتهای دولت در ۷ سال و نیم گذشته نشان داده است همان گونه که سیاست های مدیریت مصرف بنزین قبل از برقراری مجدد نظام سهمیه بندی بنزین، به دست فراموشی سپرده شده بود، در بخش مصرف گاز هم دستاورد چندانی حاصل نشده است.
فرهنگ سازی و اصلاح نظام تعرفه، دو بال برای کاهش مصرف
هر چند اوضاع تولید گاز در کشور با وجود عدم توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی و همینطور افت فشار و تولید بعضی از فازها، مورد قبول است، اما باید دید چنین هزینه کلانی که از زمان تولید از مبدا تا مصرف در مقصد برای این ثروت ملی می شود چه میزان عایدی برای کشور دارد. همان گونه که آمار و ارقام نشان داده است بیشترین مصرف گاز در بخش خانگی است. بخشی رفاهی که تقریباً درآمد کسب شده از محل آن با عنایت به یارانه ای که دولت بابت آن می پردازد، بسیار اندک است. این در شرایطی است که مطابق قانون هدفمندی یارانه ها میانگین قیمت فروش داخلی گاز طبیعی باید بگونه ای تعیین شود که به تدریج تا آخر برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، معادل حداقل ۷۵ درصد متوسط قیمت گاز طبیعی صادراتی بعد از کسر هزینه های انتقال، مالیات و عوارض شود.
این قانون در سال ۸۷ تقدیم مجلس شورای اسلامی و مصوب شد. با گذشت ۱۲ سال از اجرای این قانون همچنان سنگینی رقم یارانه گاز روی دوش دولت سنگینی می کند. مقوله ای که باید در این میان مورد پرسش از دولت قرار گیرد، اقدامات لازم در جهت حقیقی شدن نرخ گاز است.
بنابراین اصلاح نرخ تعرفه گاز همانند خیلی از کشورهای دنیا، در کنار فرهنگ سازی، ابزار کارآمدی برای مدیریت مصرف باشد. طبق مصوبه هیأت دولت قیمت آب و برق در سال ۱۳۹۹ معادل ۷ درصد افزایش یافته است.
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب