سد كرخه در سلامت كامل، ذخیره فعلی كرخه ۳۴ برابر سد كرج

سد كرخه در سلامت كامل، ذخیره فعلی كرخه ۳۴ برابر سد كرج ام آی جی تی: مدیرعامل شركت مدیریت منابع آب ایران با تاكید بر اینكه سد كرخه در سلامت كامل است، اظهار داشت: تشدید بارندگی های اخیر باعث شده تا ۸.۵ میلیارد مترمكعب سیلاب وارد مخزن سد شده و ذخیره فعلی كرخه به بیشتر از ۶ میلیارد مترمكعب برسد كه این رقم حدود ۳۴ برابر سد كرج است.


به گزارش ام آی جی تی به نقل از ایسنا، محمد حاج رسولی ها در حاشیه بازدید از سد كرخه با تاكید بر این كه میزان بارندگی ها از شروع سال آبی تابحال به ۲۹۰ میلیمتر رسیده است، اظهار داشت: سهم جبهه بارشی اخیر كشور (۲۶ اسفندماه تاكنون) از این رقم حدود ۸۵ میلیمتر بوده است كه در دو جبهه بارشی ۵۰ میلیمتری و یك جبهه بارشی ۱۵ میلیمتری به وقوع پیوسته است.
وی اشاره كرد: بارندگی مناسب سال آبی جاری باعث شده است كه میزان رواناب ها در سطح كشور به حدود ۵۰ میلیارد مترمكعب برسد كه برمبنای پیش بینی های صورت گرفته تا آخر سال آبی جاری حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد دیگر باز به حجم رواناب های كشور اضافه می شود و این رقم به ۷۰ میلیارد مترمكعب خواهد رسید. بدین سبب رواناب به وجود آمده ۳.۵ برابر سال قبل است.
حاج رسولی ها افزود: از میان ۵۰ میلیارد مترمكعب رواناب ایجاد شده، حدود ۲۰ میلیارد مترمكعب آن در سدها ذخیره شده است و ۳۰ میلیارد مترمكعب آن برای مصرف در بخش های مختلف همچون مصارف زیست محیطی رهاسازی شده و قسمتی از آن باز به صورت سرریز روانه دریا شده است.



آبگیری ۴۰ تالاب مهم كشور به دنبال بارندگی های اخیر
مدیرعامل شركت مدیریت منابع آب ایران با تاكید بر این كه بارندگی های اخیر سبب آبگیری ۴۰ تالاب مهم ایران شده است، عنوان كرد: از شروع سال آبی تابحال دریاچه ارومیه حدود ۵۰ سانتی متر افزایش ارتفاع آب داشته است. هم اكنون تالاب های شادگان و هورالعظیم خوزستان باز كه سال ها منشأ گرد و غبار بوده اند شرایط مطلوبی پیدا كرده اند.
بنا بر اعلام وزارت نیرو، وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این كه سد كرخه سیلاب ۲۰۰ ساله را مهار كرده است، اظهار داشت: این سازه توانسته است سیلاب های با دبی متوسط ۵۹۰۰ مترمكعب در ثانیه و یا لحظه ای ۸۴۰۰ مترمكعب در ثانیه را به حدود ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ مترمكعب در ثانیه تعدیل كند.

حاج رسولی ها اشاره كرد: نباید از این نكته مهم غافل بشویم كه اگر این سد وجود نداشت، رهاسازی سه برابر خروجی فروردین ماه به پایین دست یك فاجعه بزرگ زیست محیطی را رقم می زد ولی خوشبختانه به بركت وجود این سازه بزرگ سه كیلومتری توانسته ایم این سیلاب را در مخزن سد كنترل نماییم.
مدیرعامل شركت مدیریت منابع آب ایران افزود: با عنایت به اینكه پیش بینی می شود تا اختتام فروردین ماه و اوایل اردیبهشت شاهد تشدید بارندگی ها و وقوع سیلاب در منطقه باشیم، از این رو پایداری سد و ورودی و خروجی به این سازه بطور كامل تحت كنترل است تا بتوانیم سیلاب های پیش رو را باز مدیریت نماییم.
وی با تاكید بر این كه سد كرخه امسال ورودی بی‎ سابقه ای را تجربه كرده است، اظهار داشت: در ضمن این مدت ۸.۵ میلیارد مترمكعب سیلاب وارد مخزن سد كرخه شده است كه در طول دوره آماری این سازه ورودی این چنینی تابحال به ثبت نرسیده است ولی با این وجود این میزان آب در زمان بندی های مختلف در سد ذخیره و به تدریج تخلیه شده است تا برای سیلاب های بعدی آماده و پیك آن تحت كنترل باشد.


ذخیره فعلی سد كرخه ۳۴ برابر سد كرج است

مدیرعامل شركت مدیریت منابع آب ایران اشاره كرد: تشدید بارندگی و وقوع سیلاب در منطقه باعث شده است تا ذخیره فعلی سد كرخه به بیشتر از ۶ میلیارد مترمكعب برسد كه این رقم حدود ۳۴ برابر حجم آب سد كرج است.

حاج رسولی ها درانتها اشاره كرد: هم اكنون سد كرخه و پایداری آن در سلامت كامل است و بیشتر از ۱۲۰۰ ابزار دقیق این سد به صورت مستمر قرائت می شود كه تا این لحظه شاهد هیچ مشكلی نبوده ایم.


انسجام سیمره و كرخه به منظور كاهش دبی ورودی به رودخانه كرخه

وجود مخزن سد سیمره در یكی از سرشاخه های اصلی رودخانه كرخه، كمك بی بدیلی در مهار سیلاب جاری در این حوضه آبریز است.
مدیرعامل شركت توسعه منابع آب و نیروی ایران هم با بیان این مطلب اضافه كرد: با عنایت به بارش های كم سابقه اخیر در غرب كشور، سد سیمره در استان ایلام توانست حجم بالایی از سیلاب های بالادست حوضه آبریز این سد را كنترل و از ورود سیلاب های مخرب به استان های لرستان و خوزستان جلوگیری كند.
بهروز مرادی اضافه كرد: با دستور وزیر نیرو در روزهای ابتدایی سال، با حضور كلیه عوامل اجرایی در محل سد سیمره و بررسی تمامی جوانب امر، موفق به كنترل دبی ۳۰۸۰ مترمكعبی ورودی به این سد شدیم.
وی با اشاره به آورد رودخانه سیمره عنوان كرد: چنانچه حجم آورد آب در سد سیمره مهار نمی شد، با ورود آن به پایین دست و سد كرخه كه آخرین سد پایین دست آن محسوب می شود، مشكلات و روزهای سختی برای مردم خوزستان در تعطیلات ایام نوروز رقم می خورد.
مرادی به ایجاد ظرفیت در مخزن سد سیمره پیش از وقوع سیلاب اشاره و اشاره كرد: با عنایت به پیش بینی بارش های اخیر، در اسفندماه سال قبل به میزان ۱۰ متر تراز مخزن را پایین آوردیم كه با این اقدام، حدود ۴۰۰ میلیون مترمكعب ظرفیت برای مهار سیلاب در مخزن به وجود آمد.
مدیرعامل شركت توسعه منابع آب و نیروی ایران اضافه كرد: در حوضه كرخه می توان با اعمال تمهیدات فنی و افزایش تراز مخزن سد سیمره (از تراز فعلی ۷۰۸ تا تراز ۷۱۶) به میزان ۴۰۰ میلیون مترمكعب دیگر ذخیره موقت ایجاد كرد كه سپس فروكش كردن سیلاب این حجم متناسب با كاهش ورودی به سد سیمره، در فرصت مناسب تخلیه شود.



1398/01/21
14:15:33
5.0 / 5
4510
تگهای خبر: آب , شركت , كشور
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۵
MIGT انرژی ، توربین، گاز ، ام آی جی تی

migtco.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ام آی جی تی محفوظ است

ام آی جی تی

وبسایت اقتصادی با تمرکز بر نفت و گاز