معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا:

هدف دولت از انتقال آب تامین نیاز شرب است

هدف دولت از انتقال آب تامین نیاز شرب است به گزارش ام آی جی تی معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا اظهار داشت: اگر مطالعاتی برای انتقال آب صورت گیرد، صرفا برای تامین آب آشامیدنی است.


به گزارش ام آی جی تی به نقل از وزارت نیرو، قاسم تقی زاده خامسی، در نشست خبری همایش ملی «سیلاب ۹۸-۹۷: اگر تكرار شود!»، با اشاره به اینكه خوزستان با دارا بودن ۱۰ سد بر صنعت آب كشور تأثیر بسزایی دارد، اظهار داشت: ۵۰ میلیارد مترمكعب مجموع ذخایر كل سدهای كشور است كه ۲۳.۵ میلیارد مترمكعب آن معادل نیمی از ذخایر آب كشور در خوزستان است. وی با اشاره به اینكه تمهیدات لازم برای سیل احتمالی آینده انجام شده، خاطرنشان كرد: هیچ مجموعه ای نمی تواند ادعای پیشبینی دقیق زمان وقوع سیلاب را كند، اما بنا بر پیشبینی ها آبان ماه پر بارش و آذر و دی نرمال داریم، ولی با عنایت به خسارات سال قبل محتاطانه تر برخورد می نماییم، ازاین رو حوضه های آبریز سدها تخلیه شده و آمادگی برای كنترل و مهار سیل احتمالی را داریم. تقی زاده خامسی اظهار نمود: خوشبختانه سدهای خوزستان در وضعیت های مختلف كاركرد خوبی داشته و برعكس پنج دهه قبل كه بیشتر از ۳ هزار نفر بر اثر این پدیده جان خویش را از دست دادند، این سدها با پایداری و مدیریت طوری عمل كردند كه در سیل اخیر تلفات جانی نداشتیم و حتی پیش از ورود سیلاب به روستاها با هماهنگی و مدیریت استاندار، اعضای شورای تامین و شورای مدیریت بحران خوزستان، بحران پیش آمده مهار گشت.
معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا اضافه كرد: سد بختیاری به بهترین نحو مطالعه شده و مراحل مناقصه آن هم طی شده، اما به دلیل نبود اعتبار فعلا متوقف مانده است؛ در صورت راه اندازی آن و سد معشوره می توانیم برای مهار سیلاب هم موفق تر عمل نماییم. آب آشامیدنی بعد از مطالعه از محورهای مختلفی همچون رودخانه ها، آب های زیرزمینی و آب دریا تهیه و وزارت نیرو مسئول تامین آن است و اگر مطالعاتی برای انتقال آب صورت گیرد، صرفا برای تامین آب آشامیدنی است. دولت برای انتقال آب فقط در جهت تامین آب آشامیدنی، البته با مجوز زیست محیطی و در حوزه آب كشاورزی می تواند مطالعه و هزینه كند. این مقام مسوول با اشاره به اینكه شهرستان اهواز ۲ هزار و ۱۰۰ كیلومتر شبكه فاضلاب دارد كه بیشتر از ۷۰ كیلومتر آن فرسوده یا از رده خارج است، اظهار داشت: علاوه بر اینكه ۵۰ درصد شبكه ترمیم شده، طرح جامع فاضلاب اهواز هم به اتمام رسیده و بزودی در اختیار رئیس جمهوری قرار خواهد گرفت. فاضلاب شهری اهواز با نرخ ۹۸ به ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. بخشی از لایروبی در مقاطع مختلف در حال انجام می باشد اما اعتبارات كنونی لایروبی این رودخانه كافی نیست، ازاین رو می بایست نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی تلاش و همت خویش را به كار گیرند تا در این عرصه شاهد تحول باشیم. رودخانه كارون دائماً احتیاج به لایروبی دارد و این روند باید همیشگی باشد.

1398/08/23
10:13:32
5.0 / 5
4350
تگهای خبر: آب , راه اندازی , صنعت , كشور
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۴
MIGT انرژی ، توربین، گاز ، ام آی جی تی

migtco.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ام آی جی تی محفوظ است

ام آی جی تی

وبسایت اقتصادی با تمرکز بر نفت و گاز