برنده واقعی پیمان نفتی اوپك پلاس

برنده واقعی پیمان نفتی اوپك پلاس به گزارش ام آی جی تی برآورد آژانس بین المللی انرژی نشان داده است روسیه امسال از پیمان كاهش تولید نفت، پول بیشتری نسبت به عربستان سعودی به دست آورده است.



به گزارش ام آی جی تی به نقل از ایسنا، عربستان سعودی و روسیه كه سران ائتلاف اوپك هستند، از ژانویه سال ۲۰۱۷ محدودیت عرضه نفت را با هدف تقویت قیمت ها هدایت كرده اند.

توافق فعلی محدودیت عرضه در مارس سال ۲۰۲۰ تمام می شود و در آستانه نشست اوپك پلاس كه در هفته اول دسامبر برگزار می شود، گمانه زنی هایی درباره سرنوشت این پیمان مطرح شده و این پرسش وجود دارد كه چگونه اوپك پلاس در سال میلادی آینده باید به تلاش های مدیریت بازار نفت ادامه دهد.

عربستان سعودی با پایبندی بیش از اندازه به توافق كاهش تولید به میزان ۴۰۰ هزار بشكه در روز در ماه های اخیر، مشتاق بود كه بعنوان الگویی برای سایر تولیدكنندگان عمل كند و تنها در سپتامبر به علت حملات هوایی به تاسیسات نفتی این كشور، تولیدش سقوط قابل ملاحظه ای پیدا كرد.

از سوی دیگر روسیه برای عمل به تعهداتش به كندی عمل كرده و در ماه های اخیر اندكی بالاتر از سهمیه تعیین شده، تولید كرده است و با وجود وعده هایی كه داده بود تولیدش در اكتبر باز هم به هدف تعیین نشده نرسید.

اما پایبندی ناكامل روسیه سبب شد در مقایسه با عربستان سعودی، پول بیشتری از فروش نفت خام كسب كند و این مساله، وضعیت حساسی كه اوپك در صورت عدم همراهی روسیه در آن قرار می گیرد را بارز می كند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، طبق برآورد آژانس بین المللی انرژی، درآمد نفتی ناخالص روسیه امسال به صورت میانگین ۶۷۰ میلیون دلار در روز بوده كه ۱۷۰ میلیون دلار بالاتر از سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۶ درست قبل از آغاز برنامه كاهش تولید اوپك پلاس بوده است. عربستان سعودی كه تولیدش را در ماه های اخیر بیشتر از ۷۰۰ هزار بشكه در روز كاهش داده است، امسال به صورت میانگین ۶۳۰ میلیون دلار در روز درآمد نفتی ناخالص داشته است كه ۱۲۵ میلیون دلار بالاتر از درآمد این كشور در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۶ است.

در حالی كه عربستان سعودی در آستانه عرضه اولیه عمومی سهام شركت آرامكو، به قیمتهای بالاتر نفت نیاز دارد اما شركتهای روسی شامل روس نفت و لوك اویل از توافق نفتی اوپك پلاس انتقاد كرده و استدلال كرده اند كه این محدودیت عرضه سهم بازار بیشتری به نفت شیل آمریكا بخشیده و مانع اجرای طرحهای توسعه تولید شركتهای روسی شده است.

افزایش صادرات نفت روسیه در پنج سال آینده

در این بین الكساندر نواك، وزیر انرژی روسیه در مقاله ای كه در مجله روسی زبان انرژی پالیسی انتشار یافت، اعلام نمود انتظار می رود روسیه صادرات نفت خویش را در پنج سال آینده حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار بشكه در روز بالا برده و به ۵.۶ میلیون بشكه در روز برساند.

به گفته نواك، روسیه نه تنها موقعیت خویش را در بازارهای انرژی جهانی حفظ خواهد نمود بلكه صادرات نفت خام خویش را به میزان ۵۰۰ هزار بشكه در روز بالا خواهد برد. مجموع صادرات نفت روسیه در مدت پنج سال امكان دارد به ۲۸۰ میلیون تن یا ۵.۶۲ میلیون بشكه در روز رشد كند.

بر اساس گزارش خبرگزاری تاس، صادرات نفت خام روسیه در سال ۲۰۱۸ به میزان ۲.۹ درصد رشد كرد و به ۲۶۰ میلیون تن یا ۵.۲۲ میلیون بشكه در روز رسید.

روسیه بخش بزرگی از تولید نفت خام خویش را عموما به اروپا صادر می كند اما چین هم در سالهای اخیر و با رشد تقاضای داخلی به خرید بزرگ نفت روسیه تبدیل گشته است. چین بزرگترین خریدار نفت روسیه در خارج از اروپا است و روسیه در سال ۲۰۱۶ با پیشی گرفتن از عربستان سعودی بزرگترین صادركننده نفت به چین شد و این برتری را تا دو سال بعد حفظ كرد اما عربستان سعودی به تازگی برتری خویش را باردیگر بازیافته و در سپتامبر بزرگترین صادركننده نفت به چین شد.




1398/08/25
13:57:01
5.0 / 5
4322
تگهای خبر: انرژی , اوپك , تولید , تولید نفت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴
MIGT انرژی ، توربین، گاز ، ام آی جی تی

migtco.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ام آی جی تی محفوظ است

ام آی جی تی

وبسایت اقتصادی با تمرکز بر نفت و گاز