سه سال از كلنگ زنی نیروگاه سیریك گذشت

وعده روس ها بالاخره اجرایی می شود؟

وعده روس ها بالاخره اجرایی می شود؟ ام آی جی تی: حدود سه سال از كلنگ زنی نیروگاه سیریك كه قرار بود با وام روس ها ساخته شود گذشته و این در حالیست كه این وعده هنوز ازسوی روس ها عملیاتی نشده اما زمزمه ها حاكی از آنست كه درنهایت با شروع سال جدید میلادی این قرارداد به مرحله اجرا می رسد.


به گزارش ام آی جی تی به نقل از ایسنا، اواخر سال ۱۳۹۵ و در زمان وزارت حمید چیت چیان بعنوان وزیر نیروی دولت یازدهم بود كه طبق تصمیمات روسای جمهور دو كشور ایران و روسیه، نیروگاه ۱۴۰۰ مگاواتی سیریك هرمزگان كلنگ زنی شد تا این نیروگاه نیز به فهرست چهار نیروگاه دیگر همچون نیروگاه منتظرقائم اصفهان و نیروگاه رامین اهواز كه توسط روس ها راه اندازی شده بود، بپیوندد. طبق قرارداد بین ایران و روسیه، بنا شد نیروگاه سیریك با چهار واحد ۳۵۰ مگاواتی بخار بوسیله تأمین مالی روسیه راه اندازی شود.
بی خبری دو ساله از سیریك
حدود یك سال پس از آن، رضا اردكانیان - وزیر نیرو در دولت دوازدهم - اعلام كرد: در سال ۱۳۹۷ عملیات اجرای این طرح سرعت بیش تری می گیرد كه با استفاده از وام روسیه ساخته خواهد شد و با بهره برداری از این طرح، تحول بزرگی در حوزه انرژی بعنوان یكی از زیربناها برای توسعه صنعت و كشاورزی در منطقه خواهد شد. از آن زمان، آخرین وضعیت راه اندازی این نیروگاه در سكوت خبری بود تا این كه اردكانیان در یك نشست خبری با بیان این كه قرارداد نیروگاه سیریك در سال ۱۳۹۳ بین ایران و روسیه برای دریافت وام به میزان یك میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو امضاء شد، اظهار نمود كه شركت پیمانكار نیز یك شركت روسی بود كه اجرای این قرارداد از آن سال تابحال به تعویق افتاده و طبق آخرین توافقی كه با وزیر انرژی روسیه صورت گرفته حداكثر تا دو ماه دیگر مشخص می شود كه این پیمانكار پروژه را اجرا خواهدنمود یا خیر.
پیگیری وضعیت سیریك
بعد از آن، در سفری كه اردكانیان به روسیه داشت، اعلام نمود در جریان این سفر امضای الحاقیه به قرارداد راه اندازی نیروگاه ۱۴۰۰ مگاواتی سیریك استان هرمزگان با استفاده از وام دولت روسیه مورد بررسی قرار گرفت و تا ظرف دو یا سه ماه آینده، حدود ۲۲۰ میلیون دلار از اعتبار مورد نیاز این پروژه از طرف سرمایه گذار تامین خواهد شد. بگفته وی، هم چنین تا قبل از ملاقات روسای جمهوری ایران و روسیه در آنكارا نیز تمامی امضاها برای الحاقیه قرارداد نیروگاه سیریك تكمیل شده و این مسئله در آن دیدار مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
اولتیماتوم ایران به روس ها
آخرین اخبار حاكی از آن بود كه روسیه قول داده ال سی را آخر ماه نوامبر باز كند. آنها اعلام نموده اند كه مشكلات پرداخت وام كه بوسیله روسیه وجود داشت، برطرف شده است و روسیه ضمانت نامه را تحویل می دهد. به گفته محسن طرزطلب - مدیر عامل شركت تولید نیروی برق حرارتی -، مبلغ كل قرارداد ۱.۴ میلیارد یورو و مبلغ وامی كه مقرر است بوسیله روسیه تامین گردد، ۱.۲ میلیارد یورو است. این آخرین فرصت به روسیه است و در غیر این صورت دولت روسیه باید پیمانكار را تغییر دهد.
آخرین وضعیت اعطای وام از طرف روس ها
اما در نهایت هفته گذشته، وزیر نیروی ایران به همراه هیاتی از دستگاه های مختلف وارد مسكو پایتخت روسیه شد. اردكانیان كه عنوان رئیس ایرانی كمیسیون مشترك همكاریهای ایران و روسیه را یدك می كشد با الكساندر نواك - وزیر انرژی و رئیس روسی كمیسیون مشترك همكاریهای دو كشور - ملاقات كرد. طبق آخرین اخبار پیشنهادهای ایران در مورد استفاده از تمامی وام پنج میلیارد دلاری دولت روسیه به دولت ایران مورد بررسی با دیدگاه مثبت قرار گرفته و نشست مذكور با حضور دستگاه های مسئول به منظور تنظیم مسیر پیش رو و عملیاتی كردن این موافقت نامه انجام شد.
البته دولت ایران در جلسه یكشنبه هفته گذشته پروژه های مربوط به این مساله را به تصویب رساند. دو پروژه قبل از این توافق حدودا نهایی شده كه یك طرح شامل نیروگاه ۱۴۰۰ مگاواتی سیریك هرمزگان و طرح دیگر پروژه برقی كردن راه آهن اینچه برون – گرمسار بود.
بر طبق این گزارش، اردكانیان روز گذشته در حاشیه جلسه هیات دولت اعلام نمود: طرح های راه آهن زاهدان- بیرجند، نیروگاه برق آبی گتوند، تامین ۱۰۰۰ واگن قطار برای كلان شهرها و بازسازی نیروگاه رامین اهواز با وام دولتی روسیه در شروع سال میلادی جدید انجام می شود.
وزیر نیرو با اشاره به تكمیل پروسه برداشت از وام پنج میلیارد دلاری دولتی روسیه، تاكید كرد: اخیراً با پیگیری موفق شدیم برای ۲.۸ میلیارد دلار باقی مانده برخی طرح ها به توافق برسیم كه چهار طرح بطور مشخص به توافق رسیده كه یكی از آنها راه آهن زاهدان- بیرجند، دیگری نیروگاه برق آبی گتوند و سومین مورد هم تامین ۱۰۰۰ واگن قطار برای كلان شهرها است و مورد آخر نیز بازسازی نیروگاه رامین اهواز و افزایش ظرفیت آن به میزان ۱۶۰ مگاوات كه تبدیل توافق به قرارداد در شروع سال میلادی جدید انجام می شود.




منبع:

1398/09/07
12:15:43
5.0 / 5
4434
تگهای خبر: آب , انرژی , تولید , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۵
MIGT انرژی ، توربین، گاز ، ام آی جی تی

migtco.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ام آی جی تی محفوظ است

ام آی جی تی

وبسایت اقتصادی با تمرکز بر نفت و گاز