گزارش ام آی جی تی

تنفس خوراك ۵ ساله برای پشتیبانی از پتروشیمی با خوراك LPG

تنفس خوراك ۵ ساله برای پشتیبانی از پتروشیمی با خوراك LPG ام آی جی تی: بررسی ها نشان میدهد اعطای تنفس خوراك 5 ساله به پتروشیمی هایی كه خوراك LPG مصرف می كنند می تواند ارزش افزوده و ارزآوری كلانی برای كشور به همراه داشته باشد.



به گزارش ام آی جی تی به نقل از مهر، میزان تولید گاز مایع (ال. پی. جی) ایران در سال ۹۷، حدود ۸.۳ میلیون تن بوده است. میزان صادرات LPG در سال ۱۳۹۷، برابر با ۴.۵ میلیون تن و به ارزش ۲.۲ میلیارد دلار بوده است كه از این میزان صادرات، حدود ۳.۳ میلیون تن از آن به كشور چین بوده است. از ۲.۶ میلیون تن LPG مصرفی در كشور، سهم بالایی از آن، مربوط به سوخت خانگی و حمل و نقل بوده است. همین طور بیشتر از ۱ میلیون تن از LPG كشور بوسیله خط سراسری گاز سوزانده شده است.
رونق تولید پروپیلن با خوراك گاز مایع / ‏تقاضای‬ بالا و بازار داغ واردات
به گزارش ام آی جی تی به نقل از مهر، یكی از بهترین روش ها برای ایجاد ارزش افزوده برای ال. پی. جی استفاده از آن بعنوان خوراك واحدهای پتروشیمی است. بهره گیری از خوراك LPG در واحدهای تولید الفین و PDH سبب افزایش تولید پروپیلن نیز می شود. محصولی كه به واسطه كمبود آن در كشور خیلی از محصولات زنجیره پروپیلن در كشور شكل نگرفته است.
در سال ۱۳۹۷ میزان پروپیلن تولید شده در كشور حدود ۹۰۰ هزار تن بوده است كه از این میزان، سهم قابل توجه از آن به پلی پروپیلن تبدیل گشته است. با عنایت به مصرف بالای پلی پروپیلن در صنایع نساجی و پلاستیك در كشور، میزان تقاضای پلی پروپیلن كشور بیشتر از میزان تولید پتروشیمی ها است. یكی از دلیلهای مهم كمبود پلی پروپیلن در كشور كمبود خوراك پروپیلن است، بنا بر این بیشتر پتروشیمی های تولید كننده پلی پروپیلن كشور در حالت زیر ظرفیت كار می كنند.
واردات ۵۱۶ میلیون دلاری با وجود امكانات داخلی
بررسی ها نشان میدهد به سبب كمبود پروپیلن در كشور و به دنبال آن توسعه نیافتن زنجیره ارزش آن در محصولات غیر از پلی پروپیلن خیلی از محصولات مهم كه در ادامه زنجیره پروپیلن هستند، بوسیله واردات تأمین می شوند. میزان واردات محصولات از زنجیره پروپیلن حدود ۵۱۶ میلیون دلار در سال است.
میزان واردات محصولات پایین دست پروپیلنردیفنام محصولكاربریمیزان واردات (میلیون دلار)۱پلی پروپیلننساجی، نخ جراحی، لوله و شیلنگ، بسته بندی و وسایل پزشكی و…۱۲۷۲پلی یورتان (پلی ال)رزین، چسب، كفش، عایق حرارتی، پارچه، مصارف پزشكی و…۲۳۷۳پروپیلن گلایكولكاربرد غذایی و خوراكی بعنوان نگهدارنده، حلال، خنك كننده موتور، روغن هیدرولیك و…۱۴.۵۴اسید اكریلیكپلیمرهای فوق جاذب، پلیمرهای مواد شوینده، تولید رزین، پوشش خانگی، غلیظ كننده و دیسپرس كننده۱۱۰۵اكریلونیتریلالیاف كربن، نساجی و …۲۸مجموع--۵۱۶

یكه تازی پلی پروپیلن ها در بورس / تخفیف از جیب مردم!
به گزارش ام آی جی تی به نقل از مهر، همین طور به سبب كمبود پلی پروپیلن كشور كه قسمتی از آن به سبب كمبود پروپیلن است، بیشتر معاملات پلی پروپیلن در بورس كالا به سبب تقاضای بالای این محصول نسبت به عرضه پتروشیمی ها، در وضعیت رقابت معامله می شود و خریداران مجبور به پرداخت هزینه های بالاتر از قیمت پایه بورس هستند.
با توجه به اعمال تحریم ها مقابل كشورمان و ایجاد محدودیت صادرات LPG از آبان ماه سال ۱۳۹۷، صادرات این محصول گرفتار مشكل شود و در بعضی از ماه های سال نیز، ناگزیر این محصول به خط لوله گاز طبیعی كشور تزریق و در منازل سوزانده شده است.
همچنین بگفته مطلعین صادرات LPG صرفاً با تخفیف های قابل توجه انجام می شود كه این مساله نیز به سبب كاهش درآمدهای دولت، اجرای سیاست های جلوگیری از خام فروشی را دو چندان می كند. همین طور می توان به واسطه فرآیندهای مختلف مانند واحدهای PDH واحدهای الفین علاوه بر جلوگیری از خام فروشی زنجیره ارزش پروپیلن در كشور را توسعه داد.
سعودی ها سومین تولیدكننده LPG دنیا/‏سهم‬ ۱۲.۶ درصدی ایران در تولید گازمایع
به گزارش ام آی جی تی به نقل از مهر، میزان LPG تولیدشده در سال ۲۰۱۷ میلادی در خاورمیانه برابر با ۶۲ میلیون تن بوده است كه از این میزان، سهم تولید كشور عربستان ۴۰، قطر ۱۷، امارات ۱۶.۸، ایران ۱۲.۶، كویت ۸.۵ و عراق ۲.۹ درصد است. همین طور میزان مصرف LPG در سال ۲۰۱۷ میلادی در خاورمیانه برابر با ۲۴.۳ میلیون تن بوده است.

نمودار تولید و مصرف LPG در كشورهای خاورمیانه

عربستان با دارا بودن ۲۰ درصد از كل ذخایر نفتی دنیا و ۴ درصد از منابع گازی دنیا، سومین تولیدكننده LPG در دنیا نیز است. این كشور در سال ۲۰۱۷ میلادی با تولید ۲۵ میلیون تن LPG، بعد از آمریكا و چین، رتبه سوم در تولید LPG را كسب نموده است. میزان مصرف LPG در این كشور نیز، در حدود ۱۶.۵ میلیون تن است و بالاترین میزان تولید و مصرف LPG را در خاورمیانه دارد.

میزان مصرف LPG در خاورمیانه در سال ۲۰۱۶ (میلیون تن)

به گزارش ام آی جی تی به نقل از مهر، همانطور كه در جدول بالا مشاهده می شود كشور عربستان با ۱۶.۴ میلیون تن بالاترین میزان مصرف LPG را در خاورمیانه در اختیار دارد كه سهم قابل توجهی از این میزان مصرف، شامل خوراك واحدهای پتروشیمی برای تولید محصولات پتروشیمی همچون پروپیلن است. همین طور روند مصرف LPG در كشور عربستان از سال ۲۰۰۷ الی ۲۰۱۶ میلادی، نشان دهنده افزایش مصرف LPG از ۹.۲ میلیون تن در سال ۲۰۰۷ به ۱۶.۳ میلیون تن در سال ۲۰۱۶ میلادی است.

نمودار روند افزایش مصرف LPG در كشور عربستان تا سال ۲۰۱۶


به عقیده كارشناسان یكی از دلیلهای جهش مصرف LPG كشور عربستان طی سال های ۲۰۰۹ الی ۲۰۱۳، بهره برداری از ۵ طرح PDH با اسامی Saudi Polyolfins Company، APPC، NatPet، Al Waha و Al Jubail، هركدام با ظرفیت ۴۵۰ هزار تنی است. میزان پروپان مصرفی این ۵ پتروشیمی بیشتر از ۳ میلیون تن است.
وضعیت LPG در چین
به گزارش ام آی جی تی به نقل از مهر، كشور چین، دومین تولیدكننده و مصرف كننده LPG در دنیاست. محصول LPG تولیدی این كشور در سال ۲۰۱۷، برابر با ۲۹ میلیون تن و میزان تقاضای LPG این كشور در سال ۲۰۱۷، در حدود ۵۳ میلیون تن بوده است.

نمودار تقاضای LPG در چین


به عقیده متخصصین افزایش تقاضای LPG در چین به دو دلیل است؛ نخست، بهره برداری از برخی از واحدهای PDH به ظرفیت ۶۶۰ هزار تن كه هركدام از واحدها به میزان ۸۰۰ هزار تن خوراك پروپان مصرف می كنند دوم، بهره برداری از واحدهای BDH (بوتان دی هایدروژن) كه خوراك این واحدها بوتان است و با بهره برداری از آنها، میزان تقاضا در چین افزایش می یابد. بر طبق تحقیقات سایت POTEN، تا سال ۲۰۱۹، تعداد ۵ واحد PDH در چین به بهره برداری خواهند رسید. میزان رشد تقاضای LPG در چین طی سال های ۲۰۱۷ الی ۲۰۱۹ بسیار مشهود است. این رشد تقاضا موجب افزایش ۲۵ درصدی مصرف LPG در چین خواهد شد.

نمودار بخش های مصرف LPG در چین سال ۲۰۱۹


ایران باید چه كند؟ / ‏فرصت‬ سازی از محدودیت تحریم ها
به گزارش ام آی جی تی به نقل از مهر، با عنایت به آمار ۸.۳ میلیون تنی تولید LPG كشور در سال ۱۳۹۷ و همین طور با عنایت به بهره برداری از فازهای پارس جنوبی، پالایشگاه بیدبلند و پتروشیمی بوشهر، ظرفیت تولید كشور افزایش می یابد.
از سویی دیگر با عنایت به اعمال تحریم ها مقابل كشورمان، نیاز است مصرف LPG در داخل، مانند خیلی از كشورهای دنیا و منطقه، به صورت بلندمدت مدنظر قرار گیرد. درحال حاضر حدود ۳۰ درصد از مصرف LPG كشور، مربوط به سوخت خانگی و حمل و نقل است كه این رقم در خیلی از كشورهای تولیدكننده LPG مانند عربستان، بسیار ناچیز است و سهم بالای مصرف LPG، مربوط به استفاده بعنوان خوراك صنایع پتروشیمی است.
به گفته كارشناسان دلیل اصلی توسعه نیافتن پروسه تولید مستقیم پروپیلن از پروپان( PDH)، اقتصاد ضعیف این پروسه نسبت به طرح های با خوراك گاز نظیر متانول است به این منظور كارشناسان پیشنهاد می كنند جهت بهبود فاكتورهای اقتصادی طرح ها با خوراك LPG، نیاز است خوراك LPG به صورت تخفیف دار ارائه شود. این سیاست گذاری سبب افزایش نرخ بازده داخلی این گونه طرح ها در جهت افزایش سرمایه گذاری در زنجیره های پتروشیمی های باخوراك LPG خواهد شد.

نرخ بازده داخلی فرآیندهای PDH و متانول را با قیمت خوراك در ایراننام فرآیندنرخ بازدهی (درصد)PDH۱۲متانول۳۰
همانطور كه جدول بالا مشاهده می شود نرخ بازده داخلی طرح های PDH پایین تر از متانول است بدین سبب متخصصان معتقد هستند جهت یكسان نمودن فاكتورهای اقتصادی فرآیندهای پتروشیمی خوراك LPG و خوراك گاز طبیعی، چنانچه تنفس ۵ ساله با سود سالانه ۸ درصدی و بازپرداخت در ۵ سال در خوراك تحویلی به این واحد داده شود، میزان نرخ بازده داخلی این ۲ پروسه یكسان می شود.


منبع:

1398/10/03
13:00:11
5.0 / 5
4319
تگهای خبر: آب , پالایشگاه , پتروشیمی , تحریم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۱
MIGT انرژی ، توربین، گاز ، ام آی جی تی

migtco.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ام آی جی تی محفوظ است

ام آی جی تی

وبسایت اقتصادی با تمرکز بر نفت و گاز