سرقت نفت و فراورده كاهش پیدا كرد

سرقت نفت و فراورده كاهش پیدا كرد به گزارش ام آی جی تی مدیرعامل شركت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران اظهار داشت: در مدتی كه قیمت فراورده و بنزین افزایش پیدا كرد، انگیزه برای دستبرد به خطوط نفت افزایش یافت اما نظارت هایی كه در این راستا صورت گرفت و حضور خطبان ها باعث شد میزان سرقت ها نسبت به سال های پیش كاهش پیدا كند.


به گزارش ام آی جی تی به نقل از ایسنا، قاسم عرب یارمحمدی امروز در نشستی خبری درباره اقدامات صورت گرفته برای كاهش سرقت از خطوط نفت و فراورده اظهار داشت: نظارت های گوناگونی روی خطوط داریم، بگونه ای كه جریان های عبوری را هر لحظه بررسی می نماییم و در پارامترهای مختلف بهره برداری این مساله را مورد پایش قرار داده ایم؛ بگونه ای كه اگر اختلافی دیده شود، سریعا آن مساله مورد ارزیابی قرار می گیرد.
به قول وی مراكز انتقال و مجموعه بهره برداری و خطبان هایی كه به كار گرفته ایم، سبب شده است كه جلوی این اقدام در همان ابتدای سال گرفته شود اما امكان دارد در زمان خاكبرداری لوله این مساله صورت گیرد كه با نصب یك تجهیز این مساله را هم كاهش داده ایم و به ندرت نقطه ای بوده كه به خط تعارض شده باشد و ما متوجه آن نشده باشیم.
وی با بیان این كه تلاش ما این است كه با یك فناوری جدید با دانشگاه ها قراردادهایی را منعقد نماییم تا تجهیزی تولید شود و بتوانیم میزان سرقت ها را به صورت كامل به صفر برسانیم، اظهار داشت: مدتی است كه میزان سرقت ها افزایش یافته اما با اقدامات مختلف جلوی این امر را گرفته ایم.
وی در بخش دیگری از صحبت های خویش را بیان این كه از سال ۱۳۸۳ تكنولوژی پیك رانی هوشمند كه یك تكنولوژی به روز بود به كار گرفته شد و به وسیله این تكنولوژی می توانستیم وضعیت خطوط لوله را دریافت نماییم. در واقع پیك هوشمند یك تجهیز و قطعه ای است كه داخل لوله حركت كرده و تمام نقاط ضعف لوله را به ما گزارش می دهد.
عرب یارمحمدی اضافه كرد: در سال ۸۳ با یك شركت هلندی این كار را آغاز كردیم و خطوط لوله اصلی را به سیستم پیك رانی هوشمند كردیم.
وی با اشاره به اعمال تحریم ها و مشكلاتی كه این مساله وجود آورد، اظهار داشت: تحریم ها باعث شد تا برای ادامه كار از شركتی روسی استفاده نماییم و در چند سال گذشته توانستیم تمام خطوط اصلی را حداقل یك مرتبه به پیك رانی هوشمند تجهیز نماییم. در واقع یك بازرسی كلی از خطوط اصلی صورت گرفته است.
وی با بیان این كه در زمان قدیم با كاهش فشار و موارد دیگر متوجه صدمه در خطوط لوله می شدیم، خاطرنشان كرد: پیكرانی هوشمند درصد خوردگی و حتی محل خوردگی را به صورت كامل اعلام می كند و همین مساله سبب شد تا با یك اولویت بندی بتوانیم خوردگی های بالای ۷۰ تا ۸۰ درصد، سپس ۶۰ تا ۷۰ درصد و پس از آن ۴۰ تا ۵۰ درصد را مورد ارزیابی قرار دهیم و مانع از افزایش خوردگی شویم بگونه ای كه حالا توانسته ایم نشتی ناشی از خوردگی را به صفر برسانیم.
وی با اشاره به اینكه هم اكنون ۱۴ هزار كیلومتر خطوط لوله در كشور داریم، اظهار داشت: برخی خطوط جدید و برخی قدیمی تر هستند و با عنایت به این كه بعضی از این خطوط با عنایت به شرایط جغرافیایی خوردگی بیشتری پیدا كرده اند و بعضی از آنها وضعیت بهتری دارند، نمی توان درصد دقیقی از میزان خوردگی خطوط لوله را اعلام نمود اما باید اظهار داشت كه میزان خوردگی لوله ها تحت كنترل است.
عرب یارمحمدی با اشاره به مزایای كاهش خوردگی خطوط لوله اظهار داشت: با استفاده از پیك رانی هوشمند می توانیم جلوی خوردگی را بگیریم كه این مورد باعث صیانت از محیط زیست و پیشگیری از آلودگی آب و خاك می شود.
وی با اشاره به چالش های موجود در این صنعت اظهار داشت: خواسته ما این است تا مسؤلان شهری در هر شهر حریم خطوط را رعایت نمایند و برای پیشگیری از سرقت نیروهای قضایی و انتظامی مقابله بیشتری داشته باشند. البته برای این مورد با وزارت نفت و وزارت كشور هم وارد مذاكره شدیم و اقداماتی كه در این راستا انجام شده همچون وجود خطبان ها میزان سرقت ها را كاهش داده است.
وی با بیان این كه ما از همه ظرفیت خط ها و مخازن سال جاری بهره برده ایم بگونه ای كه حالا نسبت به ۱۱ ماهی كه از سال می گذرد، ركورد انتقال را در شركت خطوط و مخابرات از آغاز تأسیس تابحال شكسته ایم، اظهار نمود: یكی از اقداماتی كه انجام شده معكوس كردن خط لوله نفت خام بین ری و نكا بوده است بگونه ای كه یك خط ۳۲ اینچی با ظرفیت ۵۰۰ هزار بشكه در روز نفت خام را از نكا به روی انتقال می دهد كه سال قبل توانستیم این خط را معكوس سازی نماییم تا بتوانیم نفت خام را از ری به نكا ببریم.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اقدامات صورت گرفته در ۴۰ سال گذشته اظهار داشت: در سال ۱۳۵۷، ۸۰۰ میلیون لیتر ظرفیت ذخیره سازی نفت خام و فراورده وجود داشت كه حالا این عدد به دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون لیتر توسط شركت خطوط لوله افزایش یافته است. همینطور در سال ۵۷، ۷۸ مركز انتقال و تأسیسات و فشارشكن وجود داشت كه حالا تعداد این مراكز به ۱۸۹ مورد افزایش یافته است.
به قول وی در سال ۱۳۵۷ طول خطوط ۷۷۹۴ كیلومتر بود كه حالا به ۱۴ هزار كیلومتر افزایش یافته است. علاوه بر این در سال ۵۷ معادل ۲۲ میلیارد لیتر در یك سال حمل فراورده و نفت خام وجود داشت كه حالا به ۱۲۰ میلیارد لیتر رسیده است.
وی با اشاره به اینكه در ۹ ماه سال ۱۳۹۸ معادل ۹۷ میلیارد لیتر جمع نفت خام و فراورده ای است كه در این شركت انتقال پیدا كرده است، اظهار داشت: در جریان جنگ تحمیلی تمام مراكز حساس ما مورد تعرض دشمن بود اما با برنامه ریزی هایی كه در شركت خطوط لوله صورت گرفت تابحال حتی یك روز هم این انتقال قطع نشده و این مساله با اصل خودكفایی و شعار ایستادگی محقق شده است.
عرب یارمحمدی با بیان این كه در سال ۹۸ بالغ بر ۱۲۳ میلیارد لیتر انواع فراورده و نفت خام در این شركت انتقال یافته است، خاطرنشان كرد: در تمام این سال ها توانسته ایم تجهیزات را بومی سازی كنیم؛ بگونه ای كه حالا ۷۰ تا ۸۰ درصد تجهیزات مورد نیاز در این صنعت ساخت داخل است و تمام لوله ها از بخش داخل تأمین می شود.
وی با اشاره به ساخت توربین سولار مورد استفاده در شركت خطوط لوله اظهار داشت: این توربین كه بیس آمریكایی دارد، در داخل كشور ساخته شده و الان در جایگاهی قرار داریم كه می توانیم بگوییم ۷۰ تا ۸۰ درصد توربین ها ساخت داخل است و به صورت كلی باید اظهار داشت كه اقلام ساخت بار اول ۵۸ هزار و ۳۱۳ قطعه به ارزش ۷۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در داخل كشور محقق شده كه صرفه جویی ارزی ۵۸ میلیون دلار را به دنبال داشته است.
او اضافه كرد: علاوه بر این 2009 قلم در سال ۹۸ به ارزش یك میلیون و ۳۰۰ هزار دلار در داخل كشور تولید شده و طی سال های اخیر توانسته ایم ۱۰۰ فقره توربین در داخل كشور تأمین نماییم و تعداد تعمیرات توربین هم در ۴۰ سال گذشته به ۱۰۰ دستگاه رسیده كه این مساله صرفه جویی ارزی ۸۴ میلیون دلار را به دنبال داشته است.
به قول وی طی این سال ها ۱۳ دستگاه تعمیرات پمپ و موتور انجام شده كه این مساله هم ۱۰ میلیارد دلار صرفه جویی ارزی به دنبال داشته است. همینطور ۳۳ دستگاه تعمیرات تجهیزات در قراردادهای جاری به ارزش ۱۷۰ میلیارد تومان و صرفه جویی ارزی ۳۵ میلیون دلار در دست اجرا داریم.
وی با بیان این كه ۷۲۸ فقره از تجهیزات در داخل كشور تعمیر شده است، تصریح كرد: این مساله ۳۵۲ میلیون دلار صرفه جویی ارزی به دنبال داشته و الان از لحاظ كیفیت در جایگاهی هستیم كه می توانیم بگوییم توربین هایی كه استفاده می نماییم با قدرت بسیار بالاست و توربین سولار با چهار مگاوات قدرت كار می كند و تمام بازرسی ها به صورت ویژه انجام می شود و به صورت كلی باید گفت نمونه های داخلی كه بومی سازی شده است؛ به صورت كامل پاسخگوی نیاز كشور بوده و هیچ مشكلی در ساخت داخل تابحال نداشته ایم.



1398/11/15
22:42:40
5.0 / 5
4607
تگهای خبر: آب , بنزین , تحریم , توربین
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۵
MIGT انرژی ، توربین، گاز ، ام آی جی تی

migtco.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ام آی جی تی محفوظ است

ام آی جی تی

وبسایت اقتصادی با تمرکز بر نفت و گاز