پتوهای عایق ایرانی جایگزین عایق های وارداتی در صنایع پالایشگاهی و نیروگاهی می شوند

پتوهای عایق ایرانی جایگزین عایق های وارداتی در صنایع پالایشگاهی و نیروگاهی می شوند ام آی جی تی: پژوهشگران یكی از شركت های دانش بنیان، پتوهای عایق حرارت در ابعاد نانومتر را به بازار معرفی كردند كه در دمای 1100 درجه سانتی گراد دوام مناسبی دارد و بدین جهت می توان آنرا علاوه بر سازه ها در صنایعی مانند پالایشگاه ها و نیروگاه ها كاربردی كرد.


به گزارش ام آی جی تی به نقل از ایسنا، حسن برگزین، مدیرعامل این شرکت دانش بنیان با اعلان اینکه از سال های گذشته با عایق های حرارتی در آمریکا آشنا شدم که می توانستند مصرف انرژی را کاهش دهند، اظهار داشت: بدین جهت به سراغ توسعه این فناوری در داخل کشور رفتیم و در نهایت موفق به تولید پتوی حرارتی حاوی آئروژل سیلیکا شدیم. از این فنآوری می توان برای تولید لباس ها و دستکش های نسوز نیز بهره برد.
وی با اعلان اینکه هم اکنون ما در حال توسعه این نوع محصولات در کشور هستیم تا علاوه بر فروش خود عایق، محصولاتی نظیر لباس نیز با این عایق ها تولید نماییم، افزود: بالا بودن مصرف انرژی و آلایندگی در کشور تبدیل به معضل شده است و می توان با این فناوری مبادرت به رفع این مشکل کرد؛ به سبب ارزانی انرژی در ایران، موضوع کاهش مصرف انرژی با عایق ها، چندان برای صنایع در اولویت نیست، هرچند که طی سال های اخیر با افزایش قیمت انرژی، صنایع و حتی مردم نیز به این مساله حساسیت نشان داده اند که این امیدوارکننده است.
برگزین با اشاره به کاربردهای این محصول در صنعت ساختمان، تصریح کرد: کاهش مصرف انرژی در ساختمان ها همچون برنامه های ما است. مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان سازندگان را موظف کرده تا از عایق ها برمبنای استاندارد استفاده کنند، اما عایق هایی نظیر پشم شیشه به سبب ضخامت بالا و مشکلات زیست محیطی چندان جایگاهی در صنعت ساختمان ندارند؛ بدین جهت عایق های حرارتی نانومقیاس می توانند با ضخامت ها کم پاسخگوی نیاز سازندگان باشد.
عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان ضخامت ۶ تا ۱۰ میلی متر این عایق را از مزایای آن دانست که می تواند تا ۴۵ درصد مصرف انرژی را کم کند و افزود: عایق های فعلی در دمای ۱۱۰۰ درجه سانتی گراد، کمتر از نیم ساعت دوام دارند که این مساله در آتش سوزی ها فاجعه آفرین است. در صورتیکه این عایق می تواند چندین ساعت دوام در دمای ۱۱۰۰ درجه سانتی گراد داشته باشد، ضمن آنکه این فناوری می تواند به کاهش آلودگی صوتی کمک شایانی کند؛ چونکه این عایق حرارتی، عملکرد عایق صوتی را دارد.
بگفته وی هم اکنون این شرکت دانش بنیان تولیدی، ظرفیت تولید ۵ هزار مترمربع از این پتوهای حرارتی با ضخامت های ۶ و ۴ میلی متر و یک سانتی متر را دارد و قابل کاربرد در صنایع مختلفی نظیر پالایشگاه ها و پتروشیمی ها است و جایگزین عایق های وارداتی در این صنایع شده است.
برگزین از توافق این شرکت با شرکت مپنا برای جایگزین کردن این عایق ها با عایق های وارداتی آگاهی داد و اشاره کرد: ما ۵۰ سال این عایق ها را تضمین می نماییم.
او همینطور از کاربردی شدن گرانول های آئروژل این شرکت در رنگ های ساختمانی آگاهی داد که بگفته وی این افزودنی سبب عایق شدن رنگ می شود.




منبع:

1399/02/10
23:41:18
5.0 / 5
2730
تگهای خبر: انرژی , پالایشگاه , پتروشیمی , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴
MIGT انرژی ، توربین، گاز ، ام آی جی تی

migtco.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ام آی جی تی محفوظ است

ام آی جی تی

وبسایت اقتصادی با تمرکز بر نفت و گاز