گزارش ام آی جی تی؛

خیز اوكراین در جایگزینی اتوگاز با بنزین

خیز اوكراین در جایگزینی اتوگاز با بنزین به گزارش ام آی جی تی اوکراین با دارا بودن جمعیتی معادل نصف جمعیت ایران و بدون داشتن منابع عظیم گازی، گازمایع را بعنوان جایگزین اصلی بنزین و گازوییل انتخاب و ۲.۶ میلیون خودرو را گازمایع سوز کرده است.


به گزارش ام آی جی تی به نقل از مهر، قاره اروپا بعنوان قاره پیشرو در جایگزینی اتوگاز با بنزین و گازوئیل مطرح است. در این قاره کشورهایی همچون لهستان، ایتالیا و اوکراین به صورت گسترده از گاز مایع بعنوان سوخت خودرو های خود استفاده می نمایند. این در شرایطی است که این کشورها عمدتاً وارد کننده این سوخت هستند. در بعضی موارد اما کشورهای اروپایی صرفا از اتوگاز بعنوان جایگزین دیزل در اتوبوس های خود بهره گرفته اند. کشورهایی همچون اسپانیا و انگلیس از این قبیل هستند و علل خود برای این کار را کمک به کاهش آلودگی هوا عنوان می کنند.
در این بین اوکراین رشد فزاینده ای در استفاده از اتوگاز داشته و از سال ۲۰۱۰ میلادی جهشی در این حوزه داشته است. استفاده از اتوگاز در اوکراین در سالهای اخیر با عنایت به قیمت بسیار مناسب و مالیات کم و هزینه پایین تبدیل خودرو های بنزینی به دوگانه LPG سوز، به طرز قابل ملاحظه ای رشد کرده است. شکل زیر نمودار مصرف اتوگاز و تعداد خودرو های گاز مایع سوز از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹ میلادی در اوکراین را نشان داده است.

آمار مصرف اتوگاز در اوکراین (ستون افقی سالهای مصرف و ستون عمودی میزان مصرف است)

با توجه به شکل بالا، میزان مصرف اتوگاز در کشور اوکراین در سال ۲۰۱۹ میلادی به ۱.۸ میلیون تن رسید که در ۲.۶ میلیون دستگاه خودرو مصرف شده است. این مقدار رشد ۱۰ درصدی را نسبت به سال ۲۰۱۸ میلادی نشان داده است. در مقایسه با سال ۲۰۱۰ مصرف این سوخت در اوکراین ۲.۵ برابر شده است. این مقادیر تنها مقادیر اعلام شده گاز مایع فروخته شده توسط جایگاه هاست و مقدار واقعی مصرف بیشتر از این است. چونکه بسیاری از عرضه کنندگان گاز مایع بعنوان سوخت خودرو، برای فرار از مالیات مقدار فروش خویش را اعلام نکرده یا کم اعلام می کنند.
اکنون ۹۰ درصد گاز مایع مصرفی در اوکراین بعنوان اتوگاز در خودرو ها به مصرف می رسد که بیشتر از ۲۰ درصد سوخت حمل و نقل را شامل می شود. این مقدار اتوگاز در ۲۵ درصد خودرو های ناوگان حمل و نقل اوکراین به مصرف می رسد و ۲۰۰۵ ایستگاه خرد و عمده آنرا عرضه می کنند. ناوگان اتوگاز در اوکراین به سرعت در حال گسترش است و از این پس مصرف بیشتری را به دنبال دارد. گفته می شود یکی از عواملی که در افزایش استفاده از اتوگاز نقش داشته است وارد شدن صدمه های قابل توجه به زیرساخت ها است که ناشی از درگیری در شرق اوکراین بوده و توزیع سوخت به وسیله خط لوله را در این منطقه مختل کرده است. از آن جایی که توزیع اتوگاز تنها به کامیون نفتکش نیاز دارد، توزیع آن بسیار آسان و کم هزینه است.
سیاست دولت اوکراین در استفاده از اتوگاز
به گزارش ام آی جی تی به نقل از مهر، همچون تشویق های دولت اوکراین برای استفاده از اتوگاز قیمت و مالیات کم آن است. قیمت اتوگاز در این کشور نصف قیمت بنزین است. در سال ۲۰۲۰ میلادی پیشنهادی برای افزایش مالیات خودرو های LPG سوز عرضه شد که با آن موافقت نشد. اگر این پیشنهاد تصویب می شد ممکن بود از سرعت رشد مصرف اتوگاز بکاهد، اما تصویب نکردن آن سبب گسترش تبدیل خودرو های تک سوخت به دوگانه گاز مایع سوز می شود. مدت زمان بازگشت سرمایه تبدیل یک خودرو در اوکراین ۲ سال است. اقدام دیگر دولت برای تشویق مردم به استفاده از اتوگاز، ایجاد جایگاه های رسمی و قانونی و تأمین بموقع و به اندازه این سوخت است.
تمام این اقدامات در برای استفاده از اتوگاز در اوکراین در شرایطی انجام شده است که این کشور در سال ۲۰۱۷ میلادی تنها ۲۸ درصد از گاز مایع مصرفی را در داخل تولید کرده و بقیه گاز مایع مورد نیاز را از کشورهای بلاروس، روسیه، قزاقستان و … تهیه کرده است. این در شرایطی است که در سال ۲۰۱۷ میلادی مصرف گاز مایع اوکراین ۱.۴۲ میلیون تن در سال بوده است.
شکل زیر سهم مبادی مختلف در تأمین گاز مایع کشور اوکراین را نشان داده است.

سهم مبادی مختلف در تأمین گازمایع کشور اوکراین
به گزارش ام آی جی تی به نقل از مهر، در مجموع تجربه کشور اوکراین در زمینه استفاده از اتوگاز نشان داده است که حتی علیرغم این که این کشور تولید کننده عمده گاز مایع نیست و بیشتر از ۷۰ درصد LPG خویش را از سایر کشورها وارد می کند، اما با عنایت به ارزان تر بودن قیمت این سوخت نسبت به بنزین، استفاده از آن در خودرو ها صرفه اقتصادی بیشتری دارد. اوکراین با دارا بودن جمعیتی معادل نصف جمعیت ایران و بدون دارا بودن منابع عظیم گازی، گاز مایع را بعنوان جایگزین اصلی بنزین و گازوئیل برگزیده و ۲.۶ میلیون خودرو را گاز مایع سوز کرده است. نیاز است تا کشور ایران هم با عنایت به وجود منابع فراوان گاز در کشور، در زمینه توسعه اتوگاز اقدامی عملی انجام دهد و از هدر رفت گاز مایع جلوگیری کرده و استفاده بهینه آنرا با این منبع مصرف در دستور کار قرار دهد.

1399/11/14
12:23:41
0.0 / 5
281
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
MIGT انرژی ، توربین، گاز ، ام آی جی تی

migtco.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ام آی جی تی محفوظ است

ام آی جی تی

وبسایت اقتصادی با تمرکز بر نفت و گاز