دعوت از دولت سیزدهم برای سفر به خوزستان؛

غیزانیه های خوزستان اولویت دولت آینده باشد

غیزانیه های خوزستان اولویت دولت آینده باشد دولت جدید سال جاری مسئولیت اداره کشور را به عهده می گیرد که پیشنهاد می شود وزیر نیروی جدید سفری به خوزستان داشته باشد و شرایط را از نزدیک ببیند، اینجا هنوز غیزانیه های زیادی وجود دارد.



خبرگزاری مهر - گروه استان ها: دولت جدید در سال ۱۴۰۰ فعالیتهای خویش را شروع می کند و وزرای جدید برای انجام امور حوزه وزارت خانه خود در خانه ملت وعده هایی را برای کسب رأی اعتماد می دهند ولی پیشنهاد ما به وزیر جدید نیرو این است که پیش از آغاز فعالیت ها و عرضه فهرست وعده های خود سری به خوزستان بزند و با اوضاع آب و فاضلاب در این استان آشنا شود.
خوزستان چالش های فراوانی دارد و دیگر نوشتن از آنها سیاه نمایی نیست چون که در این سالهای اخیر به مدد شبکه های اجتماعی، همه مردم ایران متوجه اوضاع بحرانی در این استان شده اند؛ استانی که ثروت های خدادادی بی شماری دارد ولی دستاورد این حجم از ثروت در این استان تابحال برای مردم انواع چالش ها بوده است.
یکی از این چالش ها که همه با آن آشنا شده اند درگیری مردم با نیروی انتظامی در بخش غیزانیه اهواز در خردادماه سال ۱۳۹۹ بود. تنش آبی در بیشتر از ۷۰۰ روستای استان خوزستان که زندگی را به کام روستاییان این مولدان بی ادعای محصولات کشاورزی و دامپروری، تلخ کرده است؛ مردمی که در روستای آنها نه تنها آبی برای دام هایشان نیست بلکه آب شرب برای خود مردم هم وجود ندارد و آنها با سختی و مشکل آب لازم را تهیه می کنند.
البته دولت برای حل مشکل تأمین آب روستاهای غیزانیه اقدام های ضربتی انجام داد و موفق شد که مشکل تأمین آب آشامیدنی این روستاها را حل کند هر چند این وضع هنوز به شرایط ایده آل نرسیده است؛ چندی پیش هم جشن آب رسانی به ۲۴ روستای خوزستان که دارای تنش آبی بودند از جانب وزارت نیرو برگزار گردید.
اصولاً آب شرب در استان خوزستان همیشه مشکل ساز بوده است؛ چه در شهرهای استان که برای مردم آب با کیفیت و با کمیت مناسب وجود ندارد و چه در روستاها که همان آب بی کیفیت هم وجود ندارد و این مساله در چندین نوبت به بروز بحران های اجتماعی همچون تجمع و بستن جاده ها و سایر موارد منجر گردیده است.
خرید آب آشامیدنی
شاید تصور این مساله دشوار می باشد که در خوزستان کسی نمی تواند از آب لوله کشی در منزلش جرعه ای آب بنوشد و مردم برای تهیه آب روزانه مصرفی خود متوسل به چندین روش می شوند که همه آنها هزینه بر هستند و هزینه ای بر هزینه های بی شمار زندگی در خوزستان اضافه کرده اند.

آنهایی که در خوزستان وضع مالی مناسب یا تقریباً مناسب دارند، مجبور هستند دستگاههای تصفیه آب خانگی بخرند که قیمت آنها حالا حوالی سه میلیون تومان است و سالانه حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ تومان هم هزینه نگهداری و خرید فیلتر برای مردم به همراه دارد.
آنهایی هم که وضع مناسبی ندارند، مجبور هستند آب را به صورت بشکه ای از فروشندگان دوره گرد خریداری کنند که اغلب این دوره گردها از هیچ فیلتر بهداشتی عبور نمی کنند و هزینه خرید آب برای این مردم هم ماهی تقریباً ۱۰۰ هزار تومان است.
حالا تصویر کنید مردم روستا بخواهند آب تهیه کنند که واقعاً شرایط سخت و طاقت فرسا می شود و اغلب مجبور هستند منبع های آب بزرگ تهیه کنند؛ البته این مساله مشکلات بهداشتی زیادی به همراه دارد و هزینه های سرسام آور تأمین و تهیه آب و منبع آب را هم باید در نظر گرفت.
در خوزستان کمیت آب هم مناسب نمی باشد و همه خانه ها در استان مجبور هستند که از دستگاههای تقویت فشار آب یعنی پمپ استفاده کنند چون که بدون این دستگاه در طول شبانه روز آبی وارد منزل نمی شود؛ این وضع در روستاها به مراتب سخت تر است و این در شرایطی است که فشار پمپ ها برای کشیدن آ ب سبب کشیده شدن لجن هم می شود؛ مثلاً در شهرستان اهواز و به قول برخی اعضای شورای شهر پمپ آب سبب شده که لجن و فاضلاب هم وارد شبکه آب خانگی شود.
فردی که مقرر است وزیر نیروی دولت آینده شود باید بداند که مردم در استانی مثل خوزستان با این مصائب برای تأمین آب مواجهند و باید برای حل این مسائل راهکار و برنامه داشته باشد نه اینکه گرفتار لابی های قدرتمند شود و اولویت وزارت خویش را به انتقال آب از سرشاخه های کارون به سایر استان ها قرار دهد و مردم خوزستان را که نیاز آنها به این آب اولی تر و سزاوارتر است، در پَسِ زد و بندها فراموش کند.
در کنار رود ولی تشنه
در خوزستان، غیزانیه های بی شماری وجود دارد؛ از روستاهای آبادان که در کنار دو رودخانه اروند و بهمن شیر، روزگاری شیرین ترین آب ممکن را مصرف می کردند اما حالا آبی ندارند تا روستاهای بخش دهدز در ایذه که در کنار دو سد بسیار بزرگ، تشنه و بی آب رها شده اند و یا حتی همین اهواز بعنوان مرکز استان که به اعتراف مسؤلان استانی، آب رسانی به روستاهایش مورد بی توجهی محض قرارگرفته اند؛ همه و همه زمینه های بروز یک غیزانیه جدید را دارند.

قطعاً نمی توان منکر شد که محدودیت و نبود اعتبار کافی، سد راه آب رسانی به روستاهای خوزستان به حساب می آید ولی سوءمدیریت ها بدون لحظه ای درنگ، نقش اول این حوادث، مشکلات و بی آبی ها را دارد؛ آری، حقیقت این است که مسئولانی در خوزستان بر مسند می نشینند که اغلب محصول لابی های پشت پرده هستند تا تخصص و دانش کافی برای حل مشکلات استان بنابراین است که خیلی ها در خوزستان عقیده دارند که حل مشکلات در استان خوزستان نه از طریق تخصیص اعتبار بلکه از طریق اصلاح مدیریت های فعلی می گذرد؛ مدیرانی که برای حفظ موقعیت و جایگاه خود دست به هر کاری می زنند، حتی به قیمت قربانی کردن آینده یک روستا.
تناقض در رفتار وزارت نیرو
هم حالا یکی از متناقض ترین رفتارها در خوزستان در حوزه وزارت نیرو است؛ این وزارت برای طرح های انتقال آب از سرچشمه های رودخانه کارون که همواره اعلام شده که مخاطرات زیست محیطی بی شماری را برای خوزستان و استان چهار محال و بختیاری دارد، اعتبارات هنگفتی را اختصاص می دهد ولی آب جاری در رودخانه ها را به دلیل نبود اعتبار که هزینه آن به مراتب کمتر از طرح های انتقال آب است، نمی تواند به روستاها و شهرهای دارای تنش آبی خوزستان برساند. این مساله برای مردم خوزستان دغدغه ای لاینحل شده است که چگونه این رفتارهای متناقض زندگی آنها را به بازی گرفته است.
برای پروژه چند هزار میلیارد تومانی انتقال آب پول هست ولی برای آب آشامیدنی ۷۰۲ روستا در استان خوزستان با پنج رودخانه بزرگ اعتباری نیست که این نشان داده است عدالت در عمل اجرایی نشده است.
پراکندگی روستاها در خوزستان سبب شده منابع آبی، تقسیم و کار آب رسانی اندکی سخت و با هزینه بالاتری صورت گیرد و وقتی قرار باشد به روستاهای زیادی آب رسانی شود، احتیاج به هزینه بیشتری است که از این رو سرانه آب رسانی به ازای هر نفر گران تر می شود.
پراکندگی روستاها
پراکندگی روستاها در خوزستان باآنکه هزینه های خدمات رسانی را بالا برده است اما به تبع آن شاهد تولید بیشتر و ایجاد ثروت بیشتری در خوزستان هستیم؛ برای مثال تولید کشاورزی در خوزستان با سایر استان های کشور قابل قیاس نیست.

به گفته استاندار سابق خوزستان، مسؤلان باید تلاش خویش را بیشتر کنند و برای اقناع مسؤلان کشوری و به منظور دریافت منابع مالی بیشتر اقدام نمایند تا بتوانیم عقب ماندگی ها را در خوزستان جبران نماییم. اینکه ۷۰۰ روستا در خوزستان گرفتار تنش آبی باشد، حساس و نگران کننده است؛ باید برای حل مسائل این روستاها تلاش نماییم و شرایط آب رسانی به این مناطق را بهبود بخشیم.
برنامه آب رسانی
معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب خوزستان در گفتگو با خبرنگار مهر، در مورد شاخصهای آب رسانی به روستاهای زیر پوشش شرکت آبفا، بیان می کند: روستاهای بالای ۲۰ خانوار و روستاهای با عدم بهره مندی از آب آشامیدنی و بهداشتی ازجمله شاخصهای مذکور است.
«افشین محمدی» ضمن اشاره به اینکه دو هزار و ۹۲۷ روستا زیر پوشش آب رسانی شرکت هستند، ادامه می دهد: ۱۹۳ روستای بالای ۲۰ خانوار زیر پوشش نیستند و با تانکر آب رسانی می شوند و یا بعضاً خودکفا هستند.
وی عنوان می کند: ۱۳۰ روستا در برنامه ریزی برای راه اندازی شبکه آب رسانی هستند.
معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب خوزستان می گوید: روستاهای فاقد شبکه آب رسانی بیشتر در شهرستان های ایذه، باغملک، مسجدسلیمان، دزفول، اندیکا و لالی هستند.
وی با اشاره به اینکه در بخش غیزانیه هنوز نزدیک به ۱۹ روستا تنش آبی دارند، می افزاید: در بخش اسماعیلیه اهواز، روستاهایی در حمیدیه، کارون و باوی هم برخی نقاط گرفتار تنش آبی هستند؛ همینطور گزارش هایی از ایذه و اندیکا وجود دارد که در این شهرستان ها هم مشکل آب رسانی به روستاها وجود دارد و با وجود پیگیری های انجام شده اقدامی یا صورت نگرفته و یا اینکه ناقص انجام شده است.
معضل بهداشت آب روستایی
اما این در شرایطی است که این روزها در سایه بی توجهی ها، همان روستاهایی که به آنها آب رسانی می شود هم در معرض خطر هستند و بر مبنای اعلام مسؤلان بهداشتی، تردیدهایی در مورد سالم بودن آب روستاها وجود دارد.
برای نمونه دبیر شورای سلامت شهرستان اهواز ضمن اشاره به کیفیت پایین آب آشامیدنی در اهواز و پاسخگو نبودن آبفا، ضمن ابراز گلایه شدید از عملکرد شرکت آبفا در رسیدگی به مشکلات شبکه توزیع آب روستایی، اظهار می کند: ادغام شرکت آبفار با آبفا، چیزی جز اسفبار شدن وضعیت آب روستایی نداشت و شبکه آب روستایی در سالهای گذشته به رغم همه کاستی ها از وضعیت کنونی بهتر بود؛ بنابراین آبفا باید بپذیرد که هم اکنون رسیدگی به شبکه توزیع روستایی هم بر عهده این شرکت است.
مهران احمدی بلوطکی می افزاید: هم اکنون تأسیسات روستایی اوضاع خوبی ندارند و خرابی دستگاههای کلرزنی و نبود ماده ضدعفونی کننده (پرکلرین) در تأسیسات بیداد می کند؛ همینطور مواردی همچون کلر صفر در شبکه توزیعی، کمبود پرکلرین در تأسیسات، شکستگی های لوله آب رسانی در شبکه توزیع، افت فشار و قطعی مکرر، کدورت بالاتر از حد استاندارد، فرسودگی و قدیمی بودن تأسیسات و خطوط آب رسانی از مشکلات موجود است.

دبیر شورای سلامت شهرستان اهواز ضمن بیان این مورد که حفظ کلر باقیمانده در میانگین مناسب در شبکه آب توزیعی از ضروریات است و نبود کلر در تأسیسات و عدم کلرزنی آب و عدم پایدار بودن کلر باقیمانده در آب امری پذیرفتنی نیست، خطاب به مسؤلان و متولیان امر می گوید: حتما باید بحران و طغیان بیماری ها رخ دهد تا چاره اندیشی صورت پذیرد؟!
وی اظهار می کند: از طریق های پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا، شست وشوی مرتب دست هاست و یقیناً در دسترس بودن آب سالم برای مردم امری ضروری و انکارناپذیر است که در این راستا بهداشت نمی تواند به آسانی از کنار آبی گذر کند که هنوز فاقد کلر و پرکلرین است.
به گزارش ام آی جی تی به نقل از مهر، بر این اساس از وزیر نیروی دولت آینده دعوت می شود که پیش از برنامه ریزی، سفری به استان خوزستان داشته باشد و از نزدیک با چالش های آبی استان خوزستان آشنا شود، ظرفیت ها را ببیند و کاستی ها را از نزدیک مشاهده کند تا در برنامه ریزی ها نگاه کاربردی تری اعمال شود.


منبع:

1400/01/04
13:38:09
0.0 / 5
949
تگهای خبر: آب , تخصص , تولید , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۲
MIGT انرژی ، توربین، گاز ، ام آی جی تی

migtco.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ام آی جی تی محفوظ است

ام آی جی تی

وبسایت اقتصادی با تمرکز بر نفت و گاز