بلاتكلیفی بازار درباره مهم ترین مشتری نفتی جهان

بلاتكلیفی بازار درباره مهم ترین مشتری نفتی جهان واردات نفت چین در نیمه اول سال ۲۰۲۱ بر اساس سالانه اولین کاهش را در هشت سال گذشته نشان داد و نگرانیهایی را در بازار نسبت به وضعیت خرید این کشور در ماه های آینده برانگیخت.



به گزارش ام آی جی تی به نقل از ایسنا، همزمان صادرات سوخت چین در نیمه اول سال ۲۰۲۱ به علت فعالیت پالایشگاههای این کشور با ظرفیت کامل در شرایطی که عرضه فرآورده های نفتی گرفتار اشباع شد، رشد کرد.

کلاید راسل، مقاله نویس رویترز با استناد بر آمار چین و محاسبه میزان واردات و تولید داخلی این کشور، برآورد کرد که پالایشگاههای چینی در ماههای اخیر نفت بیشتری در مقایسه با میزانی که به ظاهر موجود است، پالایش کرده اند.

از سوی دیگر به نظر می آید که مصرف داخلی نفت در چین کمتر از قبل شده است. تحلیلگرانی که به دقت واردات چین را دنبال می کنند و روند مصرف در این کشور را ارزیابی می کنند، به دنبال نشانه هایی درباره تقاضا و خرید چین هستند که بعنوان بزرگترین واردکننده نفت جهان، به تنهایی تأثیر بالایی روی قیمتها دارد. از آنجایی که چین آمار ذخایر تجاری و استراتژیک نفت را اعلام نمی کند، کار تحلیل گران پیچیده بوده و شامل فرضیات و اما و اگرهای زیادی است.

با وجود ابهاماتی که در مورد میزان مصرف روزانه نفت در چین وجود دارد، یک مبحث روشن است و آن هم آمار گمرکی اخیر چین است که سیگنالهای متعدد و احیانا منفی به بازار می دهد.

اما دو عامل کلیدی وجود دارد که چرا واردات نفت چین در نیمه اول سال برای اولین بار از سال ۲۰۱۳ کاهش پیدا کرد. یکی از این عوامل، افزایش قابل توجه قیمتهای نفت در اولین ماههای سال ۲۰۲۱ در مقایسه با نیمه دوم سال ۲۰۲۰ و دیگری مقابله با تجارت غیرقانونی سوخت و فرار مالیاتی پالایشگاههای خصوصی بود.

طبق آمار گمرکی، واردات نفت چین در ژوئن سال ۲۰۲۱ به حدود ۹.۷۷ میلیون بشکه در روز رسید که پایینترین سطح واردات ماهانه از آغاز سال بود. بنا بر برآورد رویترز، چین در نیمه اول سال ۲۶۰.۶۶ میلیون تن معادل ۱۰.۵۱ میلیون بشکه در روز نفت وارد کرد که سه درصد در مقایسه با نیمه اول سال ۲۰۲۰ کاهش داشت. آمار نیمه اول با واردات بالاتر از جانب پالایشگاههای خصوصی تقویت شد. با این وجود از سه ماهه نخست پکن برخورد با این پالایشگاهها را شروع کرد چونکه تولید سوختها در پالایشگاههای دولتی و خصوصی سریعتر از تقاضا افزوده شده و ضمن تضعیف حاشیه سود، اشباع عرضه بوجود آورده است.

بعلاوه چین نظارت بر صنعت پالایش را افزایش داده تا با تجارت غیرقانونی سوخت مقابله کرده و راههای گریزی که برخی از شرکتها برای اجتناب از پرداخت مالیات مصرف سوخت استفاده می نمایند را ببند و مازاد عرضه سوخت را که تا حدودی نتیجه فرار مالیاتی است، محدود کند.

از سوی دیگر، پالایشگاههای چینی رکورد بالایی نفت در ژوئن پالایش کردند که به ۱۴.۸ میلیون بشکه در روز رسید و ۳.۹ درصد در مقایسه با مه افزایش داشت. میانگین نرخ روزانه پالایش در نیمه اول سال از این هم بالاتر بود و به ۱۵.۱۳ میلیون بشکه رسید که ۱۰.۷ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش داشت.

این نرخ تولید بالاتر از میزان نفت موجود در چین بر مبنای محاسبه واردات به علاوه تولید داخلی است و نشان داده است پالایشگاهها در ماههای اخیر از ذخایرشان نفت برداشت کرده اند. آنها احیانا ترجیح داده اند از ذخایر نفتی که سال قبل به قیمت فوق العاده ارزان خریداری کردند استفاده کنند تا اینکه بخواهند نفتی وارد کنند که ۷۰ دلار در هر بشکه یا بالاتر قیمت دارد. اگر پالایشگاهها به همین روند ادامه دهند، امکان دارد واردات نفت چین کاهش بیشتری پیدا کند.

انتظار می رود بعد از اقدام چین در کاهش ۳۵ درصدی سهمیه واردات برای پالایشگاههای خصوصی در دومین دور صدور سهمیه خرید نفت که برای سال جاری صادر گردیده است، واردات نفت این کشور در نیمه دوم سال محدودتر شود. دادن سهمیه های پایینتر خرید نشان داده است که پالایشگاههای خصوصی نفت کمتری در نیمه دوم سال در مقایسه با سال قبل می توانند وارد کنند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، آمار مبهم چین از ذخایر نفت به گمانه زنی های زیادی درباره میزان نفتی که این کشور ذخیره کرده و واکنشی که به دو برابر شدن قیمتها خواهد داشت، منتهی شده است. میانگین قیمت هر بشکه نفت برنت از پایین ۳۰ دلار در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ حالا بیشتر از دو برابر افزوده شده است.





منبع:

1400/04/28
19:34:17
0.0 / 5
206
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۲
MIGT انرژی ، توربین، گاز ، ام آی جی تی

migtco.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ام آی جی تی محفوظ است

ام آی جی تی

وبسایت اقتصادی با تمرکز بر نفت و گاز