ارسال روزانه بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر فرآورده نفتی به نیروگاه ها
ام آی جی تی: مصرف انرژی در ایران بسیار بالاتر از استانداردهای جهانی قرار دارد و حجم عملیات انتقال فرآورده بسیار بالاست. شرکت ملی گاز مقداری مشخص گاز تولید می کند و باتوجه به محدود بودن مقدار تولید، هرچقدر مصرف خانگی بالا برود، در بخش صنایع و نیروگاهی گرفتار محدودیت می شویم و این فاصله و کاهش خصوصاً در زمستان به اضافه سوخت صنایع سیمان، پتروشیمی ها و صنایع فولاد ازسوی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران تامین می شود.
به گزارش ام آی جی تی به نقل از ایسنا، با برودت هوا در فصول سرد سال، نیاز است گاز طبیعی ارسالی به نیروگاه های کشور با سوخت مایع یا نفت کوره جایگزین شود که تامین این فاصله، که مقدارش متغیر بوده و شیب آن در ایام سرد و برودت های ناگهانی بسیار بالاست، به عهده شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی است، به نحوی که در عرض یک یا دو روز نیاز است حجمی معادل ۱۰۰ میلیون مترمکعب سوخت مایع به نیروگاه ها ارسال و جایگزین گاز طبیعی در نیروگاه ها شود و روند تولید برق را بصورت پایدار در کشور حفظ کند؛ عملیاتی که به خودی خود، به لحاظ تامین سوخت و تامین برق در کشور حساسیت بسیار بالایی دارد، اما نوع فرآورده انتقالی، تنوع شیوه ها و خطوط انتقال و تعداد بسیار زیاد نفتکش های اعزامی به جاده ها و نیروگاه ها، همه و همه حجم این عملیات حساس، پیچیده و نفس گیر در کشور را بزرگ تر می کند.
میانگین مصرف گاز کشور در دی ماه امسال، حدود ۵۰۰ میلیون مترمکعب بود، این رقم با برودت هوا در ابتدای بهمن ماه، تغییر نمود و به یک باره مصرف به سمت ۶۹۲ میلیون مترمکعب گاز رفت. فاصله عدد بزرگی است، ۱۹۲ میلیون مترمکعب! که این فاصله با سوخت مایع جایگزین خواهد شد.
حال تصور کنید که با توجه به این که یک نفتکش تنها ظرفیت انتقال ۳۰ هزار لیتر سوخت مایع را دارد، در طول یک شبانه روز چه تعداد نفتکش باید در خط اضافه و به جاده های کشور گسیل شود و چه تعداد مخزن دار حرکت نماید تا مابه التفاوت عظیم کسری سوخت را جبران کند. افزون بر این همه ظرفیت تجهیزات، امکانات و سرمایه انسانی در این سوخت رسانی عظیم به کارگرفته می شود و بسیج خواهد شد.
سال ۱۴۰۰ یکی از سخت ترین سال ها به لحاظ تامین سوخت زمستانی، در چند سال قبل برای زنجیره تامین و توزیع فرآورده در کشور بود. رقم مصرف گاز در کشور به سرعت بالا می رفت و رکوردهای مختلفی را ثبت می کرد. این عدد در ابتدای بهمن ماه در نقطه اوج قرار گرفت و به طور متوسط روزانه بیش از ۱۱۰ میلیون لیتر نفت گاز در کشور توزیع شد تا نیروگاه ها به کار خود ادامه دهند.
سوخت دوم نیروگاه های بخاری نفت کوره یا مازوت و سوخت دوم نیروگاه های گازی و سیکل ترکیبی نفت گاز است و یکی از کارهای مهم شرکت ملی پخش یا وزارت نفت در طول سال، تامین سوخت نیروگاهی است که به سبب اهمیت و حساسیتی که در تامین انرژی الکتریکی (برق) کشور دارد. نه فقط در فصل سرد، بلکه در فصل گرم نیز باید توجه ویژه ای به این حوزه داشت و ذخیره سازی برای فصول سرد صورت گیرد تا درصورت افت فشار شبکه در طول زمستان، بتوانیم سوخت موردنیاز نیروگاه ها را تامین نماییم.
تامین سوخت نیروگاه ها تنها محدود به زمستان نمی گردد و یکی از کارهایی است که هر ساله باتوجه به افزایش مصرف گاز در بخش خانگی، حساس تر می شود، بدین سبب عملیات ذخیره سازی سوخت دوم در نیروگاه ها نیز در طول سال انجام می شود و محدود به ۶ ماه دوم نیست. با توجه به این که در ابتدای هر سال شرایطی در کشور به وجود می آید که نیروگاه ها حداقل موجودی نفت گاز و نفت کوره را دارند، بدین سبب لازم است قبل از شروع فصل سرما، برنامه ریزی لازم دراین زمینه و ذخیره سازی مناسبی در حوزه نفت گاز و نفت کوره صورت گیرد.
طبق اعلام وزارت نفت، برنامه ریزی و هماهنگی مسنجم تر زیرمجموعه های وزارت نفت در شش ماه دوم سال ۱۴۰۰ میان شرکت های ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی، شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی، شرکت ملی گاز ایران، حوزه برنامه ریزی وزارت نفت و حوزه تولید شرکت ملی نفت ایران که در بحث تولید و تحویل گاز طبیعی، تولید سوخت های مایع و تحویل به نیروگاه ها فعالیت داشتند، همین طور تعامل مؤثر با مجموعه وزارت نیرو و دیگر دستگاه های مرتبط، سبب شد وزارت نفت از این آزمون با موفقیت و سربلندی بیرون آید و خوشبختانه سوخت نیروگاه ها تا حالا به بهترین نحو ممکن تامین شده و هیچ کمبودی دراین زمینه وجود ندارد.
مدیران زیرمجموعه های دخیل همچون شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در جلسات هماهنگی روزانه یا هفتگی که در سطوح مختلف مدیریتی برگزار شد، بررسی، رصد و هماهنگی لازم برای تامین سوخت موردنیاز حوزه نیروگاهی را انجام دادند.
در زمستان امسال افزون بر سوخت رسانی مستمر و شبانه روزی به نیروگاه ها، گاز مایع بیشتری نیز میان مصرف کنندگان توزیع شد. کرامت ویس کرمی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی درباره روند عملیات سوخت رسانی در زمستان جاری می گوید: وزارت نفت عملیات سوخت رسانی زمستانی خودرا امسال به بهترین شکل ممکن انجام داد و خوشبختانه مشکلی در حوزه تامین برق در کشور به وجود نیامد. وضع ذخایر بنزین، گازوئیل و دیگر فرآورده های کشور مناسب بود و سعی کردیم با ذخیره سازی مناسب در فصل تابستان، با وجود مصرف سوخت بالا در وضعیت برودت هوا، پاسخگوی نیاز بخش های صنعتی و خانگی باشیم.
شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی هر ساله و در فصل زمستان، افزون بر سوخت رسانی به بخش های صنعتی و نیروگاهی، سوخت رسانی غیرنیروگاهی را نیز به عهده دارد که تامین سوخت گرمایشی و نیز پخت و پز روستاییانی که در مناطق سخت گذر و بی بهره از شبکه گاز طبیعی ساکن هستند، از آن جمله است که البته در وضعیت برف و باران های شدید و سیل آسا شرایط ویژه ای پیدا می کند و حجم آن افزایش می یابد.
با بارش برف شدید در زمستان امسال در شمال و شمال غرب کشور و نیز باران های سیل آسا در جنوب کشور، دمای هوا در خیلی از نقاط کشور به کمتر از ۲۰ درجه زیر صفر و حتی در بعضی نقاط به ۲۲ درجه سانتی گراد زیر صفر، با ذخیره سازی مناسب سوخت در روزهای گرم، با وجود شرایط بحرانی و همه مشکلاتی که در زمینه تردد و رفت وآمد و بسته شدن راه های ارتباطی وجود داشت، کوچک ترین مشکل و کمبودی در زمینه تامین سوخت گرمایشی و پخت و پز روستاییان و مصرف کنندگانی که در این مناطق حضور دارند، وجود نداشت و به همت کارکنان شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی، مشترکان مناطق روستایی که نیاز به نفت سفید و گاز مایع داشتند، سوخت موردنیازشان را دریافت نمودند و هیچ گزارشی در خصوص کمبود سوخت در هیچ نقطه ای از کشور دریافت نشد.
کار برنامه ریزی و مدیریت ترتیب انتقال فرآورده ها و نوع حمل آن بوسیله خط لوله یا نفتکش با مدیریت تامین و توزیع شرکت ملی پخش است. با توجه به این که بطور کلی تولیدات پالایشگاه های مرکزی کشور، پاسخگوی میزان مصرف در زمینه مرکزی و شمالی نبوده و نیاز است سوخت موردنیاز نیمه شمالی کشور از جنوب کشور تامین و بوسیله خطوط لوله و نفتکش های جاده پیما منتقل شود، برنامه ریزی این انتقال بموقع با در نظر گرفتن برنامه های تولید پالایشگاهی و میزان نیاز مناطق مختلف، از چالش های مدیریت تامین و توزیع سوخت در کشور است که این عملیات در فصول سرد سال، حساسیت و اهمیتی دوچندان می یابد.
اگر نگاهی کلی به حجم سوختی که در کشور منتقل و جابه جا می شود، داشته باشیم، این مقدار جابه جایی و انتقال در بیشتر بخش ها همچون در زمینه گاز، بنزین، نفت گاز و نفت سفید بسیار بسیار بالا و آمار عجیبی است. به نحوی که فقط در زمینه مصرف گاز طبیعی بدون احتساب دیگر بخش ها، مقدار مصرف کشور ما به اندازه کل مصرف گاز طبیعی قاره اروپاست که با احتساب دیگر بخش ها همچون سوخت نیروگاهی و سوخت موردنیاز و بیش از پیش بخش حمل و نقل، عملیاتی بسیار پرحجم، هزینه بر و پرمرارت است.
از طرفی سوخت رسانی زمستانی محدود به ارسال بوسیله خط لوله و نفتکش ها نبوده و قسمتی از این عملیات نیز بوسیله مخزن دارهای راه آهن انجام می شود و اگر بخواهیم وسیع تر نگاه نماییم، وسعت این عملیات، تنوع در روش حمل و نوع فرآورده، نیاز به هماهنگی کامل میان دستگاهی (راه آهن، سازمان های بخش دریایی و کشتیرانی) از عملیات سوخت رسانی در کشور خصوصاً در شرایطی که مصرف گاز طبیعی در کشور به نحو چشمگیری افزایش می یابد، عملیاتی پرحجم و نفس گیر می سازد تا سوخت در کشور به بهترین شکل و در کوتاه ترین زمان و مطمئن ترین روش ممکن منتقل و توزیع شود.
اما در زمینه نیروگاهی حدود ۶۵ درصد بوسیله نفتکش و حدود ۳۵ درصد با خطوط لوله تحویل نیروگاه می شود و اکنون حدود ۱۲ هزار نفتکش در زنجیره توزیع فرآورده فعالیت می نمایند که این نفتکش ها عملیات انتقال فرآورده را به جایگاه ها و مقاصد موردنیاز انجام می دهند.
افزون بر این عملیات وسیع، برای تامین عدد بزرگ سوخت موردنیاز زمستان، تامین سوخت موردنیاز خودرو ها خصوصاً در روزهای پرتردد سال همچون عید نوروز نیز نیازمند برنامه ریزی وسیع و دقیق در کشور است، بنا بر تازه ترین گزارش های دریافتی از شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی، وضع ذخایر سوخت فعلی مناسب می باشد و در صورت موج های احتمالی سرما در ایام پیش رو پیش بینی های لازم انجام شده است. همین طور این شرکت درحال برنامه ریزی و آمادگی برای تامین بنزین نوروزی و ارسال سوخت موردنیاز به انبارهای مقاصد مسافرپذیر است.
منبع: migtco.ir
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب