در گزارش ام آی جی تی:

دولت جسارت تغییر در شیوه سهمیه بندی بنزین را ندارد

دولت جسارت تغییر در شیوه سهمیه بندی بنزین را ندارد به گزارش ام آی جی تی، یک کارشناس انرژی ضمن اشاره به این که قیمت بنزین به هیچ وجه نباید تغییر کند اظهار داشت: طرح اعطای سهمیه بنزین به هر فرد توسط دولت اجرا نمی گردد.



محمد جواد نوفرستی کارشناس انرژی در گفت و گو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به این که طرح یارانه بنزین به اشخاص ۱۰ سال است برای اجرای عدالت در جامعه عرضه شده، اظهار داشت: طی سال های گذشته طرحی در خصوص یارانه بنزین به تمام اشخاص تقدیم مجلس شد چونکه افرادی هستند که به هیچ وجه از یارانه بنزین استفاده نمی کنند در حالیکه باید ساز و کاری تدوین شود که همه از یارانه بنزین بهره مند شوند.
به گفته نوفرستی طرح اعطای سهمیه به هر فرد عملاً اجرایی نمی شود چونکه زمانیکه قرار بر اجرای این طرح بود باید با همان تعرفه ها انجام می گرفت حالا شرایط جامعه اجازه نمی دهد بنزین گران شود و با همین ۶۰ لیتر بنزین موجود که به خودرو های شخصی تعلق می گیرد این سهمیه به جای خودرو به افراد تخصیص پیدا کند.
این کارشناس انرژی افزود: برای پیشگیری از تورم، گرانی و بهانه جویی رانندگان تاکسی پیشنهاد بر اینست که سهمیه وسایل حمل و نقل عمومی تغییر نکند چونکه تغییر میزان سهمیه بندی منجر به بهانه جویی و تورم زنجیروار خواهد شد.
وی افزود: حالا پیشنهاداتی عرضه شده است که اصل مبحث را تحت الشعاع قرار می دهد یکی ایجاد سامانه ای برای فروش بنزین توسط افرادی است که خودروی شخصی ندارند این مورد دارای ایراداتی است چونکه حجم عرضه بالا است و نزدیک ۱۰ میلیون خانوار فروشنده می شوند و مانند سهام عدالت قدرت مذاکره دست خریداران خواهد بود.
نو فرستی توضیح داد: این یارانه جهت استفاده افراد بدون خودرو است اما اگر بخواهند در آن سامانه به فروش برسانند کسی به نرخ ۳ هزار تومان خریداری نمی کند و قیمتها پایین تر می آید اما اگر دولت خودش خریدار بنزین باشد مبحث فرق خواهد نمود.
این کارشناس انرژی تصریح کرد: درصورتی که افراد از یارانه خود استفاده نکردند دولت آنرا معادل ۳ هزار تومان خریداری کند و امکان ذخیره سازی هم برایشان فراهم نباشد، چونکه اساس این پیشنهاد رعایت عدالت در جامعه بر اساس یارانه ۱۵۰۰ تومانی است.
به گفته نوفرستی دولت باید به مردم بگوید بنزین را ارزان نفروش.
به گفته نوفرستی خودروی پر مصرفی که تا کنون بنزین آزاد را با قیمت ۳، ۰۰۰ تومان خریداری می کرد حالا بنزین آزاد را با نرخ ارزان تری دریافت کند. این شرایط ضد عدالت و به نفع پرمصرف است و منجر به افزایش مصرف بنزین هم می شود چونکه افراد پر مصرفی که تا کنون بنزین ۳ هزار تومانی خریداری می کردند حالا بنزین را از کم مصرف با قیمت ۵۰۰ تا ۱، ۰۰۰ تومان خریداری می کند و قیمت تمام شده کمتری پرداخت می کند.
این کارشناس انرژی افزود: در صورتیکه بنزین امکان خرید و فروش داشته باشد اساساً این طرح را زیر سوال می برد چونکه هدف ثانویه ای هم دارد که همان کاهش مصرف بنزین است و این امر اتفاق نمی افتد.
وی توضیح داد: حالا شرایط اجتماعی، اقتصادی، امنیتی و … اجازه افزایش قیمت بنزین را نمی دهد و هرگونه افزایش قیمت در این حوزه اشتباه محض است و نتیجه مطلوبی به دنبال ندارد به عبارتی نه کاهش مصرفی اتفاق می افتد و نه اثری مثبتی دارد، تنها تورم زا می شود و سرمایه اجتماعی دولت هم به تبع آن کاسته می شود.
نوفرستی افزود: بنابراین اگر سهمیه ها و قیمتها ثابت نگه داشته شوند و سهمیه موجود به جای خودروی شخصی به افراد تخصیص پیدا کند و در عین حال سهمیه خودرو های عمومی ثابت بماند تا تاکسی ها بهانه ای برای افزایش قیمت نداشته باشند، در این شرایط جامعه از افزایش قیمت بنزین آزاد استقبال می کند چونکه حدود ۲۰ درصد نیاز واقعی کشور بنزین آزاد است و ۸۰ درصد مصرف روزانه بنزین سهمیه ای است در صورت اجرایی شدن این طرح همه سهمیه برابر دارند.
وی افزود: در این حالت دولت می تواند به مردم گوشزد کند که سهمیه خویش را به نرخ پایین به فروش نرسانید چونکه به صورت تضمینی از شما خریداری می شود و یا حتی پیشنهاد نگهداری و ذخیره سازی آن با شرط و شروطی هم می تواند داده شود چونکه این سهمیه با قیمت آزاد خرید و فروش خواهد شد و به تبع به نرخ آزاد بنزین هم اضافه می شود. این شرایط کمک می نماید کم مصرف ها بنزین را با قیمت بالاتری بفروشند که به عدالت و حتی درآمد اقشار محروم کمک می نماید و کاهش مصرف هم اتفاق می افتد.
این کارشناس انرژی ضمن اشاره به این که اجرای این طرح به درستی می تواند از قاچاق سوخت هم جلوگیری نماید افزود: اعدادی که اعلام می شود تحت عنوان مصرف بنزین در واقع فروش روزانه است یعنی مصرف واقعی بعلاوه قاچاق، که این طرح می تواند از قاچاق سوخت هم جلوگیری نماید.
وی در پاسخ به این سؤال که اجرایی شدن این طرح منجر به افزایش تورم می شود یا خیر اظهار داشت: هر موضوعی که نقدینگی ایجاد نماید هم تورم به دنبال دارد.
نوفرستی توضیح داد: اجرایی شدن این طرح اگر لازمه تغییر قیمت باشد اساسا تورم زا است، اما اگر با همین قیمت بنزین نحوه سهمیه بندی تغییر کند امکان دارد درصد کمی تورم داشته باشد اما دلیل نمی شود هدف اصلی که عدالت باشد نادیده گرفته شود و اگر اثر تورمی داشته باشد نا چیز خواهد بود.
وی در خاتمه اضافه کرد: این طرح بیشتر از ۱۰ سال است که اجرایی نمی شود چونکه یا جسارت اجرای آن وجود ندارد و یا متوجه اهمیت آن نمی شوند.

1402/07/13
19:31:54
0.0 / 5
269
تگهای خبر: انرژی , بنزین , خرید , سهام
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۱
MIGT انرژی ، توربین، گاز ، ام آی جی تی

migtco.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ام آی جی تی محفوظ است

ام آی جی تی

وبسایت اقتصادی با تمرکز بر نفت و گاز