ناترازی سوخت جدی است
به گزارش ام آی جی تی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران اظهار داشت: بحث ناترازی سوخت، یک بحران جدی است و برای مقابله با این ناترازی باید مجموعه متعادلی از سیاست ها خصوصاً در عرصه غیرقیمتی با همکاری و توافق ذی نفعان فعال در این زمینه اتخاذ و عملیاتی شود.
به گزارش ام آی جی تی به نقل از ایسنا، محمدصادق عظیمی فر در نشست هم اندیشی «مدیریت مصرف سوخت در عرصه حمل و نقل عمومی» که با حضور مسئولان وزارت کشور، سازمان شهرداری ها و دهیاری ها، سازمان تاکسیرانی و مدیران سکوهای تاکسی اینترنتی در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران برگزار گردید، بیان کرد: لازم است نهادها و مجموعه های در رابطه با حمل و نقل عمومی بمنظور کاهش ناترازی سوخت و متنوع سازی سبد سوخت برنامه ای مشترک تدوین کنند.
وی با اشاره به این که یکی از علل اصلی افزایش مصرف بنزین در کشور بحث فرسودگی ناوگان حمل و نقل و سهم پایین حمل و نقل عمومی در جابه جایی مسافر و کالا در سطح شهرهاست، اظهار داشت: بخش دیگری از افزایش روند مصرف بنزین در کشور ناشی از کاهش مصرف سی ان جی در سبد سوخت کشور است که طی یک سال قبل ۱۴ درصد، معادل ۳ میلیون مترمکعب در روز کاهش داشته است، همین طور افزایش مصرف بنزین، هم از نظر اقتصادی در عرصه ناترازی انرژی کشور و هم از نظر زیست محیطی مانند احتراق ناقص سوخت در خودرو های فرسوده بر کیفیت هوای شهرها خصوصاً کلانشهرها تأثیر جدی خواهد گذاشت.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران اضافه کرد: ظرفیتهای قانونی خوبی در کشور برای توسعه سی ان جی ازجمله مصوبه شورای اقتصاد و صندوق بهینه سازی انرژی وجود دارد که می تواند جهش قابل توجهی در سهم مصرف سی ان جی و نوسازی ناوگان فرسوده در کشور ایفا کند.
عظیمی فر با اعلان اینکه بمنظور متنوع سازی سبد سوخت، استفاده از سوخت های دیگر مانند ال پی جی در دست مطالعه و بررسی است، اظهار داشت: به سبب وجود زیرساخت های مناسب و سرمایه گذاری های قابل توجهی که دولت در سالهای قبل در عرصه سوخت سی ان جی انجام داده است، می توان با رفع موانع، نتایج قابل قبولی را در پایین آوردن مصرف بنزین مشاهده کرد.
وی با اعلان اینکه نوسازی ناوگان فرسوده کشور با اولویت حمل و نقل عمومی باید در اولویت قرار گیرد، تصریح کرد: ۵۰ درصد از ناوگان نقلیه خودرویی و موتوری کشور و حدود ۹۰ درصد از موتورسیکلت هایی که در شهرها تردد می کنند، فرسوده می باشند و تنها افزایش مصرف این گروه از وسایل نقلیه به سبب فرسودگی نشان میدهد چه مقدار از منابع ملی درحال اتلاف است.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران با اعلان اینکه می توان با بهره گیری از ظرفیتهای قانونی ناشی از کاهش مصرف سوخت ناوگان، همین طور صندوق اسقاط وزارت صمت، گام مهمی در نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی برداشت، اشاره کرد: وزارت نفت، وزارت صمت و وزارت کشور به عنوان مجموعه های دولتی، ماموریت ذاتی دارند که با همکاری سایر ذی نفعان مجموعه ای از اقدام ها را در حوزه مدیریت مصرف طراحی و عملیاتی کنند.
عظیمی فر با اعلان اینکه بخش خصوصی و خصوصاً سکوهای اینترنتی فعال در عرصه حمل و نقل می توانند بوسیله ایفای تعهدات خود در مسئولیت اجتماعی با مشارکت در حل چالش ناترازی، به ادامه و استمرار فعالیت خود و به تبع آن پویایی اقتصاد حوزه حمل و نقل کمک شایانی کنند، اظهار داشت: همین طور این سکوها باتوجه به توانمندی ها و ظرفیتهای خود، امکان ارائه راهکارهای داده محور در مدیریت مصرف سوخت ناوگان تحت پوشش خودرا دارند که از این ظرفیت عظیم باید به نحو مطلوب بهره برد.
منبع: ام آی جی تی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب