نصف خودرو های کشور فرسوده است!

نصف خودرو های کشور فرسوده است! به گزارش ام آی جی تی، رییس هیأت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو) گزارشی آماری و تحلیلی از طرح بازسازی و نوسازی صنایع و اسقاط ناوگان فرسوده ارائه کرد و اظهار داشت: 22 میلیون خودرو فرسوده در کشور نیازمند نوسازی است.



به گزارش ام آی جی تی به نقل از خبر آنلاین، فرشاد مقیمی، رئیس هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو) با عرضه آماری عنوان کرد: ما بیشتر از ۴۱ میلیون ناوگان حمل و نقلی در کشور داریم که بالغ بر ۲۲ میلیون از این خودرو ها در وضعیت فرسودگی هستند.
ایرنا در خبری نوشت: وی اصرار کرد که فرسودگی ناوگان نه تنها هزینه اقتصادی و ایمنی ایجاد می کند، بلکه آثار زیست محیطی قابل توجهی هم بر جای گذاشته است.
مقیمی توضیح داد که فرایند اسقاط و نوسازی نیازمند هماهنگی حداقل ده ها دستگاه و ذی نفع است و برای تحقق آن مجموعه ای از سازوکارهای مالی و اجرایی طراحی شده است.
وی به اجرا و نتایج اولیه اشاره نمود و اضافه کرد: در سال ۱۴۰۳ حدود ۳۵۰ هزار دستگاه خودرو اسقاط شدند و از منظر اقتصادی و محیط زیستی اقدامات اسقاط و جایگزینی منجر به صرفه جویی و کاهش آلایندگی شده است؛ به صورتی که مجموع صرفه جویی ارزی سال ۱۴۰۳ حدود ۱.۳ میلیارد دلار برآورد می شود.
مقیمی همینطور از آغاز فرایند اسقاط موتورسیکلت های فرسوده از خرداد سال جاری اطلاع داد و اظهار داشت: تابحال بیشتر از ۱۲ هزار مالک موتورسیکلت ثبت نام شده است.
وی تصریح کرد: در تهران ۳ میلیون موتورسیکلت وجود دارد که ۲.۴ میلیون دستگاه آن فرسوده است و آلایندگی آنها بیشتر از ۴ برابر خودرو ها است.

۸۰ درصد این موتورسیکلت های فرسوده کاربراتوری هستند

رئیس هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) اضافه کرد: ۸۰ درصد این موتورسیکلت ها کاربراتوری هستند که با اسقاط آنها گام بزرگی در پایین آوردن آلودگی هوا برداشته خواهد شد.
وی در رابطه با بسته های حمایتی هم توضیح داد که برای متقاضیان اسقاط مشوق های کالا و نقدی پیش بینی شده است تا جایگزینی با موتورسیکلت های کم مصرف یا برقی برای اقشار مختلف قابل تحقق باشد.
مقیمی همینطور اظهار داشت: ۱۵۰ شناور در کشور وجود دارد که باید اسقاط شوند، اما فرآیند اسقاط آنها هنوز فراهم و تعریف نشده است.
وی ادامه داد: بیشتر از ۶۰۰ واگن در سال قابلیت اسقاط دارند، اما شرایطی برای اسقاط آنها هم فراهم نشده است.
معاون وزیر صمت در آخر بر لزوم پیوستگی برنامه اسقاط و نوسازی با سیاستهای کلان صنعتی و زیست محیطی اصرار کرد و اضافه کرد: اسقاط تنها هدف نیست؛ هدف نهائی جایگزینی کارآمد، کاهش مصرف انرژی، کاهش آلودگی و ایجاد فرصت های اشتغال در زنجیره بازیافت و تولید قطعات جدید است.







۲۱۷

به اجمال، وی به اجرا و نتایج اولیه اشاره نمود و افزود: در سال ۱۴۰۳ حدود ۳۵۰ هزار دستگاه خودرو اسقاط شدند و از منظر اقتصادی و محیط زیستی اقدامات اسقاط و جایگزینی منجر به صرفه جویی و کاهش آلایندگی شده است؛ به صورتی که مجموع صرفه جویی ارزی سال ۱۴۰۳ حدود ۱.۳ میلیارد دلار برآورد می شود. وی در ارتباط با بسته های حمایتی هم توضیح داد که برای متقاضیان اسقاط مشوق های کالا و نقدی پیشبینی شده است تا جایگزینی با موتورسیکلت های کم مصرف یا برقی برای اقشار مختلف قابل تحقق باشد.


منبع:

1404/05/31
11:54:15
0.0 / 5
221
تگهای خبر: انرژی , تولید , دستگاه , سازمان
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳
MIGT انرژی ، توربین، گاز ، ام آی جی تی

سایت ام آی جی تی یک منبع ارزشمند برای علاقه‌مندان به حوزه انرژی، اقتصاد و نفت و گاز است، که با ارائه اطلاعات دقیق، تحلیل‌های به روز و پوشش گسترده موضوعات مرتبط، به کاربران کمک می‌کند تا درک عمیق‌تری از مسائل مربوط به انرژی داشته باشند و در تصمیم‌گیری‌های خود در این زمینه، موفق‌تر عمل کنند
MIGT
migtco.ir 1397-1404 - حقوق مادی و معنوی سایت ام آی جی تی محفوظ است

ام آی جی تی

وبسایت اقتصادی با تمرکز بر نفت و گاز

MIGT: دروازه‌ای به سوی دنیای انرژی، از نفت و گاز و سوخت فسیلی تا انرژی‌های تجدیدپذیر و فناوری‌های نوین، همراه با تحلیل‌های دقیق و اخبار به روز