کفگیر خودروسازان چطور به ته دیگ خورد؟
ام آی جی تی: شرکت های خودروساز بزرگ کشور در 5 ماه اول سال 1404 در مقایسه با زمان مشابه سال قبل نشاندهنده کاهش چشم گیر 18.2درصدی است،
به گزارش ام آی جی تی به نقل از خبر آنلاین به نقل از همشهری، از آغاز سالجاری تا پایان مردادماه در مجموع ۳۱۷هزار و ۷۰۳دستگاه خودروی سواری در ایران ساخته شده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل (۳۸۸ هزار و ۳۹۸ دستگاه) کاهشی معادل ۷۰هزار و ۶۹۵دستگاه معادل 18.2درصد را نشان میدهد.
کدام محصولات بیشترین کاهش را داشتند؟
نگاهی به آمار تولید محصولات مختلف، دلیل اصلی کاهش تولید بخصوص در سایپا و پارس خودرو را آشکار می کند. تولید 2مدل «کوئیک دنده ای» و «ساینا» توسط پارس خودرو به صورت کامل متوقف شده و تولید آنها از رقم قبلی به صفر رسیده است. وانت ۱۵۱با کاهش ۵۸درصدی، رکورددار افت تولید در میان محصولات فعال است. تولید مدلهای رانا، چانگان و شاهین هم بین ۴۱ تا ۴۲درصد کاسته شده است. خط تولید محصولات پرحجم گروه «تیبا» (شامل تیبا، کوئیک و ساینای سایپا) با کاهش ۳۴درصدی روبرو شده که سهم عمده ای در آمار کلی کاهش تولید دارد. در بین شرکتهای ایران خودرو فقط خانواده گروه پژو با کاهش محسوس تولید معادل 18درصد روبرو شده که این مورد به سبب تغییر در استراتژی تولید این شرکت است. این آمار نشان میدهد که صنعت خودروی کشور همچنان در راه پرچالشی حرکت می کند. دلایل کاهش تیراژ تولید خودرو
آن طور که آمارها نشان میدهد صنعت خودرو در یک توفان کامل گرفتار شده است. بررسی ها مشخص می کند موضوع هایی مانند قطع مکرر برق، تنش های ژئوپلیتیک، شناورسازی قیمت ارز و با این حال قیمت گذاری دستوری ازجمله عوامل کاهش شدید تولید در 5ماهه سال جاری بوده است. قطعی برق در بهار و تشدید آن در تابستان، به صورت مکرر خطوط تولید را متوقف کرده و اثر مستقیمی بر آمار تولید داشته است. همینطور جنگ ۱۲روزه در خردادماه و تشدید تنش های منطقه ای، نه تنها تولید را موقتاً متوقف ساخت، بلکه ریسک دسترسی به ارز و تأمین قطعات را بشدت افزایش داد. در کنار این دو عامل حذف ارز نیمایی و شناورسازی نرخ ارز تجاری، هزینه واردات قطعات و مواداولیه را برای خودروسازان و قطعه سازان به صورت غیرقابل پیشبینی افزایش داده است.
17302
حرف آخر اینکه به گزارش ام آی جی تی به نقل از خبر آنلاین به نقل از همشهری، از آغاز سالجاری تا پایان مردادماه در مجموع ۳۱۷هزار و ۷۰۳دستگاه خودروی سواری در ایران ساخته شده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل (۳۸۸ هزار و ۳۹۸ دستگاه) کاهشی معادل ۷۰هزار و ۶۹۵دستگاه معادل 18.2درصد را نشان میدهد. در کنار این دو عامل حذف ارز نیمایی و شناورسازی نرخ ارز تجاری، هزینه واردات قطعات و مواداولیه را برای خودروسازان و قطعه سازان به شکل غیرقابل پیش بینی افزایش داده است.
منبع: ام آی جی تی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب