چهره های سرنوشت ساز بازار نفت در سال جدید میلادی

چهره های سرنوشت ساز بازار نفت در سال جدید میلادی به گزارش ام آی جی تی آیا عربستان سعودی و روسیه همچنان سلطه خود بر تولید را حفظ خواهند كرد یا با افزایش تولید شیر آمریكا به زانو درخواهند آمد؟ آیا ممكن است فروپاشی اقتصادی یك تولید كننده بزرگ، قمت های نفت را صعودی كند یا سیلیكون والی آخر عصر موتور احتراقی را استارت خواهد زد؟



به گزارش ام آی جی تی به نقل از بلومبرگ، بعد از اینكه نفت سال ۲۰۱۷ را در بالاترین قیمت دو سال قبل به آخر رساند، امسال ممكن است در هر جهتی (افزایش یا كاهش قیمت) حركت نماید. این پنج چهره می توانند نقش تعیین كننده ای در روند حركت قیمت نفت داشته باشند. پنج چهره سرنوشت ساز در بازار نفت عبارتند از:

بزرگترین تولید كننده اوپك

خالد الفالح، وزیر انرژی و صنعت عربستان با ۱۲ ماه دشواری مواجه می باشد. وی در سال ۲۰۱۶ با معكوس كردن استراتژی عربستان و دستیابی به اولین توافق كاهش تولید سازمان كشورهای صادر كننده نفت (اوپك) در هشت سال گذشته، بدبین ها را به چالش كشاند. رئیس هیئت مدیره سابق آرامكو سال قبل را با به نتیجه رساندن توافق تمدید كاهش تولید تا آخر سال ۲۰۱۸، با موفقیت دیگری به آخر رساند.

اكنون فالح باید تضمین كند كه سایر اعضای مشاركت كننده در توافق كاهش تولید به تعهدات خود پایبند می مانند و روسیه را در این توافق نگه دارد و امیدوار باشد قیمت های نفت به اندازه كافی بالا بماند تا عرضه اولیه عمومی سهام آرامكو بدون برانگیختن موج دیگری از رشد تولید شیر آمریكا، موفقیت آمیز باشد.

مرد نفتی پوتین

اگر ناظران زمانی به تك تك عباراتی كه از جانب عربستان بیان می شد متمركز می شدند، اكنون توجه ویژه به كشوری پیدا كرده اند كه حتی عضو اوپك هم نیست. تصمیم سال قبل روسیه برای پیوستن به اوپك در كاهش تولید نفت آن هم سال ها بعد از اینكه فاصله خود با این سازمان را حفظ نموده بود در موفقیت این استراتژی حیاتی بود.

متعاقب این رویداد، معامله گران نفت اكنون به اظهارات الكساندر نواك، وزیر انرژی روسیه، مانند همتای سعودی و توجه ویژه ای دارند. نواك ۴۶ ساله رابطه دوستانه ای با فالح پیدا كرده و كمك كرده است دو كشور سال ها بی اعتمادی دوجانبه را كنار گذاشته و توافق همكاری تاریخی را منعقد كنند. این شراكت به حدی قوی بوده كه سیتی گروپ از آن بعنوان پیوند برادری یاد كرده اما ممكن است با فشار شركت های روسیه كه خواهان آخر سریع تر كاهش تولید هستند، به بوته آزمایش گذاشته شود.

پیشگام شیل

میزان رشد تولید شیل آمریكا، بزرگ ترین مبحث مبهم برای سال ۲۰۱۸ بوده و برآوردها درباره آن از ۷۰۰ هزار بشكه در روز تا بیش از یك میلیون بشكه در روز متغیر است. در مركز این صنعت، منطقه پرمیان در تگزاس و شركت "پایونیر نچرال ریسورسز" قرار دارد. تیم داو، مدیرعامل این شركت، پرمیان را مانند شریان حیات تولید آمریكا برای سال های متمادی می بیند و پیش بینی می كند تولید در این منطقه از ۲. ۸۵ میلیون بشكه در روز هم اكنون به ۳. ۳ میلیون بشكه در روز امسال افزایش پیدا كند. اما این روند سهل و ساده ای نخواهد بود. این شركت در نیمه دوم سال ۲۰۱۷ در شاخص "اس اند پی انرژی" عملكرد ضعیفی داشت و احیانا قربانی بی صبری سرمایه گذاران نسبت به شیل شد.

مرد قوی لاتین

تحریم های فلج كننده آمریكا، پرداخت بدهی های معوق و كاهش تولید نفت همچون مشكلاتی هستند كه نیكلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا، در سال ۲۰۱۸ با آنها روبرو خواهد بود. رئیس جمهور ونزوئلا انقلاب نفتی جدیدی را وعده داده و یك ژنرال ارتش را بعنوان رئیس غول نفتی این كشور انتخاب كرده است و همینطور پاكسازی گسترده ای در بین مقامات شركت نفت دولتی PDVSA همچون دو وزیر نفت سابق انجام داده است. بحران اقتصادی این كشور آمریكای لاتین با كاهش تولید نفت كه از بیش از ۳ میلیون بشكه در روز در سال ۲۰۰۱ به ۱. ۸۶ میلیون بشكه در روز در نوامبر كاهش پیدا كرد، وخیم تر شده است. طبق برآورد شركت مشاوره "ریستاد انرژی"، در سال ۲۰۱۸ تولید بعضی از میادین نفتی ونزوئلا ممكن است حداكثر ۳۰ درصد كاهش پیدا كند كه در این صورت، تولید ونزوئلا بسیار پایین تر از سهمیه اوپك خواهد شد و در نتیجه بازار ممكن است بسیار بیشتر از آنچه این گروه در نظر دارد، محدودیت عرضه پیدا كند.

ستاره فناوری

موشك های قابل استفاده مجدد و رویای راه اندازی پرواز به مریخ مدت هاست الون ماسك را نزد مشتاقان فناوری معروف كرده است. اما سال ۲۰۱۸ ممكن است سالی باشد كه بازار نفت به وی توجه جدی تری پیدا می كند. این كارآفرین آفریقای جنوبی امیدوار است پنج هزار دستگاه خودروی برقی ارزان قیمت جدید "مادل ۳" شركت تسلا كه هر هفته از خط مونتاژ خارج می شوند را تا آوریل به فروش رساند. این رقم ركورد بالایی برای خودروهای برقی خواهد بود و فناوری لوكس را به بازار انبوه می آورد. اگر ماسك موفق شود مطمئنا این گمانه زنی را برخواهد انگیخت كه خودروهای برقی، موتورهای احتراق داخلی را سریع تر آنچه انتظار می رفت كنار می زنند. حتی اوپك اذعان كرده كه در صورت فراگیر شدن استفاده از خودروهای باتری دار، رشد مصرف نفت در دهه های آینده راكد خواهد شد. با این همه فروش "مادل ۳" تسلا در سه ماهه سوم تنها ۲۶۰ دستگاه بود.



 

1396/10/15
22:09:35
5.0 / 5
4693
تگهای خبر: انرژی , اوپك , تولید , نفت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۱
MIGT انرژی ، توربین، گاز ، ام آی جی تی

migtco.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ام آی جی تی محفوظ است

ام آی جی تی

وبسایت اقتصادی با تمرکز بر نفت و گاز