مدیرعامل شركت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران:

ایران آماده سوآپ نفت كركوك است

ایران آماده سوآپ نفت كركوك است ام آی جی تی: مدیرعامل شركت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران آخرین وضعیت سوآپ نفت كركوك را شرح داد.



جعفری نسب در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به مذاكرات بین ایران و عراق برای سوآپ نفت كركوك اظهار نمود: ایران آماده آغاز این پروژه است و احیانا بزودی آغاز خواهد شد. به عبارت دیگر ایران منتظر اعلام آمادگی طرف عراقی است.

وی با تاكید بر اینكه در طرف ایران همه زیرساخت ها آماده شده است، اظهار نمود: منتظریم طرف عراقی هم آماده شود كه اعلام نموده اند بزودی آغاز خواهد شد. در طرف ایران همه مشكلاتی كه برای سوآپ وجود داشت برطرف شده است.
بر مبنای این گزارش، یكی از مباحث مهم در جلسات نفتی بین ایران و عراق كه مجددا از سر گرفته شده است سوآپ نفت و گاز است كه در جهت آن نفت كركوك از مسیری غیر از بندر جیحان منتقل شود. به عبارت دیگر عراق مذاكراتی را با ایران برای انتقال خط لوله مذكور آغاز كرد و قرار شد نفت خام كركوك در "دره شهر" دریافت و در سه مخزنی كه شركت ملی پخش به این كار مختص كرده است، ذخیره شود.
نفت خام سوآپ كركوك عراق به ایران از دره شهر به تنگ فنی منتقل و از آنجا به پالایشگاه های كرمانشاه، شازند، تهران و تبریز ارسال می گردد. به همین منظور هم سه دستگاه توربین و توربو پمپ از تلمبه خانه چشمه شور به دره شهر منتقل و نصب خواهد شد. با ساخت یك تلمبه خانه در دره شهر و تغییراتی كه باید میان مخازن شركت پخش و تاسیسات خط لوله (تغییر كاربری خط لوله از فرآورده به نفت خام) صورت گیرد، شرایط برای انتقال نفت خام سوآپ عراق به كشور فراهم خواهد شد.
در این راستا، دبیر اتاق مشترك ایران و عراق چندی قبل درمورد سوآب نفت خام كركوك به ایسنا اظهار داشته بود: چندماهی است كه این توافق صورت گرفته است. اواخر سال قبل شایعاتی در خصوص توقف این پروژه شنیده شد اما باید گفت این پروژه ادامه دارد و فكر می كنم اواخر ماه آوریل (اواسط اردیبهشت) اجرایی شود.



1397/02/13
18:48:43
5.0 / 5
4703
تگهای خبر: نفت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
MIGT انرژی ، توربین، گاز ، ام آی جی تی

migtco.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ام آی جی تی محفوظ است

ام آی جی تی

وبسایت اقتصادی با تمرکز بر نفت و گاز