مصرف برق وسایل سرمایشی در قله صعود

مصرف برق وسایل سرمایشی در قله صعود ام آی جی تی: از مجموع ۵۳ هزار مگاوات اوج مصرف برق تابستان سال ۹۶ مقدار ۲۰ هزار مگاوات مربوطه به سیستم های سرمایشی بوده كه این مقدار معادل برق مصرفی چهار كشور افغانستان، تركمنستان، آذربایجان و ارمنستان است كه البته برای امسال هم همین عدد پیش بینی می گردد.



به گزارش ام آی جی تی به نقل از ایسنا، میزان مصرف انرژی در بخش خانگی در ایران سه تا چهار برابر متوسط دنیا است؛ علاوه بر این حدود ۷۰ درصد از پیك مصرف برق به بخش ساختمان اختصاص دارد و حدود ۱۰ درصد از مصرف برق كشور مربوط به تعرفه بخش عمومی است. ساختمان های دولتی، مدارس، دانشگاه ها، بیمارستان ها و...جزیی از این تعرفه محسوب می شوند و از نظر سهم این بخش در پیك تابستان امسال برآوردهای صورت گرفته نشان داده است كه حدود ۱۵ درصد سهم پیك از مصرف برق عمومی است.

از سوی دیگر نرخ مصرف انرژی در ایران ۱۴ برابر ژاپن و ۴.۴ برابر مصرف جهانی است كه طبق اعلام مسئولان برقی این نرخ به اقتصاد كشور فشار می آورد و سبب به خطر افتادن امنیت انرژی و سلامت محیط زیست می گردد.

ادامه این روند سبب به خطر افتادن توسعه كشور می گردد و به قول محمودرضا حقی فام، معاون هماهنگی توزیع شركت توانیر اگر با عنایت به امضای پروتكل های بین المللی محیط زیست ایران نتواند مصرف انرژی را مدیریت كند ناچار به پرداخت جریمه های بین المللی خواهیم شد.

وی معتقد می باشد كه مدیریت صحیح مصرف با تسهیل ورود بازیگران خصوصی شبكه برق و مدیریت بار برای افزایش ضریب بار و مدیریت موثر شبكه می تواند در به حداقل رساندن عوامل كاهش بهره وری انرژی و فعال سازی بخش مصرف در مدیریت شبكه های برق، كاهش تلفات، توسعه خدمات مشتركین، توسعه بازار خرید و فروش، كاهش صدمه پذیری شبكه و... كمك نماید.

حقی فام با اشاره به اینكه برنامه ما این است كه ۵۰ درصد انرژی تحت كنترل هوشمند را تا پیك سال بعد مدیریت نماییم و تلاش بر این است كه ۴۵۰ هزار كنتور دیماندی در كل كشور نصب نماییم، اظهار داشت: امیدوارم تا بتوانیم بزودی از منابع موجود در كنترل مصرف بهره بگیریم و مدیریت مصرف را بعنوان یك فرهنگ غالب در جامعه رواج دهیم.

یكی از شاخص های توسعه یافتگی كشورها، میزان مصرف انرژی است. بر همین مبنا اعداد و ارقام كشور در توسعه شبكه در بخش بار و اقلام مطلوب است، اما بهره وری و بازدهی تاسیسات و مصرف جای كار دارد چراكه در سال ۱۳۸۴ كل انرژی عرضه شده به نسبت نفت خام ۱.۲ میلیارد بشكه معادل نفت خام بوده كه این مقدار در سال ۱۳۹۲ به ۱.۷ رسیده است

درحالی كه بالا رفتن مصرف انرژی لزوما به منزله رفاه نیست، میزان مصرف انرژی در كشورهای خاورمیانه نسبت به متوسط جهانی رشد بالایی را تجربه می كند، از آمارهای موجود در این عرصه می توان نتیجه گرفت كه با وجود رشد مصرف انرژی الكتریكی در كشورهای صنعتی به نسبت كشورهای در حال توسعه، بهره وری انرژی در این كشورها در حال افزایش می باشد.




1397/03/14
23:34:43
5.0 / 5
4713
تگهای خبر: انرژی , نفت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
MIGT انرژی ، توربین، گاز ، ام آی جی تی

migtco.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ام آی جی تی محفوظ است

ام آی جی تی

وبسایت اقتصادی با تمرکز بر نفت و گاز