نعمتی: توافق اوپك بر اساس سال ۲۰۱۶ است، روس ها با ایران صادق تر باشند

نعمتی: توافق اوپك بر اساس سال ۲۰۱۶ است، روس ها با ایران صادق تر باشند ام آی جی تی: یك عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینكه كشورهای خارج از اوپك نمی توانند برای اوپك تصمیم بگیرند، اظهار داشت: سه سناریوی پیشنهادی روس ها احیانا بر اساس توافق با ترامپ رییس جمهور آمریكا بوده است. به نظر می آید آنها می خواستند افزایش تولید را در حد یك میلیون و ۸۰۰ هزار بشكه پیشنهاد دهند تا اوپك به یك میلیون بشكه راضی شود اما اوپك این را نپذیرفت.



بهروز نعمتی كه به همراه وزیر نفت جهت شركت در اجلاس اوپك به وین سفر كرده، در گفت وگو با ایسنا، اظهار نمود: توافقی كه در اجلاس روز گذشته اوپك حاصل شد بر اساس توافق سال ۲۰۱۶ است كه در آنجا سهمیه هر كشور مشخص شده و ۳۲ میلیون تن تولید در روز است كه هر كدام از اعضای اوپك سهمی در آن دارند. ممكن است برخی از كشورها در دو سال قبل بیش از سهمیه تولید كرده یا به بازار عرضه نموده باشند مثلا ۱۲۰ یا ۱۳۰ درصد از سهمیه شان بهره برده باشند كه بر مبنای توافق جدید آنها مكلفند سهمیه صددرصدی خویش را رعایت نمایند.

وی اضافه كرد: كشورهایی مثل ونزوئلا و لیبی هم بوده اند كه نتوانستند ظرفیت خویش را صادر كنند و در واقع در شرایط منفی قرار دارند. یك شبهه ای كه وجود دارد این است كه برخی از كشورهایی كه تولید بیشتری دارند ظرفیت خالی آنها را پر كنند كه البته قدری بعید است زیرا هر كشوری منافع خویش را دارد و ممكن است ونزوئلا در یكی دو ماه آینده ظرفیت ۳۰۰ هزار بشكه در روز را تولید و صادر كند.

نماینده مردم تهران در مجلس اظهار نمود: روس ها عضو اوپك نیستند و در اجلاس نان اوپك شركت می كنند. آنها سه سناریو داشتند؛ یكی پیشنهاد افزایش تولید یك میلیون و ۸۰۰ هزار بشكه، دیگری یك میلیون و ۵۰۰ هزار بشكه و پیشنهاد سوم یك میلیون بشكه در روز بود. جلسات متعددی هم با ایران و عربستان داشتند كه نهایتا ایران این پیشنهادات را قبول نكرد زیرا نظر ما این است كه بازار متعادل است و اینطور نیست كه روس ها و آمریكایی ها خدشه ای به آن وارد كنند.

نعمتی با اشاره به اینكه پیشنهادات روسیه در پیش جلسات مطرح شده، افزود: همینطور جلسه ای بین ایران و عربستان و چند كشور پیش از جلسه رسمی برگزار گردید و بحث های متعددی عنوان شد و نهایتا پیشنهادی كه به اجلاس اوپك آمد به شكل توافقی و اجماعی و بر اساس سال ۲۰۱۶ و اجلاسیه الجزایر بود كه سهم هر مجموعه مشخص می گردد و برای كشورها مدنظر قرار می گیرد.

وی با تاكید بر اینكه در توافق صورت گرفته سقف تولید به اندازه سقف سال ۲۰۱۶ در نظر گرفته شده، اظهار داشت: بعضی كشورها نتوانستند این مقدار تولید كنند و برخی برداشت شان این بود كه می توانند جایگزین آنها تولید كنند. برخی دیگر از كشورها هم خلاف توافق ۲۰۱۶ تولید كردند و برداشت شان این بود كه می توانند همین روند را ادامه دهند اما كتبا توافق شد آنهایی كه تخلف داشتند، نتوانند بیش از سهمیه تولید كنند و باید سهم صددرصدی خویش را رعایت نمایند.

این نماینده مجلس با اشاره به اینكه سه سناریوی پیشنهادی روس ها احیانا بر اساس توافق با ترامپ رییس جمهور آمریكا بوده، اظهار نمود: به نظر می آید آنها می خواستند افزایش تولید را در حد یك میلیون و ۸۰۰ هزار بشكه پیشنهاد دهند تا اوپك به یك میلیون بشكه راضی شود اما اوپك این را نپذیرفت و اصل مبحث هم اوپك است، ما نمی توانیم برای اعضای خارج از اوپك تصمیم بگیریم همچنان كه آنها نمی توانند برای ما تصمیم گیری كنند.

سخنگوی هیات رییسه مجلس با اشاره به اینكه اوپك به صیانت از تشكیلات خود پایبند است، اظهار داشت: روس ها باید با ما صادق تر باشند، اگر مقرر است ما در موضوعات استراتژیك همكاری داشته باشیم باید در این موارد هم همفكری بیشتری صورت گیرد. اینكه آنها مصرا به دنبال بحث های خود باشند ایرادی است كه تیم دیپلماسی باید آن را با روس ها مطرح كند.




1397/04/02
21:42:59
5.0 / 5
4850
تگهای خبر: اوپك , تولید , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴
MIGT انرژی ، توربین، گاز ، ام آی جی تی

migtco.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ام آی جی تی محفوظ است

ام آی جی تی

وبسایت اقتصادی با تمرکز بر نفت و گاز