۳۴ میلیون نفر در دایره تنش آبی

۳۴ میلیون نفر در دایره تنش آبی ام آی جی تی: برپایه ارزیابی صورت گرفته امسال از میان ۱۱۵۷ شهر كشور حدود ۳۳۴ شهر با جمعیت ۳۴ میلیون نفر در شرایط تنش آبی هستند كه از این ۳۴ میلیون نفر حدود ۱۷ میلیون نفر در وضعیت قرمز تنش آبی قرار دارند كه با مصوبه هفته گذشته دولت ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای اجرای ۱۱۹۵ پروژه در ۲۸۰ شهر كشور به منظور كاهش تنش آبی در نظر گرفته شده است.



به گزارش ام آی جی تی به نقل از ایسنا، هم اكنون ۴۴ درصد جمعیت كشور بدون تنش آبی، ۱۷.۱ درصد درمحدوده تنش آبی زرد، ۱۱ درصد در محدوده تنش نارنجی و ۲۷.۹ درصد هم در وضعیت تنش آبی قرمز قرار دارند.حال اگر بخواهیم این عدد را برپایه تعداد شهرها بگوییم باید گفت تعداد شهرهایی كه دارای تنش آبی هستند زیاد نیست؛ چراكه ۷۱.۱ درصد از شهرها (به لحاظ تعداد) هیچ تنش آبی ندارند، اما شهرهایی كه دچار تنش آبی هستند ۶۶ درصد جمعیت شهرها را تشكیل می دهند.

مجموعاً در سه محور زرد، نارنجی و قرمز از ۱۱۵۷ شهر، ۳۳۴ شهر تنش آبی دارند كه بیشتر آنها در محور زرد و قرمز قرار گرفته اند و كار شركت های آب و فاضلاب این است كه این شرایط را در فصل تابستان مدیریت كنند كه البته برای این مسئله هم راهكارهایی درنظر گرفته شده است.

به طور كلی شهرهایی كه بیشترین تنش آبی برای آنها پیش بینی شده نظیر اصفهان، بندرعباس، بوشهر، شیراز، كرمان، مشهد و تقریباً تمام شهرهای استان اصفهان و یزد است كه به نظر می آید در فصل تابستان با چالش های بزرگ آبی مواجه شوند.

برنامه نخست وزارت نیرو در این بین مربوط به اجرای ۱۰۱ پروژه در ۱۶۴ شهر با اعتباری بالغ بر ۴۳۲ میلیارد تومان برای اجرای پروژه های تامین آب شرب اضطراری است كه خرید چاه های كشاورزی، اجرای خطوط انتقال در كرمان، حفر و تجهیز چاه و ارتقای تصفیه خانه ها در مشهد، ارتقای وضعیت تصفیه خانه ها در شهر میناب، طرح های آبرسانی به مناطق مختلف سیستان و بلوچستان و... پیش بینی شده است.

همچنین برنامه دوم این طرح اجرای ۵۴ پروژه در ۵۷ شهر به منظور بهبود كیفیت آب شرب با اختصاص اعتباری بالغ بر ۸۰ میلیارد تومان و طرح سوم این برنامه هم به مبحث آبرسانی روستایی و سیار در بین پنج تا ۶۰۰۰ روستای كشور با اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان اختصاص پیدا كرده است.

علاوه بر این تكمیل ۴۰ پروژه در ۵۹ شهر با اختصاص ۲۸۸ میلیارد تومان از محل اعتبار مصوب شده از جانب دولت چهارمین برنامه ای است كه برای كاهش تنش آبی در كشور در نظر گرفته شده است بر این اساس در مجموع ۱۱۹۵ پروژه در ۲۸۰ شهر كشور و آبرسانی به بیش از ۵۰۰۰ روستای كشور به منظور كاهش تنش آبی در دستور كار قرار گرفته است.

بر اساس گفته های شاهین پاكروح، معاون هماهنگی و پشتیانی شركت مهندسی آب و فاضلاب كشور امسال شرایط منابع آبی كشور به واسطه كاهش جدی بارندگی چه در قالب باران و چه در قالب پوشش برفی شرایط سختی پیش بینی می گردد و در تمام حوزه های آبی بخصوص در حوزه آبریز فلات مركزی شرایطی را تجربه می نماییم كه طی ۵۰ سال قبل سابقه نداشته است.

وی با اشاره به اینكه هم اكنون سرانه مصرف آب شرب در بخش خانگی ۱۵۰ لیتر در شبانه روز است، خاطرنشان كرد: با عنایت به سرانه مصرف مشتركان در شهرها و روستاها معتقدیم كه اگر تنها ۲۰ درصد سرانه مصرف در بخش خانگی كاهش پیدا كند می توانیم تابستان را به راحتی پشت سر بگذاریم.

بحران آب امسال در ایران نه تنها مشكلاتی را در حوزه تامین آب به وجود آورده بلكه پیش بینی می گردد در حوزه تامین برق هم با مشكلاتی مواجه شویم چون كه سال قبل ۹۳۰۰ مگاوات از سدها تولید برق صورت گرفت اما پیش بینی می گردد امسال در بهترین حالت این عدد به پنج هزار مگاوات هم نرسد چراكه از یك سو نصب حدود ۳۰۰۰ مگاوات نیروگاه در كشور مطرح است و از سویی ۳۰۰۰ مگاوات تولید برق آبی به علت نبود آب در سدها كم می گردد و رشد حدود ۷ تا ۱۲ درصد برق آبی امسال صفر است كه این كاهش احتمال خاموشی پراكنده در بعضی نقاط را تولید خواهد نمود.




1397/04/10
14:03:40
5.0 / 5
4473
تگهای خبر: آب , تولید , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
MIGT انرژی ، توربین، گاز ، ام آی جی تی

migtco.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ام آی جی تی محفوظ است

ام آی جی تی

وبسایت اقتصادی با تمرکز بر نفت و گاز