احتمال افزایش قیمت نفت

احتمال افزایش قیمت نفت به گزارش ام آی جی تی آژانس بین المللی انرژی در گزارش ماهانه خود اخطار داد كه قیمت های نفت امكان دارد به بالای هشتاد دلار در هر بشكه صعود كند؛ مگر این كه سایر تولیدكنندگان، عرضه كمتر از جانب ایران و ونزوئلا را جبران كنند.



به گزارش ام آی جی تی به نقل از ایسنا، آژانس بین المللی انرژی در این گزارش به متاثر شدن صادرات نفت ایران در آستانه اجرای تحریم های آمریكا و بحران اقتصادی در ونزوئلا كه تولید نفت این كشور را به پایین ترین میزان در چند دهه گذشته رسانده است، اشاره نمود. این آژانس اظهار داشت: معلوم نیست عربستان سعودی و سایر تولیدكنندگان چگونه كمبود عرضه به بازار را جبران خواهند كرد و این كه چه میزان قادر به جبران خواهند بود.

آژانس بین المللی انرژی كه به اقتصادهای بزرگ جهان درباره سیاست انرژی سفارش می كند، در گزارش ماهانه خود اعلام نمود: میزان عرضه محدودتر می گردد و اگر روند كاهش صادرات ونزوئلا و ایران ادامه پیدا كند، بازارها امكان دارد دچار كمبود عرضه شده و قیمت ها جهش پیدا كند، مگر این كه افزایش تولید سایر كشورها، این مسئله را جبران كند.

قیمت نفت در روز چهارشنبه به علت نگرانی ها نسبت به كمبود عرضه و همینطور نسبت به صدمه دیدن تقاضا به علت جنگ تجاری میان چین و آمریكا به بالای ۸۰ دلار در هر بشكه صعود كرده بود.

بر اساس گزارش آژانس بین المللی انرژی، باآنكه اوپك و متحدانش شامل روسیه وعده داده اند كه تولیدشان را بالا برند، اما باید دید چطور به این وعده عمل می كنند. عربستان سعودی تولید نفت خویش را در ماه میلادی گذشته ۷۰ هزار بشكه در روز افزایش داده و به ۱۰.۴۲ میلیون بشكه در روز رساند، اما هنوز با سطح ۱۱ میلیون بشكه در روز كه مقامات عربستانی وعده داده بودند، فاصله دارد.

اگرچه آژانس اخطار داده كه چالش های بازارهای نوظهور نظیر سقوط ارزش ارزهای ملی و اختلافات تجاری، ریسكی را برای دورنمای تقاضا در سال ۲۰۱۹ بوجود آورده است، اما پیش بینی خود از رشد مصرف را بدون تغییر نگه داشت.

در این بین، ریسك های عرضه فراوان تر هستند. ذخایر نفت در اقتصادهای توسعه یافته به پایین میانگین معمول رسیده و در سه ماهه چهارم كاهش بیشتری پیدا خواهد نمود.

ونزوئلا كه تولید نفتش به نصف نرخ تولید اوایل سال ۲۰۱۶ رسیده است، با وخامت بیشتر وضعیت زیرساختی و فرار كاركنان، امكان دارد امسال با افت ۱۹ درصدی تولیدش روبرو شده و تولیدش به یك میلیون بشكه در روز سقوط كند. تولید نفت ایران هم به ۳.۶۳ میلیون بشكه در روز رسیده است كه پایینترین میزان از ژوییه سال ۲۰۱۶ است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، عربستان سعودی، روسیه و سایر اعضای اوپك در منطقه خلیج فارس وعده داده اند تولیدشان را یك میلیون بشكه در روز بالا برند، اما آژانس بین المللی انرژی درباره عملی شدن این وعده محتاط مانده و اعلام نمود مشخص نمی باشد ظرفیت تولید شناور اوپك كه حدود ۲.۷ میلیون بشكه در روز است، چقدر سریع می تواند فعال شود. ما وارد دوره بسیار حساسی برای بازارهای نفت شده ایم كه امكان دارد قیمتها را از محدوده ۷۰ تا ۸۰ دلار كه در چند ماه گذشته دیده ایم، به سطح بالاتری افزایش دهد.



 

1397/06/23
19:40:24
5.0 / 5
4394
تگهای خبر: انرژی , اوپك , تحریم , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۲
MIGT انرژی ، توربین، گاز ، ام آی جی تی

migtco.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ام آی جی تی محفوظ است

ام آی جی تی

وبسایت اقتصادی با تمرکز بر نفت و گاز