در نشستی مطرح شد

تولید روزانه ۹ و دو دهم میلیون بشكه نفت وگاز در ایران

تولید روزانه ۹ و دو دهم میلیون بشكه نفت وگاز در ایران ام آی جی تی: رئیس موسسه مطالعات بین المللی انرژی با بیان این كه تولید كل انرژی در كشور ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار بشكه در روز است، نحوه تبدیل چالش ها به فرصت ها در صنعت نفت را شرح داد.



به گزارش ام آی جی تی به نقل از ایسنا، مبینی در نشست خبری تحت عنوان "تبدیل چالش ها به فرصت ها در صنعت نفت" كه امروز در موسسه مطالعات بین المللی انرژی برگزار شد، اظهار نمود: می توانیم به تحریم به روشی نگاه نماییم كه از ظرفیت درونی كشور چگونه استفاده نماییم كه تهدید تحریمی تبدیل به فرصت شود.

وی با بیان این كه بخش انرژی در جهان مسیر پیچیده ای را پیدا كرده است، اظهار نمود: در مساله ی انرژی عناصر اقتصادی، محیط زیست، امنیت انرژی، كمبود منابع هیدروكربونی و غیره دخالت دارند و در شرایط نوین نمی توانیم از یك زاویه به انرژی نگاه نماییم.

رئیس موسسه مطالعات بین المللی انرژی افزود: نخستین عنصر مورد توجه كارایی انرژی و دومین انرژی متنوع سازی است. منظور از متنوع سازی این است كه در منبع انرژی فرآیندهای تولید، مصرف و چگونگی انتقال تنوع تولید شود. در روزگار كنونی مصرف كننده امنیت خویش را به یك كشور وابسته نمی نماید. عنصر دیگر مدیریت كربن است.

مبینی در ادامه با اشاره به اقدامات آمریكا برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران اظهار نمود: آمریكا تصمیم می گیرد صادرات نفت ایران را به صفر برساند، اما با افزایش قیمت ها روبه رو می گردد و فرآیند به صفر رساندن را متوقف می كند، اما از جانب دیگر مبادلات مالی ما را با مشكل مواجه می كنند. در واقع آنها می توانند بر مسائل اختلال تولید كنند، اما این كه بخواهند همه چیز را كنترل كنند ناممكن است.

میزان تولید نفت و گاز در ایران

وی در ادامه در مورد میزان تولید نفت و گاز در كشور افزود: بر مبنای شاخص های عملكرد واقعی صنعت انرژی ایران روزانه ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار بشكه نفت و گاز معادل بشكه نفت تولید می كند و حدود شش میلیون و ۲۰۰ هزار بشكه از این میزان را مصرف می كند. این در شرایطی است كه جی دی پی كشور ۴۰۰ میلیارد دلار و برپایه نرخ جاری ۶۸۰ میلیارد دلار است.

رئیس موسسه مطالعات بین المللی انرژی در ادامه میزان صادرات در سال ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ را مقایسه كرد و اظهار داشت: این مقایسه از آن حكایت می كند كه صادرات نفت خام از ۱.۸۴ به ۳.۲۱ افزایش پیدا كرده كه نشان دهنده افزایش تولید است و آمریكا می خواهد اجازه ندهد میزان تولید رشد پیدا كند.

مبینی افزود: مصرف نهایی در بخش حمل و نقل كه از سال ۱۳۹۵ نسبت به سال ۱۳۹۴، ۴.۸ درصد افزایش داشته است. خوراك پتروشیمی ها در سال ۱۳۹۵ نسبت به سال ۱۳۹۴، ۱۴.۲۶ درصد رشد داشته كه نشان دهنده رونق اقتصادی و فاصله گرفتن خام فروشی است. بر مبنای شاخص بانك مركزی رشد اقتصادی در سال ۱۳۹۵ نسبت به سال ۱۳۹۴، هشت درصد رشد داشته است.

تدوین برنامه اجرایی كارایی انرژی

وی از همكاری بین موسسه مطالعات انرژی ایران با موسسه مطالعات انرژی آلمان اطلاع داد و اظهار داشت: با همكاری موسسه آلمانی برنامه اجرایی كارایی انرژی كشور در حال تدوین است.

مشكل بخش بالادستی صنعت نفت سرمایه گذاری است

رئیس موسسه مطالعات بین المللی انرژی در ادامه با بیان این كه تنها مشكل بخش بالادست صنعت نفت سرمایه گذاری خارجی است، افزود: امكان دارد سرمایه گذاری در زمان تحریم محدود شود. البته با تدابیر دولت و مذاكره با اروپا امكان دارد این مشكل برطرف شود. هم اكنون مطالعات از آن حكایت می كند كه عمده مصارف آینده از غرب به سمت شرق و آسیا در حال حركت است و ما می توانیم با آنها كار مشترك انجام دهیم.

مبینی با اشاره به عرضه نفت خام در بورس، اظهار نمود: بورس یك محل مناسب برای جذب نقدینگی بازار در صنعت نفت می باشد.

در عالم سیاست هیچ دوست و دشمنی دائمی نیست

وی در ادامه با تاكید بر این كه در عالم سیاست هیچ دوستی و دشمنی دائمی نیست، افزود: هیچ كس برای منفعت دیگری بازی نمی نماید. این مورد طبیعی است كه روس ها تولید خویش را در اوپك بالا برند كه جای ایران را بگیرند.

جزئیات تلفات انرژی در ایران

در ادامه مراسم حامد حوری جعفری – رئیس پژوهشكده فناوری موسسه مطالعات بین المللی انرژی – با بیان این كه تولید كل انرژی در كشور ۹.۳۲ میلیون معادل بشكه نفت خام است، اضافه كرد: از این میزان ۵.۴۵ میلیون بشكه وارد سیستم انرژی كشور می گردد و در نهایت پس از تلفاتی كه به واسطه فراورش در نیروگاه ها اتفاق می افتد ۳.۶۸ میلیون بشكه به دست مصرف كننده نهایی می رسد.

وی افزود: به صورت كلی ۲.۱۴ میلیون بشكه معادل نفت خام تلفات در سیستم انرژی پیش از این كه به دست مصرف كننده برسد رخ می دهد. میزان اتلاف انرژی در نیروگاه ها ۸۰۵ هزار بشكه در روز معادل بشكه نفت خام است.



1397/08/13
12:00:51
5.0 / 5
4488
تگهای خبر: انرژی , اوپك , پتروشیمی , تحریم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۱
MIGT انرژی ، توربین، گاز ، ام آی جی تی

migtco.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ام آی جی تی محفوظ است

ام آی جی تی

وبسایت اقتصادی با تمرکز بر نفت و گاز