وزیر نیرو اعلام كرد

ایران به دنبال بازسازی زیرساخت های برق عراق

ایران به دنبال بازسازی زیرساخت های برق عراق به گزارش ام آی جی تی وزیر نیرو اظهار داشت: در ایام آینده میزبان وزیر عراق خواهیم بود و برای نهایی كردن یك برنامه سه ساله به منظور اصلاح زیرساخت های برق عراق، ساخت نیروگاه بازسازی شبكه و اصلاح تلفات اقداماتی را انجام خواهیم داد.


به گزارش ام آی جی تی به نقل از ایسنا، رضا اردكانیان امروز در نشستی خبری با تاكید بر این كه امروزه تلفات شبكه برق عراق بیشتر از ۵۰ درصد است، اظهار نمود: این مساله یك فرصت بی نظیر برای شركت های خصوصی است تا بتوانند در این زمینه اقدامات گسترده ای را انجام دهند.
اردكانیان با بیان این كه حالا ایران با تمام همسایگان كه مرز زمینی داشته باشند، ارتباط و تبادل انرژی دارد، اظهار داشت: با استفاده از این كشورها می توانیم با سایر كشورهای همسایه تبادل انرژی داشته باشیم.
به قول وی، ۴۰ سال پیش تعداد شركت های سازنده در صنعت برق، ۶۵ شركت بود كه حالا این عدد به بیشتر از ۸۰۰ شركت ارتقا یافته، علاوه بر این شركت های پیمانكار از ۲۵ شركت به حدود ۳۴۵۰ شركت رسیده است.
وزیر نیرو با اشاره به گزارش عملكرد ۴۰ ساله وزارت نیرو اظهار داشت: در آن زمان جمعیت روستایی بالغ بر ۱۹ میلیون نفر بود كه تنها ۴۳۰۷ روستا از نعمت برق برخوردار بودند، اما حالا جمعیت روستایی به ۲۰ میلیون نفر افزایش یافته و ۲۷ هزار و ۹۵ نفر تحت پوشش شبكه سراسری برق هستند كه این مساله از ۱۳ برابر شدن جمعیت روستایی از نعمت برق حكایت دارد.
به قول اردكانیان، ۱۰۰۰ مگاوات نیروگاه اتمی در این زمان وارد مدار شده و یكی از سیاست های كشور افزایش ظرفیت این نیروگاه هاست. علاوه بر این در حوزه تجدیدپذیرها، توسعه زیادی پیدا كرده ایم، چراكه در آن زمان، ظرفیت نصب شده ۷۰۰ مگاوات بود و الان مقرر شده كه تا آخر برنامه ششم توسعه این میزان به ۵۰۰۰ مگاوات توسعه پیدا كند.
وزیر نیرو با تاكید بر این مساله كه رتبه كشور از حیث تولید برق از ۳۸ در دنیا به ۱۴ ارتقا پیدا كرده است، خاطرنشان كرد: در حوزه صادرات برق هم اقدامات متعددی صورت گرفته و تا زمانی كه در توان كشور باشد از صادرات برق به كشورهای دیگر دریغ نخواهیم كرد.

ایران به دنبال بازسازی زیرساخت های برق سوریه
به قول وی امیدواریم تا با استفاده از عراق بتوانیم شبكه برق را به سوریه وصل نماییم و ما درصدد یك برنامه همكاری بلندمدت برای بازسازی زیرساخت های این كشور هم هستیم.
وزیر نیرو با بیان این كه طبق برآوردهای صورت گرفته، سوریه سالانه به ۸۰۰ مگاوات ظرفیت جدید نیاز دارد، افزود: صنعت برق ایران می خواهد تا با تولید سازوكارهایی بعنوان هاب انرژی منطقه تبدیل گردد و اطمینان داریم كه در این زمینه می توانیم موفق باشیم.
اردكانیان از سنكرون كردن سیستم برق ایران با فدراسیون روسیه اطلاع داد و اضافه كرد: دو هفته گذشته لایحه یك فوریت الحاق جمهوری اسلامی ایران به اتحاد اوراسیا به تصویب رسید و الان جمهوری اسلامی ایران بعنوان یك عنصر در رابطه با این اتحادیه اقتصادی پذیرفته شده و ما بدون تشریفات مرسوم بعد از الحاق كامل فرصت پیدا خواهیم كرد كه محصولات خودمان را به این بازار منتقل نماییم.
وی با بیان این كه این الحاق می تواند فرصت های بسیار مهم و روشنی را در اختیار ظرفیت های اقتصادی كشور قرار دهد، اظهار نمود: بی گمان وزارت نیرو هم در این راستا اقداماتی را انجام خواهد داد.
اردكانیان درباره وضعیت انرژی های تجدیدپذیر در كشور، اظهار داشت: در حوزه تجدیدپذیرها علیرغم نوسانات نرخ ارز با سازوكارهایی كه پیش بینی شد و حمایت هایی كه دولت در لایحه بودجه ۱۳۹۸ داشت، می توانیم در توسعه تجدیدپذیرها با سرعت بیش تری مسیر را طی نماییم و برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی این امكان را فراهم نموده ایم كه با استفاده از ظرفیت های موجود بتوانند خودشان برای صادرات با كشورهای همسایه قراردادهایی را تنظیم و نسبت به انجام این كار اقدام نمایند.
وزیر نیرو با تاكید بر این مساله كه ۶۵ درصد تولید امروز صنعت برق توسط بخش خصوصی انجام می شود، اظهار نمود: در آستانه یك تحول بزرگ در این حوزه هستیم كه بتوانیم بازار تولیدكننده صنعت برق را به گونه ای پیش ببریم تا با تولید همكاری و عدم رقابت های مخرب وضعیت صنعت برق كشور را سروسامان دهیم.

۱۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در طول دولت تدبیر و امید
وی با تاكید بر این مساله كه از سال ۱۳۹۲ تابحال ارزش سرمایه گذاری در صنعت برق در دو بخش دولتی و خصوصی، ۱۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است، افزود: طی این مدت نه تنها انجام كار با تأخیر مواجه نشد، بلكه تمام تلاش خویش را كردیم تا با سرعت بیشتری به پروژه های موجود سروسامان دهیم.
وزیر نیرو هم چنین با اشاره به اقدامات صورت گرفته در بخش آب هم خاطرنشان كرد: نسبت به سال های گذشته اقدامات بسیار خوبی در حوزه آب صورت گرفت؛ به گونه ای كه تعداد سدها در گذشته ۱۹ سد بود و الان توانستیم به ۱۷۲ سد در دست بهره برداری برسیم و باید اظهار داشت كه هم اكنون حجم ذخایر سدهای كشور از ۱۳ میلیارد مترمكعب به ۵۲ میلیارد مترمكعب افزایش پیدا كرده است و این در شرایطی است كه سدهای بزرگ تأثیر بسیاری را طی این سال ها در كنترل سیلاب ها داشته است.
به قول اردكانیان در چهار دهه گذشته سطح تحت پوشش شبكه آبیاری و زهكشی هم به بیشتر از دو میلیون و ۳۵۰ هزار هكتار رسیده كه این میزان نقش زیادی را در امنیت غذایی كشور داشته است. در همین راستا هم مقرر است ۱۰۰۰ هكتار دیگر را با بهره برداری از طرح های توسعه منابع آب و خاك تولید نماییم.
وزیر نیرو با اشاره به وضعیت نیروگاه های برق آبی در ایران هم اظهار داشت: طی این پنج سال ۱۸۰۰ مگاوات به ظرفیت برق آبی ایران اضافه شده اما متأسفانه هنوز در كشور شبكه های مجزا در كلانشهرها نداریم و این یكی از بحث هایی است كه بخش خصوصی باید به آن توجه ویژه ای داشته باشد و بتوانیم در بعضی مناطق به سیستم های دو شبكه ای تجهیز شویم.
اردكانیان با بیان این كه طی این سال ها تلاش های بسیاری برای افزایش بهره مندی شاخص ها از آب و برق صورت گرفته است، تصریح كرد: جمعیت تحت پوشش ما در شهرها، در حوزه آب ۹۹.۵ درصد است كه این مساله در اروپای غربی، مركزی و ایالات متحده عددی قابل رقابت است. در بخش روستایی هم باید اظهار داشت كه بالغ بر ۷۵ درصد جمعیت روستایی تحت پوشش آب مطمئن و پایدار هستند كه این عدد در چهار دهه قبل تنها ۱۲ درصد بود.
وی درباره اقدامات صورت گرفته در حوزه جمع آوری و تصفیه فاضلاب اظهار داشت: تعداد تصفیه خانه های فاضلاب شهری در چهار دهه بیشتر از چهار مورد تجاوز نكرده و الان ۲۱۷ تصفیه خانه فاضلاب شهری وارد مدار بهره برداری شده است كه این عدد نه تنها در حفظ محیط زیست، بلكه در تولید پساب مطمئن برای بخش صنعت بسیار مطلوب است.
به قول وی، امیدواری ما این است كه با حضور فعال صنایع و شهرداری ها بتوانیم از آب باكیفیت استفاده و آنرا جایگزین آب آشامیدنی نماییم. البته در این راستا مراقب تغذیه سفره های آب زیرزمینی هم هستیم كه مشكلات در این حوزه هم افزایش نیابد.
وی اظهار نمود: در دولت تدبیر و امید یعنی از آغاز سال ۱۳۹۲ تاكنون، ۲۰ تصفیه خانه آب شهری و ۴۹ تصفیه خانه فاضلاب را به مدار تولید وارد كرده ایم و تعداد ۸۹۷۰ روستا با جمعیت شش میلیون نفر از آب آشامیدنی پایدار بهره مند شده اند.
وی افزود: در بخش خصوصی هم تعداد كارخانجات تولیدكننده تجهیزات آب و فاضلاب ۶۰۰ درصد، شركت های مهندسی مشاور ۳۰۰۰ درصد رشد داشته است و این در حالیست كه در این زمان شركت های پیمانكار از ۵۰ به ۵۰۰ مورد اضافه شده اند كه این اعداد مبین افزایش توان صنعت آب است.

۲۰ پروژه برون مرزی فعال در وزارت نیرو
وی با اشاره به فعالیت شركت های ایرانی در پروژه های برون مرزی اظهار داشت: تا سال گذشته، ۲۰ پروژه بزرگ برون مرزی توسط غیردولتی فعال شده و می خواهیم كه در این حوزه فعالیت های خویش را افزایش دهیم.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود از تولید طرح آمایش سرزمین تا حداكثر آخر فصل بهار اطلاع داد و اضافه كرد: در شرایط فعلی، مدیریت حوضه های آبریز از اهمیت بسزایی برخوردار می باشد كه در این بین اختلاف نظرها مشكلاتی را به وجود آورده اما امیدواریم كه بر مبنای گفته سازمان برنامه و بودجه، بتوانیم یك نقشه راه روشن را در این زمینه تدوین نماییم.
وی با بیان این كه در شرایط فعلی لازم است به مسئله مدیریت عرضه و تقاضا بیشتر از گذشته توجه گردد اظهار داشت: در این راستا باید با همكاری بخش خصوصی و همكاری سازمان های مختلف بخصوص وزارت جهاد كشاورزی بتوانیم شرایط فعلی را مدیریت نماییم.

برق را مجانی به هیچ كشوری صادر نمی كنیم
وی، با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای ساماندهی آب های زیرزمینی و عملكرد بهتر طرح تعادل بخشی منابع آب اظهار داشت: از مدتی قبل طی توافقی با وزارت جهاد كشاورزی، سازمان برنامه و بودجه، وزارت كشور چند منطقه را بعنوان پایلوت انتخاب كردیم كه ضمن رفع نیازهای آن مناطق، تمام ساز و كارها را برای حل مشكلات در نظر بگیریم. در این بین هم وزارت نیرو مانعی را برای تفویض اختیارات خود به استانداران كه نقش ویژه ای در مدیریت منابع آبی دارد، اعمال نكرده است.
وی درباره وضعیت صادرات برق ایران و هم چنین وصول مطالبات وزارت نیرو در این حوزه اظهار داشت: در مواقعی كه اوج مصرف بار است، به تمام كشورهای همسایه همچون عراق، افغانستان و پاكستان و البته سایر كشورها كه امكان تبادل برق با آنها برقرار است صادر می نماییم، اظهار داشت: از حیث فنی، هیچ مشكلی برای افزایش ظرفیت صادرات وجود ندارد و هر كشوری كه تقاضای برق داشته باشد ما می توانیم در زمان غیر پیك نیاز آنرا برطرف نماییم.
وی ادامه داد: در این بین دو خط قرمز وجود دارد كه به هیچ وجه در این دو حوزه از مواضع خود پایین نخواهیم آمد؛ اول این كه در مواقع نیاز داخلی به هیچ وجه صادرات نخواهیم داشت و دوم این كه برق مجانی به هیچ كشوری صادر نخواهیم كرد. درباره طلب در این حوزه هم باید اظهار داشت كه تمام اقدامات را برای وصول مطالبات انجام داده ایم. با عراق هم تفاهم نامه ای را در این حوزه به امضا رسانده ایم.

افزایش تعرفه برق مشتركان پرمصرف تا انتهای امسال
وی در پاسخ به سوالی در خصوص این كه آیا تعرفه برق مشتركان پرمصرف تا انتهای امسال افزایش می یابد اظهار نمود: این مسئله مراحل نهایی خویش را طی كرده و امیدواری ما این است كه هرچه سریعتر وارد مرحله تصویب و پیش بینی می نماییم كه امسال پیش از آخر سال این اتفاق محقق شود اما باید به این مورد اشاره نمود كه این نخستین بار است كه وزارت نیرو بحث اصلاح تعرفه ها را در وهله اول برای تأمین منابع مالی در نظر نگرفته و واقعیت این است كه این مسئله در آینده امكان دارد حتی منجر به كاهش درآمد این وزارتخانه هم شود.
او افزود: نفع صنعت برق این است كه وقتی مصرف كاهش پیدا كند از تولید ظرفیت های بی مورد امتناع می شود و این مسئله باعث خواهد شد تا از جیب مردم به پرمصرف ها یارانه ای داده نشود.
وی با تاكید به این مسئله كه اصلاح تعرفه ها با هدف تغییر پرمصرف ها به خوش مصرف ها صورت خواهد گرفت ابراز كرد: برای افرادی كه در دو حوزه آب و برق زیر الگو مصرف خواهند كرد، مبلغی را در قبوض شان در نظر گرفته ایم تا در حساب آنها ذخیره شود و این كار مشوقی باشد برای كم مصرف كردن مشتركان، چراكه در شرایط فعلی به صورت جدی نیازمند مدیریت مصرف هستیم.
وی با اشاره به برنامه هایی كه وزارت نیرو برای فرهنگ سازی در این حوزه در نظر گرفته است اظهار داشت: می خواهیم تا یك قبض مجازی را برای مشتركان پرمصرف ارسال نماییم كه در آن اشاره شود با میزان مصرف سال قبل، چه میزان باید پرداخت كنند. علاوه بر این، یك نرم افزار طراحی شده كه میزان مصرف وسایل مختلف را در ساعات مختلف گزارش دهد كه از این طریق مشتركان بدانند چگونه می توانند میزان مصرف خویش را مدیریت كنند.

هیچ طرحی بدون پشتوانه كارشناسی اجرایی نمی شود
وی درباره حواشی های به وجود آمده پیرامون انتقال آب دریای خزر به سمنان اظهار داشت: بنده بعنوان وزارت نیرو وعده می دهم كه هیچ طرحی كه بحث اجرا شدن آن در بین است، وارد مرحله اجرا نمی شود؛ مگر آنكه پشتوانه كارشناسی داشته باشد و درباره طرح انتقال آب خزر به سمنان هم باید اظهار داشت كه بدون پشتوانه كارشناسی و در نظر گرفتن تمام سازوكارهای آن، این طرح اجرایی نخواهد شد.
وی در پاسخ به این سوال كه چرا میزان مصرف آب در بخش كشاورزی زیادی است اما تمام تمركزها در حوزه شرب صورت می گیرد، اظهار داشت: در شرایط فعلی ما نیازمند اصلاح نگاه به روش های مصرف آب هستیم و یكی از نقاط ضعف و عمده در این حوزه كه صدمه های زیادی را هم وارد كرده این است كه به آب بعنوان یك كالای اقتصادی نگاه نمی گردد. البته این مورد به معنای افزایش قیمت آب نیست. بلكه باید سازوكاری در نظر گرفته شود كه كشاورز بداند كه آب بعنوان یك كالای اقتصادی سوبسیددار در اختیار آن قرار می گیرد و تا زمانی كه ارزش واقعی آب شناخته نشود، نمی توانیم نسبت به كاهش مصرف آب امید داشته باشیم و این مورد هم با نامه نگاری دو وزیر حل نخواهد شد. بلكه تنها با تولید درك عمومی از ارزش آب فراهم می شود.

لزوم افزایش واردات آب مجازی
وی ضمن انتقاد به این مسئله كه هم اكنون ما صادركننده آب مجازی به كشورهای دیگر هستیم، اظهار داشت: در شرایط فعلی باید تمام ساز و كارها برای افزایش واردات آب مجازی پیش گرفته شود. در غیر این صورت با چالش ها و مشكلاتی جبران ناپذیر مواجه خواهیم بود.
ادامه دارد


1397/11/13
14:33:51
5.0 / 5
4817
تگهای خبر: آب , انرژی , تولید , سازمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
MIGT انرژی ، توربین، گاز ، ام آی جی تی

migtco.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ام آی جی تی محفوظ است

ام آی جی تی

وبسایت اقتصادی با تمرکز بر نفت و گاز