گزارش ام آی جی تی به نقل از مهر

نبض اقتصاد جهان در دستان ایران، عبور 17 هزار نفتكش از تنگه هرمز

نبض اقتصاد جهان در دستان ایران، عبور 17 هزار نفتكش از تنگه هرمز به گزارش ام آی جی تی تنگه هرمز با عبور دادن روزانه حداقل۱۷میلیون بشكه نفت خام، نقشی حیاتی در بازارهای جهانی دارد و هرگونه اختلال در عبور كشتی ها می تواند اقتصاد جهان را با چالش های بزرگی مواجه كند.


به گزارش ام آی جی تی به نقل از مهر، در بین آب راه های بین المللی جهان، سه تنگه از اهمیت استراتژیكی در حوزه انرژی برخوردار می باشند كه تنگه هرمز در رتبه نخست قرار دارد. طی سال های اخیر به صورت میانگین ۶۰ میلیون بشكه نفت از راه گذرگاه های آبی منتقل شده است كه به معنای جابجایی ۶۰ درصد تولید جهانی نفت می باشد. در این میان خاورمیانه نقش بسیار مهمی در تأمین و انتقال انرژی مورد نیاز جهان دارد كه سه گذرگاه هرمز، باب المندب و سوئز در این زمینه ایفای نقش می كنند و صادرات نفت به آسیا، اروپا و آمریكا بعنوان سه بازار اصلی نفت جهان از این تنگه ها انجام می شود. تنگه هرمز ۲۱ مایل عرض دارد، اما تنها در ۲ مایل آن امكان كشتیرانی وجود دارد. برای دور زدن تنگه هرمز، گزینه های اندكی وجود دارد؛ دو كشور امارات متحده عربی و عربستان سعودی دارای خط لوله هایی برای دور زدن خلیج فارس هستند. مجموع ظرفیت این خط لوله ها در ابتدای سال ۲۰۱۷ میلادی ۶.۶ میلیون بشكه در روز بوده است. اما به علل مختلف، از این ظرفیت، حدود ۳.۹ میلیون بشكه آن دست نخورده باقی مانده است.تنگه هرمز، شاهراه انتقال نفتكانال سوئز و خط لوله سومد با ظرفیت كمتر از سه میلیون بشكه و باب المندب با عبور دادن كمتر از ۵ میلیون بشكه نفت در روز از اهمیت كمتری به نسبت تنگه هرمز برخوردار می باشند. تنگه هرمز در حوزه تأمین تقاضای جهانی LNG هم از اهمیت بسزایی برخوردار می باشد. قطر حداقل یك چهارم بازار LNG جهان را با صادرات بیشتر از ۶۰ میلیون تن ال. ان. جی در دست دارد. به گزارش ام آی جی تی به نقل از مهر، سالانه ۵۰ هزار فروند كشتی از تنگه استراتژیك هرمز عبور می كنند كه از این تعداد ۱۷ هزار فروند شناورهای نفت كش است. نكته مهم در باره تنگه هرمز این است كه كشورهای آسیایی كه طی دو دهه گذشته میزان واردات شأن از خلیج فارس دو برابر شده است، به تنگه هرمز وابستگی بیشتری دارند؛ بخصوص چین كه بیشتر از ۴۰ درصد از نفت وارداتی خویش را از تنگه هرمز عبور می دهد. با این وجود برخی معتقدند بسته شدن این تنگه تأثیری بر اقتصاد آمریكا و اروپا نمی گذارد كه با نظر به وابستگی اقتصاد كشورهای توسعه یافته به یكدیگر، هر گونه اختلال در تردد كشتی ها نه تنها به افزایش شدید قیمت نفت می انجامد بلكه بحران بزرگی در جهان به وجود می آورد.یا همه یا هیچ / ‏ترانزیت‬ روزانه ۱۷ میلیون بشكه نفت خام از تنگه هرمزبر این اساس رئیس جمهوری ایران بارها گفته كه اگر ایران نتواند نفت خویش را صادر كند هیچ كشوری هم نمی تواند از منطقه خلیج فارس نفت خویش را صادر كند. طبق بررسی مؤسسه تحلیل آمارهای نفتی «ورتكسا»، محموله های نفت خام و میعانات گازی ترانزیت شده از راه تنگه هرمز در سال ۲۰۱۷ میلادی روزانه ۱۷.۲ میلیون بشكه بود كه این رقم تنها در نیمه نخست سال ۲۰۱۸ میلادی روزانه به ۱۷.۴ میلیون بشكه رسیده است. بیشتر نفت صادراتی عربستان، ایران، امارات، كویت و عراق از راه این تنگه به بازارهای جهانی فرستاده می شود. همینطور این آبراه، مسیر عبور تمامی ال ان جی (گاز طبیعی مایع) صادراتی قطر است. طی سالهای گذشته عربستان و امارات با هدف كاهش قدرت این تنگه كوشیده اند تا با راه اندازی خط لوله های جایگزین این تنگه را دور بزنند، اما آمارهای اداره اطلاعات انرژی آمریكا نشان داده است كه این اقدامات موفق نبوده است. از جانب دیگر خط لوله شرق- غرب عربستان كه قصد كاهش وابستگی سعودی ها به تنگه هرمز را دارد زیر نشانه پهپادهای یمنی است. نباید فراموش كرد یمنی ها خط لوله ای را نشانه رفته اند كه هیچ اهمیتی برای پالایشگران آسیایی ندارد و ضررش برای پالایشگاه های اروپایی و آمریكایی است. خط لوله شرق-غرب كه به «پترولاین» هم مشهور است، حدود ۵ میلیون بشكه در روز ظرفیت و هم اكنون حدود ۲ میلیون بشكه در روز جابجایی نفت دارد.نیاز نفتی چشم بادامی ها از كجا تأمین می شود؟ / ‏خلیج‬ فارس زیر سایه امنیت ایرانبه گزارش ام آی جی تی به نقل از مهر، پالایشگاه های بزرگ در ژاپن، چین، كره جنوبی و تایلند معمولاً محموله های نفت قراردادی خود از عربستان سعودی را از پایانه نفتی «رأس تنوره» در خلیج فارس دریافت می كنند. این خط لوله به طول ۱۲۰۰ كیلومتر از «بقیق» به بندر «ینبع» امتداد پیدا كرده و خوراك پایانه های صادراتی و پالایشگاه های واقع در دریای سرخ را تأمین می كند. اخبار اخیر هم نشان داده است بندر فجیره امارات هم كه فلسفه وجودی اش برای دور زدن تنگه هرمز است نا امن شده است. سه سال پیش حاكم منطقه فجیره امارات با اشاره به راه اندازی خط لوله این كشور برای دور زدن تنگه هرمز گفته بود كه تهدید به بستن تنگه هرمز به تاریخ پیوست، اما اتفاقات رخ داده برای این بندر در دهانه خلیج فارس و همینطور میزان تردد نفتكش ها از این تنگه نشان داده است اوضاع به نفع اماراتی ها نیست. همینطور یمنی ها با حملات پیاپی به تأسیسات عربستان در منطقه باب المندب و هدف قرار دادن نفت كش های عربستانی در باب المندب شرایط را برای این كشور سخت كرده اند. این در شرایطی است كه خلیج فارس فعلاً امن است و راه هایی كه قرار بود منجر به دور زدن تنگه هرمز شود، در شرایط بدی قرار دارند.

1398/03/06
19:29:48
5.0 / 5
66
تگهای خبر: آب , انرژی , پالایشگاه , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۵
MIGT انرژی ، توربین، گاز ، ام آی جی تی

migtco.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ام آی جی تی محفوظ است

ام آی جی تی

وبسایت اقتصادی با تمرکز بر نفت و گاز