وحشت نفت از شیوع بیماری چینی تا چه حد به جاست؟

وحشت نفت از شیوع بیماری چینی تا چه حد به جاست؟ به گزارش ام آی جی تی معامله گران نفت با فروش گسترده قراردادهای نفت خام، دیزل و سوخت جت به شیوع ویروس كرونای جدید در چین واكنش نشان دادند اما آیا این رفتار وحشت زده منطقی بوده است؟



به گزارش ام آی جی تی به نقل از ایسنا، بررسی آمار اپیدمی قبلی چین امكان دارد به یافتن پاسخ در اینباره كمك نماید. شیوع اپیدمی سارس یا سندرم حاد تنفسی در سال ۲۰۰۳ تقاضا برای نفت را فلج كرد. آماری كه از جانب آژانس بین المللی انرژی (IEA) فراهم گشته است، نشان داده است میزان مصرف سوخت جت به شدت لطمه دید اما تأثیر منفی سارس روی استفاده از سایر فرآورده های نفتی به این شدت نبود.

در حالی كه رشد سالانه تقاضا برای سوخت در چین حدودا صفر شد اما شیوع سارس در سال ۲۰۰۳ روی مصرف سایر فرآورده های نفتی تاثیری نداشت.

چین تلاش می كند اپیدمی فعلی را مهار كند و توجه بازار نفت باردیگر روی سوخت جت متمركز شده است. این كشور حدودا در آستانه قرنطینه كامل قرار دارد چونكه دولت سفرهای خارجی و داخلی را محدود كرده است. حاشیه سود تولید سوخت جت در آسیا به پایین ترین حد در چهار سال قبل نزول كرده است.

نگاهی به وقایع سال ۲۰۰۳ نشان داده است كه نگرانی های مذكور به حق هستند. مصرف سالانه سوخت جت در چین ۲۸ درصد در سال ۲۰۰۲ رشد كرد اما در سال شیوع سارس تنها یك درصد رشد كرد كه به منزله اختلاف حدود ۳۴ هزار بشكه در روز میزان مصرف است. نرخ رشد در سال ۲۰۰۴ به ۲۴ درصد بهبود پیدا كرد.

طبق آمار آژانس بین المللی انرژی، از آن زمان تقاضای چین برای سوخت جت شش برابر رشد كرده و در سال ۲۰۱۷ به حدود ۷۰۰ هزار بشكه در روز رسید. به قول تحلیل گران در شركت سنفورد سی برن اشتاین، این فرآورده حالا در ۶.۵ درصد از كل مصرف چین سهم دارد كه بالاتر از ۳.۹ درصد در سال ۲۰۰۳ است.

طبق یادداشت تحقیقاتی "باركلیز كپیتال"، اگر ترافیك هوایی چین در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰ نصف شود، معادل از دست رفتن ۳۰۰ هزار بشكه در روز تقاضا برای نفت در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۱۹ است.

این اپیدمی تنها روی بازار سوخت هواپیما تأثیر نداشته است. دو معیار تقاضا برای دیزل شامل نرخ پریمیوم سوخت جت نسبت به نفت خام و معیار عرضه و تقاضا كه مورد توجه معامله گران قرار دارند سال جاری كه هراس از ویروس كرونا بیم ضعیف شدن بیشتر تقاضا را تشدید كرده است، ریزش كرده اند. پالایشگاههای نفت از پالایش هر بشكه نفت خام و تولید دیزل تا دوشنبه هفته جاری ۹ دلار و ۸۳ سنت سود كردند كه كمترین میزان در دو سال قبل بوده است.

آیا امكان دارد معامله گران بیش از اندازه واكنش نشان داده باشند؟ در سال ۲۰۰۳ تقاضا برای دیزل و نفتا كه برای تولید مواد پتروشیمی مورد استفاده قرار می گیرند به ترتیب ۱۰ درصد و ۱۲ درصد رشد كرد كه مطابق با ترندهای سالانه در آن زمان بود.

نوربرت روكر، مدیر اقتصادی و تحقیقات شركت جولیوس بائر در یادداشتی نوشت: در حالیكه تقاضای چین برای سوخت جت تأثیر مستقیمی خواهد داد، به نظر می آید بازار نفت روی اختلالات اقتصادی گسترده و طولانی مدتی در مقایسه در اپیدمیهای قبلی حساب كرده است.

شركت مشاوره "انرژی اسپكتس" در اینباره تصریح كرد حتی اگر نگرانی ها در بازار سوخت جت بیش از اندازه بوده باشد، تقاضای هواپیمایی بعد از افت ۵.۶ درصدی در سه ماهه نخست، می تواند تا سه ماهه سوم بهبود قوی را تجربه كند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، تحولات مربوط به این اپیدمی در چین به سرعت پیش می رود و مشخص نیست كه اپیدمی جدید تأثیر مشابه سارس را خواهد داشت یا اقدامات جدی كه مقامات در پیش گرفته اند، آنرا كنترل خواهد نمود.




1398/11/11
12:46:27
5.0 / 5
3730
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۴
MIGT انرژی ، توربین، گاز ، ام آی جی تی

migtco.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ام آی جی تی محفوظ است

ام آی جی تی

وبسایت اقتصادی با تمرکز بر نفت و گاز