گزارش ام آی جی تی

ابهام در علت معطلی بهره برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی

ابهام در علت معطلی بهره برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی به گزارش ام آی جی تی بعد از گذشت بیشتر از ۷ سال از فعالیت دولت تدبیر و امید هنوز پاسخی درباره معطلی بهره برداری و توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی از جانب وزارت نفت عرضه نشده است.



به گزارش ام آی جی تی به نقل از مهر، چندی قبل مدیرعامل شرکت بهره بردار میدان گازی پارس جنوبی طی مصاحبه ای به ۲.۵ برابر شدن تولید گاز از این میدان گازی مشترک از آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید اشاره نموده است. این در شرایطی است که اساساً نمی توان میزان تولید از این میدان را در این دولت و دولت های گذشته مقایسه کرد. چون که تولید اساسی در دولت های گذشته وجود نداشته است و اگر قراردادهای بهره برداری و توسعه ای ۳۵ ماهه دولت نهم و دهم که وزیر نفت پس از ۷ سال اقرار به تحسین برانگیز بودن آنها اعتراف کرد، وجود نداشت اساساً حالا تولیدی را شاهد نبودیم.
در حقیقت از آنجایی که هر دولت بهره بردار اقدامات دولت بعدی است، افزایش تولید از میدان گازی مشترک پارس جنوبی هم ثمره اقدامات دولت قبل است که البته اشاره ای به این مورد نشده و حتی تولید ۴۰ درصدی بنزین از پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس با حدود ۷۰ درصد پیشرفت و تحویل به دولت یازدهم را هم به اسم ژنرال فاکتور کردند. در این میان بد نبود علت عدم فعالیت در فاز ۱۱ پارس جنوبی از آغاز دولت تدبیر و امید بعنوان یکی از مرزی ترین فازهای این میدان را هم واکاوی می شد و به این پرسش پاسخ داده می شد که چرا در توسعه این فاز به امید واهی حضور توتال وقت کشی شد. چه کسی پاسخگوی این عدم نفع است؟ آیا توسعه و بهره برداری از این فاز در اولویت های وزارت نفت از آغاز کسب رأی اعتماد وزیر نفت در سال ۹۲ نبوده است؟ وزیر نفت نباید علت انتخاب شرکت بدسابقه توتال در ایران را توضیح دهد؟ آیا چنین اقدامی مصداق عینی ترک فعل از آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید نیست؟
ارجحیت شرکت بدسابقه توتال
حضور شرکت فرانسوی توتال در ایران همواره حاشیه ساز بوده است، چه زمانی که در توسعه میدان ها ی نفتی سیری و درود نتوانست به تعهدات خود عمل کند و چه در پارس جنوبی که با پرداخت رشوه به برخی مقامات نفتی وقت ایران، توانست این فاز را توسعه دهد.
نخستین پروژه ای که توتال در ایران اجرا کرد در ارتباط با توسعه میادین سیری A و E بود که این قرارداد بعد از انصراف شرکت کونوکوی آمریکا به توتال رسید و قراردادش در تیرماه ۱۳۷۴ به امضا رسید. این شرکت فرانسوی در سال ۱۳۷۶ قرارداد توسعه فاز ۲ و ۳ پارس جنوبی را هم با شرکت ملی نفت ایران امضا کرد و نقش آقازاده نفتی در انعقاد این قراردادها عجیب و باورنکردنی بود اما، تا اوایل سال ۸۰ کسی از وقوع یک فساد سازمان یافته در قراردادهای نفتی خبر نداشت.
پس از این قرارداد، آقازاده نفتی به سراغ استات اویل و کرسنت هم رفت تا با اعمال نفوذ در این قراردادها، با دریافت پورسانتی شیرین به همراه شریک خود یعنی عباس یزدان پناه، به درآمدزایی از این راه ادامه دهد اما با ورود نهادهای نظارتی به پرونده کرسنت و ورود دادستانی نروژ به قرارداد استات اویل با شرکت ملی نفت ایران، فساد توتال در دو قرارداد هم کشف شد.
رسوایی بزرگ توتال در قراردادهای نفتی ایران، سبب شد تا همان زمان سیستم قضائی فرانسه با سرعت و جدیت بیشتری این پرونده را به نتیجه برساند؛ سه متهم اصلی شامل رشوه دهنده، واسطه و رشوه گیرنده قرار بود در دادگاه حاضر شوند ولی دومارژری به علت سانحه هوایی کشته شد. بیژن دادفر، مدیرعامل همان شرکت مشاوره ای که با توتال قرارداد امضا کرده بود هم چند روز قبل از برگزاری دادگاه ناپدید شد؛ همانند عباس یزدان پناه که وی هم به یک باره از دسترس خارج شد و سرانجام خبر رسید که کشته شده است.
علاقه وزارت نفت به شرکتی با سابقه فساد
توتال با چنین پیشینه قابل تأملی، همچنان موردعلاقه وزارت نفت می باشد و پس از برجام، با فرش قرمزی که از جانب مقامات ایرانی برای این شرکت بدسابقه پهن شد، توانست قرارداد فاز ۱۱ پارس جنوبی را به دست بگیرد. اما با خروج آمریکا از برجام، این شرکت بدسابقه فرانسوی، جزو نخستین شرکت هایی بود که قرارداد و ایران را ترک کرد و اظهار داشت که حاضر نیست منافع خویش را بخاطر تحریم ایران به خطر اندازد ولی با تحریم های آمریکا، ایران را ترک کرد؛ البته زنگنه در توجیه خروج توتال از قراردادمعتقد بود: باید توتال را درک کرد!
سوالات زیادی درباره فاز ۱۱ پارس جنوبی و واگذاری آن به شرکت توتال آن هم با قرارداد آی. پی. سی بدون پرداخت خسارت وجود دارد که با گذشت بیشتر از ۷ سال از فعالیت دولت تدبیر و امید، وزیر نفت هنوز پاسخ شفافی به آنها نداده است. از سویی دیگر اگر امکان توسعه این فاز با عنایت به ایجاد ایستگاه های فشارافزایی دریایی و خشکی توسط شرکتهای ایرانی وجود دارد و مدیرعامل شرکت بهره بردار از این میدان خبر از اجرای آن توسط بخش داخلی می دهد؛ وزیر نفت باید به این پرسش اساسی پاسخی واضح دهد که چرا بهره برداری از این فاز را بخاطر توتال به تأخیر انداخته است؟




منبع:

1399/09/02
10:18:29
5.0 / 5
1156
تگهای خبر: ایستگاه , بنزین , پالایشگاه , تحریم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۱
MIGT انرژی ، توربین، گاز ، ام آی جی تی

migtco.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ام آی جی تی محفوظ است

ام آی جی تی

وبسایت اقتصادی با تمرکز بر نفت و گاز