راه اندازی فاز نخست گوره – جاسك تا اختتام امسال

راه اندازی فاز نخست گوره – جاسك تا اختتام امسال قائم مقام طرح انتقال نفت خام گوره به جاسک اظهار داشت: پروژه گوره جاسک حدودا با تامین بیش از 96 درصد تجهیزات و کالاهای ایرانی در شرایطی است که تا انتهای سال به نقطه روشن و احیانا راه اندازی فاز نخست می رسد.


علی جعفرزاده در گفت و گو با ایسنا، با اعلان اینکه مخازن پایانه به صورت BOT بوده و حدودا با تغییر مدیریتی که صورت گرفته روال بهتری دارد ورقه ها تامین شده است و اکسین که تامین کننده ورق است از بحث تامین لوله خارج شده و ظرفیت خالی پیدا کرده که بتواند ورقه مخازن را تامین کند قرارداد منعقد شده و به زودی تولید ورقه های مخازن انتهای خط را شروع می کند.
بگفته وی طرح گوره به جاسک به لحاط ملی بودن و راهبردی بودن اساسا راهبردی ترین پروژه حال حاضر وزارت نفت می باشد، نخست اینکه عنوان طرح ملی، عزم ملی را به خود اختصاص داده و دوم اینکه بعنوان طرح نخستین ها شناخته شده است، برای اینکه بیشترین رکورد عملیات اجرائی، استفاده از ولوهای ۴۲ اینچ، استفاده از شیرهای کنترلی با تازه ترین استانداردهای روزآمد دنیا و بسیاری دیگر از تجهیزات و اقلام مورد نیاز برای اولین بار در این طرح ملی به کار گرفته شده است.
قائم مقام طرح انتقال نفت خام گوره به جاسک با اشاره به دیگر مزایای اجرای این طرح اظهار داشت: با توجه به این که سواحل مکران که دارای زیرساخت های خوبی همچون دسترسی به آب های آزاد دارد توسعه در آن منطقه برای رسیدن به دسترسی به آب های آزاد و ساخت پالایشگاه و پتروشیمی مورد توجه قرار گرفته و خیلی از شرکتها اعلام آمادگی کردند.
بگفته جعفرزاده با اجرای پروژه گوره-جاسک علاوه بر پایانه خارک امکان دسترسی به آب های آزاد برای صادرات نفت خام را داریم، علاوه بر آن این امکان فراهم می شود که بتوانیم صادرات سایر فرآورده ها غیر از نفت خام هم داشته باشیم و در حقیقت شاهد راه اندازی یک عسلویه جدید در مکران هستیم.
وی افزود: جزیره خارک را برای صادرات داشتیم اما حالا به دو نقطه که یک نقطه که بطور مستقیم به آب های آزاد دسترسی دارد افزایش دادیم. در خارک تنها نفت خام صادر می شود اما در جاسک با راه اندازی پایانه چون صنایع پایین دستی راه اندازی می شود سایر فراورده ها را می توانیم بوسیله آب های آزاد صادر نماییم.
قائم مقام طرح انتقال نفت خام گوره به جاسک با تاکید بر اینکه مهم ترین دلیل اجرای این طرح هم توسعه سواحل مکران و هم دسترسی به آب های آزاد بدون هیچ دغدغه ای بوده است، در پاسخ به این پرسش که آیا با اجرای این طرح می توانیم تنگه هرمز را دور بزنیم اظهار داشت: شاید از نظر سیاسی اهمیت داشته باشد چونکه تنگه هرمز دور زده می شود اما دور زدن تنگه هرمز یکی از کم اهمیت ترین بخش ها در اجرای این پروژه بود چونکه سایر بخش ها که ما بتوانیم یک عسلویه جدید در مکران ایجاد نماییم اهمیت بیشتری دارد.
جعفرزاده با اشاره به صرفه جویی ارزی این پروژه اظهار نمود: بودجه این پروژه ۲ میلیارد یورو است که باید گفت هزینه های راه اندازی پروژه به شدت کاهش یافته و حدودا بیش از یک میلیارد و ۴۰۰ یورو که حدودا تمام هزینه پروژه می شود صرفه جویی ارزی شده و مهم ترین پولی که باید برای تامین کالا از کشور خارج می شد حدود ۵۰۰ میلیون یورو بوده که الان در چرخه داخل جذب شده است.



1399/11/24
23:26:06
0.0 / 5
116
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۴
MIGT انرژی ، توربین، گاز ، ام آی جی تی

migtco.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ام آی جی تی محفوظ است

ام آی جی تی

وبسایت اقتصادی با تمرکز بر نفت و گاز