دبیر انجمن بانكرینگ:

سهم ایران از سوخت رسانی به کشتی های منطقه تنها ۵ درصد است

سهم ایران از سوخت رسانی به کشتی های منطقه تنها ۵ درصد است به گزارش ام آی جی تی دبیر انجمن بانکرینگ ایران اظهار داشت: قرار بود تا آخر برنامه ششم توسعه سهم ۵۰ درصدی را کسب کند اما هم اکنون تنها ۵ درصد بانکرینگ کشتی هایی عبوری از خلیج فارس در اختیار ماست.



محمد جعفر عابدی نژاد در گفتگو با خبرنگار مهر درباره وضعیت کنونی صنعت بانکرینگ کشور اظهار نمود: به رغم موارد مندرج در قانون برنامه ششم توسعه در خصوص پشتیبانی از توسعه صنعت بانکرینگ، متأسفانه این حمایت ها به اندازه کافی صورت نگرفته است.
وی اضافه کرد: بند «ب» ماده ۴۸ قانون برنامه ششم توسعه می گوید سهم ایران از بانکرینگ منطقه باید به ۵۰ درصد برسد؛ اما متأسفانه این عدد هم اکنون زیر ۵ درصد است که به علل مختلف این اتفاق رخ داده است؛ همچون این علل میتوان به «عدم حمایت لازم از سوی دولت های مجری قانون برنامه ششم توسعه»، «برخی شرایط تحریمی»، «قوانین IMO (سازمان جهانی دریانوردی) در خصوص اجبار به استفاده از سوخت کم سولفور از جانب کشتی ها» و… اشاره نمود.
این فعال صنعت بانکرینگ تاکید کرد: سهم ما از بانکرینگ منطقه در سال ۱۳۹۴ حدود ۴.۵ میلیون تن سوخت کشتی ها بود اما در انتهای سال ۱۳۹۹ این سهم به ۸۰۰ هزار تن کاهش یافت؛ پیشبینی می شود تا آخر سال جاری هم به همین رقم (۸۰۰ هزار تن سوخت کشتی) یا حتی کمتر از آن برسیم.
به گفته عابدی نژاد، در بندر فجیره سالانه ۴۸ تا ۵۰ میلیون تن سوخت بانکرینگ می شود.
فقط در بندر شهید رجایی امکان سوخت رسانی به کشتی ها را داریم / ‏‬ چرا در بندر امام بانکرینگ نداریم؟
دبیر انجمن بانکرینگ ایران درباره این که در کدام بنادر جایگاه های بانکرینگ داریم، افزود: عمده عملیات بانکرینگ در بندر شهید رجایی انجام می شود؛ بخش کوچکی هم در بندر عسلویه داریم.
عابدی نژاد درباره این که چرا علیرغم بالا بودن تعداد کشتی های حامل کالای اساسی ورودی به بندر امام خمینی (ره) که به بیشتر از ۲۰۰ فروند در سال می رسد، اما در این بندر بانکرینگ نداریم؟ اظهار داشت: چون کشتی ها مجبورند برای سایر خدمات جانبی همچون تأمین غذا یا سایر نیازهای خود در دیگر بنادر جنوبی خلیج فارس پهلوگیری کنندو در هر بار پهلوگیری، هزینه پرداخت کنند، بنابراین برای دریافت سوخت کشتی خود به بنادر جنوبی خلیج فارس رجوع می کنند.
وی در مورد نقش صنعت بانکرینگ در افزایش درآمدهای ارزی کشور اظهار داشت: این صنعت یکی از مهم ترین صنایع دریایی است که نقش مهمی در اشتغالزایی، امنیت ملی، توسعه حمل و نقل دریایی و رونق بنادر دارد؛ ایران پتانسیل بسیار بالایی برای توسعه صنعت بانکرینگ دارد.
بانکرینگ فقط سوخت رسانی نیست
عابدی نژاد با اعلان اینکه صنعت بانکرینگ به تنهایی سوخت رسانی مستقیم به کشتی ها نیست، خاطرنشان کرد: این صنعت شامل خدمات جانبی به کشتی ها هم می شود؛ این خدمات جانبی شامل تأمین ابزار و قطعات کشتی، تعمیرات شناورها، تأمین آب و غذا و تأمین خدمه کشتی هاست که تمامی این خدمات هم در بنادر و هم روی دریا امکان عرضه دارند.
وی افزود: از طرفی اگر سیستم عرضه مستقیم سوخت به کشتی ها را بتوانیم توسعه و صنعت بانکرینگ را گسترش دهیم، از راه این سوخت رسانی، علاوه بر ایجاد اشتغال، کشور تا حد زیادی از فروش نفت خام بی نیاز می شود؛ چرا عرضه فرآورده های نفتی، درآمدزایی بسیار بیشتری نسبت به فروش نفت خام دارد.
بندر فجیره در غیاب ایران توانست هاب بانکرینگ منطقه شود
دبیر انجمن بانکرینگ ایران در مورد جایگاه ایران در منطقه و نحوه رقابت بانکرینگ ایران با بنادر امارات خاطرنشان کرد: متأسفانه عدم پشتیبانی از صنعت بانکرینگ از جانب دولت ها در سالهای قبل سبب شده تا ایران نسبت به رقبای منطقه ای جایگاه ضعیف تری داشته باشد؛ بندر فجیره هم از این فرصت بهره برد و توانست رتبه اول منطقه و دوم دنیا در صنعت بانکرینگ را به خود اختصاص دهد.
وی اشاره کرد: عدم حمایت دولت ها علیرغم وجود تأکیدات قانونی سبب شده تا صنعت بانکرینگ ایران توسعه پیدا نکند؛ اگر به همین روند ادامه دهیم، دیگر توان رقابتی با بنادر جنوبی خلیج فارس را از دست خواهیم داد.
عابدی نژاد درباره تاثیر توافق های بین المللی بر توسعه صنعت بانکرینگ اظهار داشت: با عنایت به شرایط بسیار خوبی که در جزیره قشم و بنادر ایران برای عرضه خدمات به کشتی ها داریم، در صورتیکه دولت وظایفی که در قانون برنامه ششم توسعه به آن تصریح شده را عمل کند، اساسا توافق های بین المللی می تواند با عنایت به جایگاه استراتژیک ایران در منطقه پر تردد کشتی ها در خلیج فارس، به سرعت شرایط رقابت با سایر بنادر منطقه را به سود ایران تغییر دهد.
زنگنه دستور داد تا نرخ سوخت بانکرینگی ارزان تر از صادراتی باشد ولی شرکت نفت عمل نکرد
وی درباره ی قیمت گذاری سوختی که در عملیات بانکرینگ به کشتی ها عرضه می شود اضافه کرد: در زمان مدیریت زنگنه در وزارت نفت، قرار شد قیمت گذاری سوخت بانکرینگی با سوخت صادراتی متفاوت باشد؛ وزیر سابق نفت به شرکت ملی نفت ایران اعلام نمود که نرخ سوخت بانکرینگی ارزان تر از سوخت صادراتی باشد تا با تخفیفی که داده می شود، کشتی های بیشتری به بنادر ایران برای سوخت گیری بیایند اما در عمل این اتفاق نیفتاد و شرکت نفت سوخت بانکرینگی را تقریباً با همان قیمت سوخت صادراتی عرضه می کند.
دبیر انجمن بانکرینگ ایران بیان نمود: این در حالیست که در صادرات فرآورده های نفتی به یک باره بین ۳۵ تا ۵۰ هزار تُن سوخت به صورت کارگو در کشتی نفتکش بارگیری می شود و درنتیجه هزینه های آن به شدت کمتر از سوخت گیری کشتی هاست چون در بانکرینگ، سوخت به صورت خرده فروشی و ۲۰۰ تا ۳۰۰ تن در کشتی های تجاری پمپااژ می شود که علاوه بر هزینه پهلوگیری کشتی که به اپراتورهای بندری پرداخت می شود، هزینه های شوتینگ سوخت به کشتی به اضافه هزینه های انبار سوخت هم به آن اشافه می شود که سبب می شود تا حاشیه سود فعالیت بانکرینگ به شدت کاهش پیدا کند.
وی تعداد شرکتهای عضو انجمن بانکرینگ در ایران را ۹ شرکت عنوان و اظهار نمود: چند شرکت دیگر اخیراً مجوز از وزارت نفت گرفته اند اما هنوز فعالیتی ندارند.


منبع:

1400/12/07
20:03:12
0.0 / 5
638
تگهای خبر: آب , تحریم , خدمات , خلیج فارس
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳
MIGT انرژی ، توربین، گاز ، ام آی جی تی

migtco.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ام آی جی تی محفوظ است

ام آی جی تی

وبسایت اقتصادی با تمرکز بر نفت و گاز