كاهش ذخایر بنزینی كشور

كاهش ذخایر بنزینی كشور به گزارش ام آی جی تی نگاهی به آمار نشان داده است طی سال های ۹۲ تا ۹۵ ذخایر بنزین كشور كاهش یافته است؛ این موضوع، توجه به توسعه صنعت سی. ان. جی و جایگزینی آن با بنزین را به یك اجبار تبدیل نموده است.



به گزارش ام آی جی تی به نقل از مهر، پیش از این، در شرایطی كه انجمن صنفی صنعت سی. ان. جی و سایر فعالان این حوزه از اقدامات موثر شركت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی به عنوان سیاست گذار در صنعت سی ان جی نا امید شدند، تلاش كردند تا خود، آستین بالا زده و از سایر بخش های دولتی در این راستا كمك بگیرند. بدین سان محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت طی نامه ای از اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهوری درخواست كرد تا در مورد تولید اختلاف قیمت بین گاز و بنزین (طبق استانداردهای بین المللی قیمت گاز باید ۲۰ نرخ بنزین باشد)بررسی صورت بگیرد.
به گفته محسن مشایخی، رییس دبیرخانه دائمی صنعت سی. ان. جی یكی از مهم ترین بخش های اجرایی شدن طرح سی. ان. جی مقوله تجهیزات مورد استفاده در خودروهای گازسوز است كه متاسفانه طی سال های گذشته به علت حجم بالای واردات مخازن سی ان جی چینی غیر استاندارد شاهد حوادث بسیار زیادی در این زمینه بودیم كه اصلاح این روند هم توجه ویژه ای می طلبد.
درحالی كه كارنامه چهار ساله فعالیت عباس كاظمی، مدیرعامل شركت ملی پالایش و پخش در بخش صنعت سی. ان. جی چندان پر بار نیست، فعالان این صنعت دست به دامن وزارت صنعت شده و مجاری صنفی اقدام به جان دادن دوباره به این صنعت كرده اند. محسن صالحی نیا، معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت طی نامه ای نوسازی و البته تخصیص مخازن سی. ان. جی خودروهای گازسوز را به دست فعالان این صنعت سپرده است. البته در این میان بعضی از بانك ها با عرضه تسهیلات(با شرایط مطلوب بازپرداخت) اقدام به ایجاد جذابیت برای این صنعت كرده اند.
همگی این تلاش ها از بخش خودروسازی تا تامین مخازن سی. ان. جی و پرداخت تسهیلات بعد از سال ها گوشه نشینی صنعت سی. ان. جی انجام می گردد. صنعتی كه قرار بود رشد آن سهم بنزین در مصرف سوخت را كم كند.
گواه بی توجهی به این صنعت را علاوه بر رشد كند مصرف سی ان جی می توان در افزایش واردات بنزین و در ادامه كاهش ذخیره آن دنبال كرد. بدین سان كه طبق آمار به دست آمده، ذخایر استراتژیك بنزین كشور طی سال های ۹۲ تا ۹۵ حال و روز خوبی ندارد.
این آمار می گویند وضعیت موجودی بنزین در انتها سال ۹۲ معادل ۱۷۰۵ میلیون لیتر، آخر سال ۹۳، ۱۱۷۹ میلیون لیتر، آخر سال ۹۴، ۱۳۱۵ میلیون لیتر و در انتها سال ۹۵، ۸۶۶ میلیون لیتر بوده است. به عبارتی میزان ذخایر استراتژیك بنزین كشور طی ساله های ۹۲ تا ۹۵ با كاهش ۸۳۹ میلیون لیتری مواجه بوده است. در بخش تولید گازوییل هم آمار امیدوار كننده ای وجود ندارد. محصولی كه دولت تدبیر و امید می گوید برای نخستین بار آن را صادر كرده است.
طبق آمار موجود میزان تولید این فرآورده در سال ۹۲، ۹۸ میلیون لیتر در روز بوده كه این میزان در سال ۹۵ با طی روندی نزولی به ۸۹ میلیون لیتر در روز رسیده است كه به قول یك مقام آگاه به نظر می رسد صادرات گازوییل با عنایت به روند كاهشی تولید آن از ذخایر این فرآورده انجام شده است.

 

1396/07/23
18:26:43
5.0 / 5
446
تگهای خبر: بنزین , تجارت , گاز , سوخت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳
MIGT انرژی ، توربین، گاز ، ام آی جی تی

migtco.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ام آی جی تی محفوظ است

ام آی جی تی

وبسایت اقتصادی با تمرکز بر نفت و گاز