گزارش ام آی جی تی؛

کاهش مصرف بنزین زیر سایه کرونا

کاهش مصرف بنزین زیر سایه کرونا ام آی جی تی: یکی از انتقادات جدی که به دولت سیزدهم وارد می شود عدم صادرات بنزین و ناترازی آنست در صورتیکه دولت قبل نه فقط ناترازی نداشت بلکه بنزین مازاد را به کشور های دیگر هم صادر می کرد.



به گزارش ام آی جی تی به نقل از مهر، افزایش مصرف بنزین و ناترازی بین تولید و مصرف مسأله ای نگران کننده است که دولت قبل از آن مبرا بود. وقتی همیشه رسانه ها و مسئولان دولتی از ناترازی بین تولید و مصرف بنزین دم می زنند ناخوداگاه به این مساله دامن می زنند که دولت برای جبران این ناترازی می خواهد اقداماتی را انجام دهد و برخی از رسانه های منتقد نیز می پندارند اولین اقدام افزایش قیمت است و اینطور تحلیل می کنند که دولت چاره ای ندارد جز اینکه برای جبران این ناترازی دست به افزایش قیمت بزند. به این دلیل می کوشند تا از طرق مختلف این تحلیل را که زاییده ذهن خودشان است بارها و بارها مطرح کنند که نتیجه آن چیزی جز تکذیب های متوالی نیست.
این رسانه ها می پندارند دولت سیزدهم هم شاید مانند دولت قبل یک دفعه قیمت بنزین را تغییر خواهد داد و مسئول دولت نیز برای فرار از پاسخگویی اعلام می کند در جریان اجرای این تصمیم نبوده است و یک دفعه متوجه این مساله شده است. این اقدام نسنجیده دولت قبل سبب شده است تا اعتماد عمومی به دولت دیگر وجود نداشته باشد و عملاً دولت سیزدهم برای بازگرداندن آن کار سختی را نیز در پیش داشته باشد.
همان طور که گفته شد امروز با معضلی به نام ناترازی بین مصرف و تولید بنزین مواجه هستیم که در دولت قبل این مسئله وجود نداشت! موضوعی که همیشه رسانه های منتقد نسبت به آن مباهات کرده و به عنوان یک دستاورد از آن یاد می کنند و حتی پا را فراتر نهاده و اعلام می کنند در دولت دوازدهم شاهد صادرات بنزین بودیم و امروز کار به جایی رسیده است که در یک قدمی واردات بنزین هستیم.
اما چه شد دولتی که جلوی خودکفایی تولید بنزین را به بهانه های واهی گرفت و دلالانش دنبال واردات بنزین یورو چهاری رفتند که در کشورهای همسایه تولید نمی شد و میلیاردها دلار را از این طریق هدر دادند به یک باره صادرکننده بنزین شد و به آن افتخار می کنند؟
پیش از شروع همه گیری بیماری کرونا مصرف بنزین ۸۹ میلیون لیتر در روز بود و شرایط تولید بنزین نیز به گونه ای نبود که بتوان میزان مصرف را جبران کند بنا بر این دولت در ابان ماه سال ۹۸ یک دفعه قیمت بنزین را تغییر داد این مسئله سبب شد تا اولین شوک به مصرف کنندگان بنزین وارد شود و مصرف کمی کاهش پیدا کند، با شروع سال ۹۹ و شروع بیماری کرونا شیب کاهش مصرف بنزین تند تر شد تا جایی که مصرف بنزین به حدود ۶۰ میلیون لیتر در روز رسید. اما روند تولید بنزین با شروع تولید توسط پالایشگاه ستاره خلیج فارس که در دولت دوازدهم تکمیل شده بود به ۱۰۷ میلیون لیتر رسید و عملاً این میزان تولید و صد البته بیماری کرونا تبدیل شد به یک فرصت تا ایران تبدیل گردد به صادرکننده بنزین.
در آن ایام صادرات بنزین کشور به روزانه ۴۵ میلیون لیتر نیز رسید که در نوع خود یک رکورد محسوب می شد. در آن روزها بنزین به بالای ۹ کشور همسایه ارسال می شد.
جالب است که در همین ایام ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام نموده بود قاچاق سوخت خصوصاً بنزین به صفر رسیده است به جهت اینکه اولاً کنترل روی مرزها به شدت بالا رفته و از جانب دیگر با ابتکار انجام شده توسط مسئولان پالایش و پخش، صادرات بنزین با راحت ترین حالت ممکن بوسیله بورس انجام می شد بطوریکه هر کس هر میزان بنزین برای صادرات نیاز داشت می توانست بوسیله بورس خریداری کند.
صادرات بنزین باید جایگزین نفت شود
همان زمان بود که محمدرضا مقدم معاون وزیر نفت دولت یازدهم گفته بود با عنایت به سهمیه بندی بنزین در سال قبل و کاهش مصرف بنزین به جهت انتشار ویروس کرونا، ایران با دست بازتری می تواند صادرات این فرآورده نفتی را در برنامه خود قرار دهد و حتی صادرات بنزین را تا ۵۰ درصد بالاتر ببرد.
مقدم گفته بود صادرات بنزین باید جای صادرات نفت را بگیرد به جهت اینکه ایران با ظرفیت تولیدی که دارد به همراه کنترل مصرف می تواند صادرات بنزین داشته باشد. جالب اینجا است که مسئولان دولت قبل دم از افزایش صادرات بنزین می زدند اما در طول فعالیتشان حتی کلنگ ساخت یک پالایشگاه کوچک را بر زمین نزدند به جهت اینکه که مسئول ارشد وزارت نفت معتقد بود پالایشگاه سازی کثافت کاری است!
شاید مسئولان دولت قبل می پنداشتند کرونا مقرر می باشد تا مدتهای مدید مهمانمان باشد و مصرف بنزین به سیر نزولی خود ادامه می دهد برای همین نیاز به ساخت پتروپالایشگاه با وجود وجود قانون که مجلس تدوین کرده بود نمی دیدند.
وقتی ورق برگشت
با شروع دولت سیزدهم و واکسیناسیون همگانی عملاً دیگر شاهد ورود موج های خطرناک بیماری کرونا نبودیم و این مسئله سبب شد تا سفرها افزایش یابد و رفت و آمدها با خودروهای سواری شخصی بیشتر شود و این یعنی افزایش مصرف بنزین.
به گفته جلیل سالاری مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی مصرف بنزین در همان اوایل بعد از کرونا یک دفعه رشد ۱۶ درصدی داشت و این رقم رفته رفته در حال افزایش است تا جایی که امروز مصرف بنزین به میزان ۱۱۰ تا ۱۱۵ میلیون لیتر در روز نیز رسیده است.
بنابراین باید اصرار کرد که اگر بیماری کرونا وجود نداشت ایران نه فقط صادرکننده بنزین نبود بلکه این ناترازی از همان دولت قبل شروع می شد.
 


منبع:

1402/06/17
15:46:25
0.0 / 5
318
تگهای خبر: بنزین , پالایشگاه , تولید , خرید
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۵
MIGT انرژی ، توربین، گاز ، ام آی جی تی

migtco.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ام آی جی تی محفوظ است

ام آی جی تی

وبسایت اقتصادی با تمرکز بر نفت و گاز