یارانه سرسام آور بنزین هم چنان بر دوش دولت

اظهارات متناقض بهارستانی ها درباره بنزین

اظهارات متناقض بهارستانی ها درباره بنزین ام آی جی تی: افزایش نرخ دلار، تفاوت فاحش نرخ سوخت در ایران نسبت به كشورهای همسایه، افزایش قاچاق و افزایش مصرف بنزین همانند دومینوی به هم پیوسته ای شده كه درنهایت به گشایش دوباره پرونده بنزین و بررسی گزینه های مختلفی مانند سهمیه بندی و احیای كارت سوخت منجر گردید. اما به نظر می آید نگارنده های این سرنوشت با یكدیگر اتفاق نظر ندارند؛ به صورتی كه یك روز یكی از سهمیه بندی قطعی بنزین خبر می دهد و روز بعد دیگری اعلام می كند تصمیمی برای سهمیه بندی گرفته نشده است.



به گزارش ام آی جی تی به نقل از ایسنا، ماجرای تصمیم گیری درباره نرخ بنزین امسال سر دراز دارد؛ از زمانی كه بودجه سال ۱۳۹۷ به مجلس شورای اسلامی تقدیم و در آن به دولت اجازه داده شد نرخ بنزین را افزایش دهد، تابحال اخبار ضد و نقیض بسیاری درمورد نرخ بنزین انتشار یافته است؛ تا این كه دولت اواسط مردادماه اعلام نمود هیچ برنامه ای برای تغییر قیمت بنزین یا سهمیه بندی آن ندارد. این خبر سبب شد اخبار مربوط به افزایش نرخ یا سهمیه بندی بنزین حدودا برای یك ماه مسكوت بماند؛ تا این كه سرریز شدن ظرف مصرف بنزین در كشور، در كنار افزایش میزان قاچاق سوخت كه از تفاوت فاحش نرخ سوخت در ایران با كشورهای همسایه به علت افزایش نرخ دلار در ایران ناشی می شد، سبب شد پرونده بنزین دوباره روی میز قرار گرفته و گزینه های سهمیه بندی و احیای كارت سوخت بازخوانی شوند.

البته قدم های اولیه برای بازگرداندن كارت سوخت از زمستان سال قبل با اطلاعیه شركت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی برداشته شد و زمستان سال قبل شركت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی اعلام نمود طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی، استفاده از كارت سوخت برای متقاضیان سوخت گیری خودرو بار دیگر الزامی خواهد شد. ضمن اعلام این خبر همینطور تاكید شد افرادی كه كارت سوخت ندارند، باید به منظور جلوگیری از تولید مشكل نسبت به دریافت كارت سوخت اقدام نمایند.

سكوت دولت درمورد نرخ بنزین

در این بین دولت حدودا هیچ اظهار نظر قطعی درمورد سرنوشت بنزین نكرده است. فقط بیژن زنگنه - وزیر نفت - در آخرین سخنان خود درباره احتمال احیای سهمیه بندی سوخت اظهار داشت: هنوز نمی توانم چیزی بگویم اما امكان دارد، سهمیه بندی احیا شود. ازسوی دیگر برخی گزارش ها حاكی از آن بود كه دولت و مجلس درحال بررسی بازگشت كارت سوخت به چرخه سوخت گیری هستند و برای اجرای آن چند پیشنهاد در دست بررسی می باشد.

به عبارت دیگر هنوز مشخص نمی باشد با بازگشت كارت سوخت، بنزین دونرخی می گردد یا خیر اما احتمال این كه این بررسی ها تا آخر ماه جاری به نتیجه برسد و اجرای طرح استفاده مجدد از كارت سوخت از آخر مهرماه اجرا شود، وجود دارد. البته هنوز از جانب دولت ابلاغیه ای در این راستا صادر نشده است.

اظهارات ضد و نقیض مجلس نشینان

درحالی كه پیگیری های ایسنا درباره نرخ بنزین از مسئولان دولتی بی نتیجه مانده است، مجلس نشینان اظهارات متفاوتی درباره بنزین دارند. ۱۷ مهرماه، محمدرضا پورابراهیمی - رئیس كمیسیون اقتصادی مجلس - با بیان این كه دادن كارت سوخت بنزین به مردم در دستور كار است، اظهار داشت: با عنایت به محاسبات انجام شده، مقرر است درباره سهمیه بندی شدن بنزین و دادن كارت سوخت حداكثر تا یك ماه آینده تصمیم گیری شود.

اندكی پس از این اظهارنظر و در تاریخ ۲۲ مهرماه، علی بختیار - عضو ناظر مجلس در شورای عالی انرژی - اظهار داشت: تاكنون اجازه ای برای سهمیه بندی سوخت از جانب مجلس شورای اسلامی به دولت داده نشده است، اما در آینده این احتمال وجود دارد. دقیقا در همان روز سیدكاظم دلخوش - عضو كمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی - هم با بیان این كه طبق قانون دولت مجوز افزایش قیمت بنزین را دارد، اظهار داشت كه هم اكنون دولت به دنبال سهمیه بندی بنزین است و باید در این جهت برنامه ریزی كند.

یك روز پس از اعلام اخبار مذكور، بهروز نعمتی - سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی - با بیان این كه دولت تصمیمی برای سهمیه بندی و افزایش قیمت سوخت ندارد، اظهار داشت كه فعلا بحث احیای كارت سوخت و ساماندهی مصرف سوخت مطرح است.

در مجموع آنچه كه مسلم است این كه نرخ بنزین در ایران واقعی نیست و با این حال كه در سال ۱۳۸۹ دولت نهم، رسما آغاز اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و عرضه حامل های انرژی با قیمت اصلاح شده از ۲۸ آذرماه را اعلام كرد، در این قانون پیش بینی شده بود كه قیمت سوخت به صورت سالانه و طی پنج سال باید ۲۰ درصد افزایش پیدا كند تا به ۹۰ درصد قیمت بین المللی یا فوب خلیج فارس برسد. این اتفاق تابحال رخ نداده و هم چنان یارانه سرسام آور بنزین بر دوش دولت سنگینی می كند.

از سوی دیگر طبق قانون بودجه سال ۱۳۹۷ دولت اجازه افزایش نرخ بنزین را دارد و خیلی از كارشناسان بر این باورند كه یكی از طریق های كنترل مصرف و قاچاق بنزین احیای كارت سوخت است.




1397/07/23
14:11:32
5.0 / 5
37
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۱
MIGT انرژی ، توربین، گاز ، ام آی جی تی

migtco.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ام آی جی تی محفوظ است

ام آی جی تی

وبسایت اقتصادی با تمرکز بر نفت و گاز