شكست رویای سعودی ها در عرضه سهام آرامكو

شكست رویای سعودی ها در عرضه سهام آرامكو به گزارش ام آی جی تی عرضه اولیه عمومی سهام شركت نفتی دولتی آرامكوی سعودی همچنان كمتر از ارزش گذاری دو تریلیون دلاری مورد نظر ولیعهد عربستان سعودی است.



به گزارش ام آی جی تی به نقل از ایسنا، سه منبع مطلع به رویترز گفتند آرامكوی سعودی عرضه اولیه عمومی سهام را ۳۲ ریال سعودی (۸.۵۳ دلار) به ازای هر سهم قیمت گذاشته و ۲۵.۶ میلیارد دلار از عرضه اولیه خود كسب خواهد نمود و ركورد ۲۵ میلیارد دلار عرضه اولیه سهام شركت چینی علی بابا در سال ۲۰۱۴ را می شكند.

آرامكو در این سطح ۱.۷ تریلیون دلار ارزش بازار دارد كه بالاتر از شركت آمریكایی اپل بعنوان ارزشمندترین شركت ثبت شده در بورس در جهان خواهد بود. اما عرضه سهام آرامكو كه اواخر ماه میلادی جاری در بازار بورس ریاض انجام می گیرد با شروع پرشكوهی كه محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در نظر داشت، بسیار فاصله دارد.

عربستان سعودی بعد از استقبال سرد سرمایه گذاران خارجی حتی با ارزش گذاری پایینتر ۱.۷ تریلیون دلار، به سرمایه گذاران داخلی و منطقه ای برای فروش ۱.۵ درصد از سهام آرامكو تكیه كرده است.

قیمت گذاری سهام آرامكو با نشست رسمی اوپك برای تصمیم گیری درباره سیاست تولید و توافق كاهش تولید نفت همزمان شد. عربستان سعودی با هدف تقویت قیمتهای نفت و ارزش گذاری بالاتر سهام آرامكو، سایر تولیدكنندگان را برای موافقت با كاهش بیشتر تولید تحت فشار گذاشت.

نگرانیهای پیرامون تغییرات اقلیمی، ریسك سیاسی و عدم شفافیت تشكیلاتی سبب عدم استقبال سرمایه گذاران خارجی شد و عربستان سعودی را وادار كرد از طرحهای بلندپروازانه خود برای كسب حداكثر ۱۰۰ میلیارد دلار از فروش داخلی و بین المللی پنج درصد از سهام آرامكو چشم پوشی كند.

حتی با ارزش گذاری ۱.۷ تریلیون دلاری، موسسات سرمایه گذاری بین المللی از عرضه سهام آرامكو استقبال نكردند و این شركت مجبور شد برنامه عرضه سهام در نیویورك و لندن را حذف كند و به جای آن به تبلیغ فروش ۱.۵ درصد از سهامش به سرمایه گذاران سعودی و متحدان خود در منطقه خلیج فارس متمركز شود. بانك های سعودی برای شهروندان این كشور وامهای ارزان برای خرید سهام آرامكو ارائه كردند.

عرضه اولیه عمومی سهام آرامكو نقطه اوج تلاشهای چندین ساله برای فروشی بخشی از سودآورترین شركت دنیا و تامین منابع مالی لازم برای متنوع كردن اقتصاد عربستان سعودی و كاهش وابستگی این كشور به درآمدهای نفتی است.

دولت عربستان سرمایه گذاری در آرامكو را به خصوص بعد از حملاتی كه به تاسیسات نفتی این كشور در سپتامبر صورت گرفت بعنوان یك وظیفه میهن پرستانه تبلیغ كرد. اما با وجود تبلیغات گسترده و عرضه وام برای تامین خرید سهام، علاقه سرمایه گذاران در مقایسه با رویدادهای مشابه كمتر بود. عرضه اولیه سهام علی بابا در هنگ كنگ ۴۰ برابر سهام عرضه شده، پیشنهاد خرید داشت.

بر اساس گزارش رویترز، منابع آگاه اظهار كرده اند كه سازمان سرمایه گذاری ابوظبی و سازمان سرمایه گذاری كویت كه دو متحد اصلی عربستان سعودی در منطقه خلیج فارس هستند، قصد دارند در عرضه سهام آرامكو سرمایه گذاری كنند اما هیچ یك از این دو نهاد در اینباره اظهارنظر نكرده اند.

شهروندان سعودی ۰.۵ درصد یا حدود یك سوم از سهام عرضه شده آرامكو را می توانند خریداری كنند كه در مقایسه با رویدادهای قبلی عرضه اولیه عمومی سهام در عربستان سعودی، كم سابقه است.

آرامكو همینطور می خواهد ۷۵ میلیارد دلار سود سهام برای سال ۲۰۲۰ پرداخت كند كه بیشتر از پنج برابر بیشتر از پرداختی شركت اپل خواهد بود.

اما سرمایه گذاری در آرامكو با عنایت به قیمت نفت و دورنمای ضعیف رشد تقاضا برای نفت كه انتظار می رود از سال ۲۰۲۵ به بعد ضعیفتر شود، بدون ریسك نیست.




1398/09/15
21:40:58
5.0 / 5
4286
تگهای خبر: اوپك , تولید , تولید نفت , خرید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳
MIGT انرژی ، توربین، گاز ، ام آی جی تی

migtco.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ام آی جی تی محفوظ است

ام آی جی تی

وبسایت اقتصادی با تمرکز بر نفت و گاز