رئیس اتحادیه سوخت های جایگزین در گفت وگو با ام آی جی تی:

مصوبه LPG مجلس، نخستین گام برای مساعدت با صنعت CNG بود

مصوبه LPG مجلس، نخستین گام برای مساعدت با صنعت CNG بود به گزارش ام آی جی تی رییس اتحادیه سوخت های جایگزین اظهار داشت: تنظیم گری دولت می تواند به شکلی باشد که هم 700 هزار خودروی ال. پی. جی سوزی که در کشور وجود دارد را ساماندهی کند و هم این سوخت مانع توسعه CNG نشود.


علی محمودیان، رییس اتحادیه سوخت های جایگزین در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار نمود: در دنیا تنوع بخشی به سبد سوختی از جهت اقتصادی بودن، تامین پایدار سوخت، امنیت کشور و استفاده حداکثری از پتانسیل های داخلی انجام می شود. وی ادامه داد: از قدیم الایام باتوجه به دسترسی خوب کشور ایران به منابع نفتی، بنزین و گازوئیل بعنوان با اهمیت ترین منابع سوختی معرفی گشتند. در دهه ۵۰ باتوجه به شناخت و توسعه گاز طبیعی، سی. ان. جی و ال. پی. جی نیز به سبد سوختی افزوده شد. محمودیان افزود: پس از آن در دهه هفتاد سوخت ال. پی. جی توسعه پیدا کرد ولی متأسفانه با یک تصمیم غیر راهبردی از سبد سوختی حذف شد. جالب است بدانید تا آن مقطع ایران یکی از بهترین صادرکنندگان تجهیزات این سوخت به کشور ترکیه و سایر کشورهای مصرف کننده LPG بود وی با اشاره به این که در دهه هشتاد سیاست گذاری در بخش سی. ان. جی متمرکز شد، اضافه کرد: البته در آن مقطع نظر بیشتر کارشناسان داخلی و خارجی بر این بود که سی. ان. جی می تواند یکی از بهترین تقویت کننده های حامل های انرژی در بخش سوخت باشد و در سالهای اخیر هم که این سوخت بعنوان سوخت ملی برگزیده شد. رییس اتحادیه سوخت های جایگزین اشاره کرد: در دو دهه گذشته به سبب این که سیاستگذاری مناسبی در بخش LPG اتفاق نیفتاد مصرف هم کاهش نیافت. یعنی اگر بطور مثال با ورود گاز طبیعی، مصرف نفت سفید در خانه ها به شکل قابل توجهی کم شد ولی در این سال ها مصرف ال. پی. جی کاهش نیافت. این نشان میدهد مصرف ال. پی. جی به سمت استفاده در خودرو ها منحرف شد. ۷۰ درصد گاز مایع به خودرو ها می رسد محمودیان با اشاره به این که اکنون حدود ۲ میلیون تن ال. پی. جی توسط توزیع کنندگان پخش می شود، اضافه کرد: برمبنای آمار، برآورد می شود حدود ۷۰۰ هزار خودروی ال. پی. جی سوز در کشور وجود دارد. و طبق گزارش های میدانی که مجموعه های توزیع کننده ال. پی. جی می دهند بیش از ۷۰ درصد گاز مایع در بخش حمل و نقل استفاده می شود. ایشان سپس اظهار داشت: در برخورد با این ۷۰۰ هزار خودرو ما دو رویکرد داریم، یک این که صورت مسأله را پاک کرد و گاز رسمی به آنها ندهیم تا راه های غلط باب شود و بصورت زیرپله ای سوخت خودشان را تامین کنند. یک رویکرد هم این است که واقعیت را بپذیریم و برمبنای آن بهترین مسیر را ترسیم نماییم. ازآنجا که ما هیچ وقت سیاست های کلان انرژی نداشتیم و نداریم حداقل باید درباره خودروهایی که هم اکنون ال. پی. جی سوز شدند تصمیم گیری شود. رییس اتحادیه سوخت های جایگزین با اشاره به تبعات اجتماعی قطع ارائه ال. پی. جی از سوخت خانوار، اضافه کرد: در حقیقت باید به اندازه ای که برای این هفتصد هزار خودرو نیاز است گاز مایع ارائه شود و مازاد آن در بخشی هدایت شود که تداخلی با بخش های دیگر نداشته باشد. در حقیقت پیشنهاد ما این است که علاوه بر رفع تعهدی که باید برای این ۷۰۰ هزار خودرو صورت گیرد، موتورسیکلت های شهری که بخش قابل توجهی بنزین مصرف می کنند و عمدتا هم آلاینده هستند را ال. پی. جی سوز نماییم. آن هم در شهرهایی که مزیت عرضه گاز مایع وجود دارد و نه در همه شهرها. محمودیان اشاره کرد: با این اقدام هم مسأله آلایندگی حل می شود و هم با اختلاف قیمتی که این دو سوخت دارند، صرفه جویی و درآمد برای دولت ایجاد می شود همین طور به سبب شیوه سوخت گیری موتورسیکلت ها دغدغه فعالان بخش سی. ان. جی هم رفع می شود. همین طور امکان فنی ال. پی. جی سوز کردن موتورسیکلت ها وجود دارد و مزایایی هم برای آنها، همچون پیمایش بیشتر وجود دارد. وی با اشاره به این که بهترین ابزار برای تنظیم گری میان منابع ابزار قیمتی است، اضافه کرد: مصوبه سال قبل مجلس نسبت به شرایط فعلی بسیار عالی بود. هرچند نمی توانیم بگوییم ایده آل بود ولی پله خوبی برای رسیدن به آن شرایط بود. ولی باید توجه داشت بخشنامه ای که به این منظور تهیه می شود و شیوه اجرا به شکلی باشد که هدف تدوین قانون تغییر نکند و لطمه نزند. مصوبه LPG مجلس، نخستین گام برای مساعدت با صنعت CNG رییس اتحادیه سوخت های جایگزین با اعلان اینکه توسعه صنعت سی. ان. جی نیازمند ساماندهی و قیمت گذاری صحیح ال. پی. جی است، اشاره کرد: هم اکنون هرکیلوگرم ال. پی. جی با قیمت ۲۴۰ تومان عرضه می شود که بسیار پایین تر و مقرون به صرفه تر از سی. ان. جی می باشد. مصوبه مجلس که قیمت ال. پی. جی را دو سوم بنزین سهمیه ای قرار می داد نخستین گام برای مساعدت با صنعت سی. ان. جی بود. همین طور در بخشنامه اجرائی باید دیده شود که فقط خودروهایی که هم اکنون ال. پی. جی مصرف می کنند را ساماندهی کرد و مابقی آن در بخشی برود که مانع سی. ان. جی نباشد. محمودیان در آخر در پاسخ به شائبه خطرآفرین بودن گاز مایع اظهار داشت: این حرف از ریشه غلط است برای اینکه هر سوختی را اگر برمبنای دستورالعمل ها و استانداردهای آن استفاده بشود خطری ندارد. کما این که قبلاً برخی هم می گفتند سی. ان. جی خطر دارد. ولی اگر استانداردهای سخت گیرانه آن رعایت شود هیچ خطری ندارد. تجربه چند ده ساله کشورهای دیگر هم این مساله را ثابت می کند.


منبع:

1400/10/19
20:13:51
0.0 / 5
60
تگهای خبر: CNG , انرژی , بنزین , سوخت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۴
MIGT انرژی ، توربین، گاز ، ام آی جی تی

migtco.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ام آی جی تی محفوظ است

ام آی جی تی

وبسایت اقتصادی با تمرکز بر نفت و گاز