جزئیات ساخت تاسیسات عظیم نفتی در جاسك

جزئیات ساخت تاسیسات عظیم نفتی در جاسك ام آی جی تی: مدیرعامل شركت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران جزئیات ساخت تاسیسات نفتی در منطقه جاسك را شرح داد.



حمید شریف رازی در گفت وگو با ایسنا، درمورد پروژه جاسك توضیح داد: پروژه جاسك یك پروژه دو میلیارد دلاری است. هدف از این پروژه احداث یك خط لوله ۱۰۰۰ كیلومتری به قطر ۴۲ اینچ از گوره به جاسك پیش از تنگه هرمز است. مقرر است در آن منطقه تاسیسات عظیم نفتی بنا شود كه در جهت آن در مرحله اول ۱۰ میلیون بشكه ذخیره سازی برای نفت خام خواهیم داشت كه می تواند تا مرز ۳۰ میلیون بشكه افزایش پیدا كند. محل این ذخیره سازی پیش بینی شده است و كارفرمای این پروژه شركت متن و مشاور آن شركت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران است.

وی اضافه كرد: علاوه بر این مخازن، سیستم بارگیری، صادرات و واردات نفت خام و فرآورده های نفتی هم در این طرح پیش بینی شده است كه در همان محل دو پالایشگاه ۳۰۰ هزار بشكه ای و سه مجتمع پتروشیمی جمعا به ظرفیت دو میلیون تن در سال احداث خواهد شد. البته مقرر است سرمایه گذاری این تاسیسات توسط بخش خصوصی صورت گیرد.

مدیرعامل شركت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران با اشاره به اینكه شركت ملی نفت ایران در احداث خط لوله، پنج تلمبه خانه و دو پایانه مربوطه سرمایه گذاری خواهد كرد، اظهار داشت: گاز مورد نیازتاسیسات مذكور از خط لوله گاز ارسالی به عمان تامین خواهد شد. همینطور علاوه بر خط لوله و پایانه مربوطه تأسیسات دریافت و ارسال نفت خام و فرآورده های نفتی با استفاده از گوی شناور با سرمایه گذاری وزارت نفت صورت خواهد گرفت. احداث مخازن ذخیره به ظرفیت ۱۰ میلیون بشكه توسط سرمایه گذاران داخلی و به صورت BOT صورت خواهد گرفت.

شریف رازی درمورد فعالیت بخش خصوصی در زمینه مذكور توضیح داد: یكی از شركت های وابسته به بخش خصوصی درخواست زمین كرده است و زمین یكی از این پالایشگاه ها بزودی تحویل این شركت خواهد شد. نام این شركت قبلا بهمن گنو بود كه هم اكنون به پالایشگاه جاسك تغییر نام داده است. هم اكنون لوله های این پروژه در مرحله سفارش گذاری است و امیدواریم تا آخر سال ۱۳۹۸ اقدامات مؤثری در جهت احداث این طرح صورت گیرد.

بر اساس این گزارش، یكی از نكاتی كه ریاست جمهوری در جلسه دفاع از كابینه پیشنهادی دولت به آن اشاره نمود قول زنگنه، وزیر پیشنهادی نفت درمورد اتصال لوله نفت به "جاسك" بود. پروژه ای كه مقرر است تا سال ۱۴۰۰ به بهره برداری رسمی برسد و توانایی ذخیره سازی ۳۰ میلیون بشكه نفت خام را داراست و صادرات روزانه یك میلیون بشكه نفت را تضمین می نماید.




1397/01/14
16:15:45
5.0 / 5
4772
تگهای خبر: پالایشگاه , صادرات , گاز , نفت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳
MIGT انرژی ، توربین، گاز ، ام آی جی تی

migtco.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ام آی جی تی محفوظ است

ام آی جی تی

وبسایت اقتصادی با تمرکز بر نفت و گاز