اطلاعات جالب در خصوص انرژی برق در جهان

این كره برقی!

این كره برقی! ام آی جی تی: نسبت به دیگر انواع انرژی، مصرف برق با بیشترین نرخ در حال افزایش می باشد. در سال ۲۰۱۷ مصرف برق جهان ۲.۶ درصد افزایش داشت كه بخش اعظم آن مربوط به آسیا بود. با وجود بهبود كارایی مصرف انرژی، تحول صنایع در چین سبب شده این كشور بخش عمده ای از برق جهان را مصرف كند.


به گزارش ام آی جی تی به نقل از ایسنا، ۹۱ درصد از برق جهان را تنها ۲۰ كشور مصرف می كنند. چین ۲۴ درصد، ایالات متحده آمریكا ۱۹ درصد، هند پنج درصد، ژاپن پنج درصد و روسیه چهار درصد از برق جهان را مصرف می كنند. به علت بهبود كارایی انرژی، مصرف برق در ایالات متحده، از سال ۲۰۱۱ به بعد ثابت مانده است. تقاضا برای مصرف برق در ژاپن، اندونزی، كره جنوبی و هند هم افزایش یافته و در ایران و مصر، افزایش قابل توجهی نشان داده است.
پرمصرف ترین و كم مصرف ترین مردم دنیا
بنا بر اعلام آژانس بین المللی انرژی (IEA)، ایسلندی ها بیش از هر كشور دیگری برق مصرف می كنند. ساكنان نروژ و بحرین در رتبه دوم قرار دارند. همینطور قطر، كانادا، كویت، فنلاند، لوگزامبورگ، سوئد و ایالات متحده آمریكا سرانه مصرف برق بالایی دارند. مردم هاییتی، سودان جنوبی، نیجریه، اتیوپی، تانزانیا، جمهوری دموكراتیك كنگو، نپال و نیكاراگوئه كم ترین میزان برق را مصرف می كنند.
اما این فقط بخشی از ماجراست. مصرف زیاد برق الزاما به مفهوم انتشار كربن دی اكسید بیشتر نیست. برخی از كشورها كه بزرگ ترین مصرف كننده برق هستند، بزرگ ترین تولیدكنندگان انرژی پاك هم به شمار می روند. مثلا در ایسلند، بخش اعظم برق از منابع تجدیدپذیر یعنی انرژی زمین گرمایی تامین می گردد. كشورهای اروپایی عموما جزو تولیدكنندگان برق پاك هستند. سرانه تولید كربن دی اكسید در قطر بیش از هر كشور دیگری است. بعد از آن بحرین، توباكو، مالزی، عربستان سعودی، گواتمالا و ایالات متحده آمریكا قرار دارند.
دسترسی جهانی به انرژی الكتریسیته
در سال ۱۹۹۰، حدود ۷۳ درصد از كل جمعیت جهان به انرژی الكتریسیته دسترسی داشتند كه در سال ۲۰۱۴ به ۸۵ درصد افزایش پیدا كرد و امروزه ۹۶ درصد از شهرنشینان جهان از انرژی الكتریسیته برخوردار می باشند.
از سال ۱۹۹۰ به بعد، ۹۵ تا ۱۰۰ درصد از ساكنان كشورهای پیشرفته به برق دسترسی داشته اند، ازاین رو افزایش سهم جهانی، عموما ناشی از افزایش دسترسی مردم كشورهای فقیر است. در خیلی از كشورها این روند بسیار قابل توجه بوده، مثلا هند از ۴۵ درصد به ۸۰ درصد و اندونزی از ۶۰ درصد در سال ۱۹۹۰ به دسترسی حدودا كامل (۹۷ درصد) دست پیدا كرده اند. در سال ۲۰۰۰، نرخ دسترسی به برق در افغانستان نزدیك به صفر درصد بود. تا سال ۲۰۱۰، این نرخ به ۳۴ درصد و تا ۲۰۱۴ به حدود ۹۰ درصد افزایش یافت كه تا حد زیادی به واسطه استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر بود. افغانستان، چین و پاكستان به لطف سیستم های فوتوولتاییك خورشیدی، پیشرفت های بسیار خوبی در برق رسانی به نواحی روستایی داشته اند. با این وجود برخی كشورها در این زمینه هنوز هم با تاخیر عمل می كنند؛ تنها هشت درصد از مردم چاد به برق دسترسی دارند.
هم اكنون حدودا ۱.۱ میلیارد نفر - ۱۴ درصد از جمعیت جهان- به نیروی برق دسترسی ندارند. درصد بسیار بیشتری از منابع برق كم كیفیت در عذاب اند. حدود ۸۴ درصد از افرادی كه به برق دسترسی ندارند ساكن نواحی روستایی هستند و ۹۵ درصد از آن ها در آفریقا و آسیا زندگی می كنند.
برق گران، برق ارزان
مصرف كنندگان ایتالیایی به ازای هر كیلووات ساعت برق مصرفی خود، حدودا ۱۵.۷ دلار می پردازند. سوخت مورد استفاده برای تولید برق سبب شده قیمت برق در ایتالیا بسیار بالا باشد. هیچ نیروگاه هسته ای در این كشور وجود ندارد. ایتالیا یكی از كشورهای زلزله خیز جهان است و به دنبال همه پرسی كه در اواخر دهه ۱۹۸۰ برگزار شد، همه نیروگاه های هسته ای خویش را تعطیل كرد. در این سال، انفجار در نیروگاه هسته ای چرنوبیل خطر نیروگاه های هسته ای را به جهان یادآوری كرد. در نتیجه برق كشور عموما از گاز طبیعی، انرژی های تجدیدپذیر، محصولات نفتی و زغال سنگ تولید می گردد.
اگر قیمت برق را نسبت به قدرت خرید مرد بسنجیم، آلمان، اسپانیا، نیجریه، دانمارك، ایتالیا، استرالیا و بریتانیا گران ترین و كانادا، چین، آمریكا، آفریقای جنوبی، مكزیك و فرانسه ارزان ترین برق را دارند. در كانادا برق بسیار ارزان است؛ ۱۰ سنت به ازا هر كیلووات ساعت. این مسئله در مصرف بسیار بالای برق در این كشور بازتاب یافته است. در بیشتر كشورهای اروپایی، مردم سهم مالیات زیادی برای برق مصرفی شان می پردازند.
تا سال ۲۰۲۵، یك پنجم برق جهان صرف تبادل اطلاعات می شود
بعضی می گویند صنعت ارتباطات با افزایش كارایی و كاهش پسماند، میزان انتشار كربن را كاهش داده است، اما مطالعات جدید، این فرضیه را به چالش كشیده است. انتظار می رود مصرف برق ظرف پنج سال آینده سه برابر شود، چون كه یك میلیارد نفر در كشورهای در حال توسعه به دنیای آنلاین می پیوندند و اینترنت اشیا، خودروهای خودران، ربات ها، روش های حفاظت با دوربین و هوش مصنوعی در كشورهای توسعه یافته، به سرعت در حال رشد است.
تا سال ۲۰۲۵، یك پنجم از برق جهان صرف تبادل اطلاعات می گردد. پیش بینی می گردد فناوری ارتباطات تا سال ۲۰۲۰ بیش از ۳.۵ درصد از كل انتشار جهانی كربن را به خود اختصاص دهد كه بیش از انتشار حاصل از صنعت هوانوردی و كشتیرانی است. تا سال ۲۰۴۰ این رقم به بیش از ۱۴ درصد خواهد رسید.
تولید برق از انرژی هسته ای
نیروگاه های هسته ای در دهه ۱۹۸۰ به سرعت رشد كردند، چون كه پس از بحران های نفتی دهه ۱۹۷۰، كشورها به دنبال كاهش وابستگی به سوخت فسیلی بودند. با این وجود پس از خرابی های ناشی از زلزله و سونامی در سواحل اقیانوس آرام در شمال ژاپن، بیشتر كشورها، ایمنی راكتورهای هسته ای خویش را مورد بازنگری قرار دادند. حتی كشورهایی مثل آلمان و ایتالیا تصمیم گرفتند پروژه های نیروگاه های هسته ای خویش را به حال تعلیق درآورند.
هم اكنون، انرژی هسته ای حاصل از ۴۵۰ راكتور نیرو در ۳۰ كشور جهان، حدودا ۱۱ درصد از برق جهان را تامین می كند. ۱۶ كشور برای تامین دست كم یك چهارم از برقشان به نیروی هسته ای وابسته اند. كانادا با ۱۹ رآكتور هسته ای، ۱۵ درصد و مكزیك با دو رآكتور، حدودا ۶ درصد از برق خویش را از منابع هسته ای تامین می كنند. تعداد راكتورهای فعال آمریكا از ۱۰۴ رآكتور در سال ۲۰۱۲ به ۹۹ رآكتور رسیده كه امروزه ۲۰ درصد از برق كشور را تامین می كنند. گاز طبیعی ارزان، آزادسازی بازار، تخصیص یارانه به منابع تجدیدپذیر و كمپین های سیاسی همچون عوامل موثر در این زمینه بوده اند.
آرژانتین سه رآكتور و برزیل دو رآكتور دارد كه به ترتیب پنج درصد و سه درصد از برق این كشورها را تامین می كنند. فنلاند چهار رآكتور فعال دارد كه ۳۳ درصد از برق این كشور را تامین می كنند. در حالیكه چین با ۳۸ رآكتور هسته ای فعال، حدود چهار درصد از برق خویش را از انرژی هسته ای تامین می كند. فرانسه ۵۸ رآكتور هسته ای دارد كه نزدیك به ۷۲ درصد از برق این كشور را تامین می كنند.
۳۵ رآكتور هسته ای روسیه، ۱۸ درصد از برق این كشور را تولید می كند. نقطه قوت روسیه، صادرات متخصص برای ساخت رآكتورهای جدید است. صنعت هسته ای ملی این كشور در انجام پروژه های جدید در بلاروس، چین، مجارستان، هند، ایران و تركیه نقش دارد. پاكستان با پنج نیروگاه، ۶ درصد از برق خویش را از انرژی هسته ای تامین می كند.
هر خانه چقدر برق مصرف می كند؟
میانگین جهانی مصرف برق در خانه ها برابر است با ۳.۳۷۰ كیلووات ساعت. در آمریكا هر خانه متوسط در هر سال ۱۲۳۰۰ كیلووات ساعت برق مصرف می كند. میانگین مصرف برق در خانه های اروپا ۳۶۰۰ كیلووات ساعت در سال است كه دو برابر بیشتر از مصرف برق در خانه های چین و سه برابر بیشتر از میانگین مصرف در خانه های هند است. پایین ترین میانگین مصرف برق خانگی مربوط به نپال است كه برابر است با ۳۲۰ كیلووات ساعت در سال.
وسایل خنك كننده خانگی (عمدتا یخچال ها) بیشترین برق را مصرف می كنند و وسایل روشنایی، الكترونیكی، آشپزی و وسایل شست وشو در مرتبه بعدی قرار دارند. یك تلویزیون ۳۲ اینتچی LED كه چهار ساعت در روز روشن است، ۵۰ كیلووات ساعت در سال برق مصرف می كنند.
مصرف برق در یخچال ها به اندازه و بهره وری انرژی آن ها بستگی دارد. یك یخچال فریزر با گرید A+ حدود ۲۰۰ كیلووات ساعت و یك یخچال فریزر خیلی بزرگ با گرید A+ با وجود بهره وری بالا، بیش از ۴۰۰ كیلووات ساعت در سال برق مصرف می كند. این نشان داده است كه چرا باید موقع خرید این گونه وسایل هم رتبه مصرف انرژی و هم اندازه یخچال را در نظر بگیرید.
مصرف برق هر دستگاه كامپیوتر به اندازه و پرتابل بودن آن بستگی دارد. كامپیوترهای رومیزی در هر سال ۱۵۰ كیلووات ساعت، لپ تاپ ها ۳۰ كیلووات ساعت، تبلت ها ۱۲ كیلووات ساعت و تلفن های هوشمند ۲ كیلووات ساعت برق مصرف می كنند.
چگونه مصرف برق خویش را به نصف برسانیم؟
استفاده كمتر، نه تنها مبلغ قبض برق شما را می كاهد، بلكه انتشار كربن را هم كم می كند كه هم برای تداوم حیات این سیاره و هم برای نسل بعد بهتر است.
برای كاهش مصرف برق:
• اگر قصد خرید تلویزیون دارید، LED بخرید.
• از یخچال ها، فریزها و ماشین لباسشویی هایی كه برچسب انرژی A دارند استفاده كنید.
• در اغلب خانه ها، ساده ترین راه برای صرفه جویی در برق این است كه وسایل را از حالت استندبای خارج كنید. وسایل سرگرمی (set top boxes، تلویزیون ها و DVRs) را در طول شب خاموش كنید تا در سال، ۳۵ پوند پول كمتری برای برق بپردازید.
• روشنایی، بیش از ۲۰ درصد از صورت حساب برق مصرفی خانه ها را به خود اختصاص می دهد. لامپ های كم مصرف یكی از بهترین دستگاه های صرفه جویی در مصرف برق هستند كه در مقایسه با حباب های معمولی ۸۰ درصد انرژی كمتری مصرف می كنند و ۱۰ برابر بیشتر از آن ها عمر می كنند.
• باطری های قابل شارژ گزینه های خوبی هستند. از نمونه های باكیفیت استفاده كنید كه دوام زیادی دارند و شارژ را خوب نگه می دارند. می توانید از شارژرهای هوشمند استفاده كنید كه باتری ها را به خاطر شارژ بیش از اندازه خراب نمی كنند.
مرضیه ناظری؛ ایسنا- منطقه خراسان



1397/07/03
14:12:44
5.0 / 5
4779
تگهای خبر: انرژی , تخصص , تولید , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
MIGT انرژی ، توربین، گاز ، ام آی جی تی

migtco.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ام آی جی تی محفوظ است

ام آی جی تی

وبسایت اقتصادی با تمرکز بر نفت و گاز