در گفتگو با مهر مطرح شد:

استرالیا، قدرت نوظهور بازار گاز مایع جهان، ایران از رقبا جا ماند

استرالیا، قدرت نوظهور بازار گاز مایع جهان، ایران از رقبا جا ماند ام آی جی تی: یك كارشناس انرژی اظهار داشت: استرالیا با پیشی گرفتن از قطر بعنوان بزرگترین صادركننده گاز مایع در دنیا جایگاه خودرا بهبود داده در صورتی كه ایران راهبردی برای گسترش نفود در بازارجهانی گاز ندارد.


به گزارش ام آی جی تی به نقل از مهر، ایران دومین دارنده­ ذخایر گاز طبیعی با ۱۸ درصد از ذخایر گاز دنیاست اما با وجود داشتن ذخایر عظیم، سهم قابل توجهی از بازار گاز جهان در اختیار ایران نیست. هم اكنون تنها صادرات گاز ایران به كشورهای تركیه و عراق است كه سهمی كمتر از ۲ درصد صادرات گاز جهان را در اختیار ایران قرار داده است.
جواد سلیمانپور، كارشناس حوزه گاز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینكه هر یك از تولید كنندگان بزرگ گاز در دنیا در تلاش هستند تا با اتخاذ راهبرد متناسب با اهداف و فرصت ها، نقش خودرا در بازار گاز پر رنگ تر كند، اظهار داشت: در همین راستا كشور استرالیا به سبب محدود بودن این كشور به آب های آزاد و عدم امكان صادرات گاز با خط لوله تلاش نموده با افزایش صادرات خود به روش ال ان جی سهم خودرا در بازار گاز افزایش دهد و از این طریق حداكثر منافع اقتصادی را كسب كند.
وی با بیان اینكه استرالیا اخیرا با پیشی گرفتن از قطر بعنوان بزرگترین صادركننده گاز مایع در دنیا جایگاه خودرا ارتقا بخشیده است، افزود: قطر باز دیگر صادر كننده بزرگ ال ان جی، همانند استرالیا به سبب محدود بودن صادرات از راه خط لوله با توسعه واحدهای مایع سازی خود سهم خودرا از بازار گاز دنیا تثبیت كرده است.
به گفته این كارشناس انرژی، در مقابل این دو كشور، روسیه به سبب راهبرد سیاسی خود و همین طور فرصت های بالای خود در صادرات با خط لوله به كشورهای اروپایی، صادرات خودرا از این طریق به اروپا توسعه داده و تنها ۷ درصد از صادرات خودرا به ال ان جی مختص كرده است. از سویی دیگر امریكا باز كه اخیرا به بازار گاز ورود كرده و در امتداد راهبرد انرژی خود، یعنی كاهش وابستگی متحدان به گاز روسیه، با ورود به بازار ال ان جی به دنبال توسعه صادرات گاز از این طریق است.
سلیمانپورگفت: ایران به سبب موقعیت جغرافیایی و منابع سرشار گازی خود فرصت های زیادی به منظور نقش آفرینی در بازار جهانی گاز دارد، به صورتی كه به سبب گستردگی سرزمینی امكان صادرات گاز از راه خط لوله به بیشتر از ۱۳ كشور در منطقه وجود دارد. در طرف دیگر باز به سبب دسترسی ایران به آب های آزاد، امكان صادرات گاز كشور از راه ال ان جی باز میسر است. با توجه به این فرصت های بالقوه به منظور افزایش سهم در بازار گاز، متاسفانه ایران سهم قابل توجهی از بازار گاز ندارد.
به گزارش ام آی جی تی به نقل از مهر، متاسفانه فقدان راهبرد مناسب در صادرات گاز سبب عقب ماندگی كشور از رقبا در این بازار شده است. به نحوی كه در سال های اخیر نه تنها صادرات گاز پیشرفت قابل توجهی نداشته بلكه حتی قراردادهای قطعی صادرات همچون خط لوله صادرات گاز ایران به پاكستان در این زمینه معطل مانده است. بدین منظور اولویت بندی گزینه های صادرت گاز و تبیین راهبرد تجارت گاز كشور امری ضروری می باشد.

1397/10/02
15:19:14
5.0 / 5
4739
تگهای خبر: آب , انرژی , تجارت , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
MIGT انرژی ، توربین، گاز ، ام آی جی تی

migtco.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ام آی جی تی محفوظ است

ام آی جی تی

وبسایت اقتصادی با تمرکز بر نفت و گاز