۲۵۰۰ جایگاه عرضه سوخت CNG داریم

۲۵۰۰ جایگاه عرضه سوخت CNG داریم ام آی جی تی: به گزارش ام آی جی تی، رییس هیئت مدیره انجمن صنفی CNG اظهار داشت: اگر از مراکز معاینه فنی و جایگاه ها به عنوان گلوگاه ایمنی عرضه CNG استفاده نمائیم، در مدت زمان کوتاهی مشکل ناایمن بودن خودرو های دوگانه سوز قابل حل است.



به گزارش ام آی جی تی به نقل از مهر، محسن جوهری، رییس هیئت مدیره انجمن صنفی CNG کشور در نشست خبری اظهار داشت: هم اکنون ۲۵۰۰ جایگاه عرضه سوخت CNG در کشور داریم که ظرفیت سوخت رسانی به ۸ میلیون خودرو را در روز دارند.
وی با اشاره به این که نزدیک به ۴.۵ میلیون دستگاه خودرو دوگانه سوز در کشور وجود دارد، توضیح داد: کل ناوگان خودرو های دوگانه سوز کشور ۴ تا ۴.۵ میلیون دستگاه خودرو برآورد می شود، البته آمار دقیقی دراین زمینه وجود ندارد اما برمبنای برآوردها، نسبت به ظرفیت سوخت رسانی CNG در کشور، ۴ میلیون خودروی گازسوز کم داریم.
جوهری افزود: در بخش CNG با مشکل توسعه نامتوازن روبه رو هستیم بطوریکه در بخش عرضه زیرساخت ها و تعداد جایگاه ها را افزایش دادیم، اما در بخش تقاضا چه بصورت کیفی و چه بصورت کمی، کم کاری داشته ایم.
وی با اشاره به این که در بخش کمی، تعداد خودرو های گازسوز سالهاست که افزایش چندانی نیافته است، افزود: علاوه بر بخش کمی در بخش کیفی نیز بحث ایمنی خودرو های دوگانه سوز مطرح است که هیچ کاری دراین زمینه انجام نشده است.
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی CNG کشور با اعلان اینکه سال ۱۳۹۶ با دستور دادستان کل کشور، وزارت کشور به موضوع ایمنی ورود کرد"، اظهار داشت: در آن سال شاهد بودیم که به مدت یک سال آمار حوادث انفجار مخازن در زمان سوخت گیری کم شد.
وی اشاره کرد: در دی ماه سال ۹۷ سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور آزمون دوره ای معاینه فنی خودرو های دوگانه سوز غیرکارخانه ای را متوقف کرد و انگار خودرو های تبدیل کارگاهی دوگانه سوز که تعداد زیادی از خودرو ها را شامل می شوند از این تاریخ از معاینه فنی معاف شدند.
جوهری تصریح کرد: ۲۵ اسفند سال ۹۷ مصوبه ای از هیئت وزیران داشتیم که در چند بند وزارت نفت را موظف کرده بود با همکاری وزارت صمت نسبت به هوشمندسازی عرضه CNG اقدام نماید و در جایگاه ها دوربین های متصل به سامانه سیمفا نصب شود، پس از آن شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی طرح هوشمندسازی به شکلی نوشت که بجای محوریت ایمنی خودرو ها، موضوع پرداخت الکترونیکی محوریت پیدا کرد و اجرای آنرا نیز به بانکها واگذار کرد و به خاطر این تغییرات، انقدر طرح بزرگ و پرهزینه شد که پس از ۵ سال هیچ اقدامی برای اجرای این طرح صورت نگرفته است.
وی افزود: متأسفانه هر از گاهی شاهد انفجار مخازن سوخت خودرو ها در زمان سوخت گیری هستیم و در هفته گذشته نیز ۳ نفر از هموطنانمان در ۲ انفجار صورت گرفته، جان خودرا از دست دادند و خسارات زیاد مالی به جایگاه ها وارد شد.
به گفته رییس هیئت مدیره انجمن سی ان جی اگر از مراکز معاینه فنی و جایگاه ها به عنولان گلوگاه ایمنی عرضه CNG استفاده نمائیم، در مدت زمان کوتاهی مشکل ناایمن بودن خودرو های دوگانه سوز قابل حل است.
وی اضافه کرد: از سال ۱۳۹۷ خودرو های دوگانه سوز تبدیل کارگاهی، فقط قسمت بنزینی آنها مورد معاینه فنی قرار می گیرد و بخش مربوط به سوخت CNG به خاطر محدودیت در سامانه سیمفا، معاینه نمی شود که سازمان شهرداری ها و دهیاری ها می تواند این مشکل را رفع کند.
جوهری با اشاره به عدم هماهنگی بین دستگاه های مختلف دولتی همچون وزارت نفت، وزارت صمت، وزارت کشور و سازمان استاندارد در حوزه ایمنی خودرو های دوگانه سوز تصریح کرد: عدم هماهنگی بین دستگاهی از مشکلاتی است که باید رفع گردد چونکه این مشکل، تبدیل به بحران شده و امروز بیش از یک میلیون دستگاه خودروی دوگانه سوز در کشور داریم که مخزن آنها فرسوده و نیازمند تعویض است.
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی CNG کشور با اعلان اینکه مکاتباتی با دادستان کل کشور انجام شده که به ترک فعل انجام شده توسط دستگاه های دولتی در حوزه ایمنی خودرو های دوگانه سوز ورود کنند، اظهار داشت: اگر خودرویی نیاز به تعویض مخزن داشته باشد، بین ۷ تا ۱۲ میلیون تومان هزینه باید بپردازد که به این هزینه، هزینه های مربوط به دستمزد نیز اضافه می شود.
جوهری افزود: با اهمیت ترین مشکل صنعت CNG، کمبود و کاهش تقاضا در بخش CNG است بطوریکه امسال شاهد کاهش ۱۷ درصدی مصرف روزانه CNG در کشور نسبت به سال قبل هستیم.
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی CNG کشور اشاره کرد: راه حل اصلی رفع ناترازی بنزین، استفاده از ظرفیت عرضه CNG در کشور است و دولت بایستی ضمن فراهم کردن شرایط تبدیل رایگان خودرو های بنزینی به دوگانه سوز و تولید خودرو های دوگانه سوز در داخل کشور، مبادرت به واردات خودرو های دوگانه سوز با تعرفه صفر نماید و وزیر صمت بجای توجه به خودرو های برقی که تا چند سال آینده نیز به نتیجه نمی رسد به خودرو های دوگانه سوز CNG توجه داشته باشد.

1402/07/20
16:58:31
0.0 / 5
363
تگهای خبر: CNG , بنزین , تولید , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
MIGT انرژی ، توربین، گاز ، ام آی جی تی

migtco.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ام آی جی تی محفوظ است

ام آی جی تی

وبسایت اقتصادی با تمرکز بر نفت و گاز