با تلاش محققان دانشگاهی صورت گرفت

ساخت دودكشی برای تامین انرژی الكتریكی از راه منابع انرژی تجدیدپذیر

ساخت دودكشی برای تامین انرژی الكتریكی از راه منابع انرژی تجدیدپذیر به گزارش ام آی جی تی پژوهشگران موسسه آموزش عالی انرژی ساوه موفق به طراحی و ساخت دودكش های خورشیدی به منظور تامین انرژی الكتریكی شدند و نمونه تحقیقاتی این سیستم در دانشگاه نصب و به راه افتاده است.


مهندس جواد چهارمحالی، مجری طرح و دانش آموخته موسسه آموزش عالی انرژی ساوه در گفتگو با ایسنا، انرژی خورشیدی را منحصر به فردترین منبع انرژی تجدیدپذیر در جهان و منبع اصلی تمامی انرژی های موجود در زمین دانست و افزود: با عنایت به اینكه انرژی های تجدیدپذیر در جوامع امروزی جایگاه ویژه ای دارند، تحقیقات در زمینه استفاده از این نوع انرژی های نو در این دانشگاه با هدف تحقیق در ارتباط با سیستم های جدید خورشیدی در دستور كار قرار گرفت.
وی ساخت نمونه تجربی و تحقیقاتی نیروگاه دودكش خورشیدی را از دستاوردهای این تحقیقات دانست و اظهار داشت: برج مكشی خورشیدی یا "دودكش خورشیدی" روشی برای تولید انرژی الكتریكی از نورخورشید است كه با استفاده از یك كلكتور گلخانه ای كه در اطراف یك برج توخالی بلند قرار دارد، هوا گرم می شود.


مجری طرح افزود: هوای گرم به علت جریان "همرفت" به بالای برج حركت می كند و در راه خود توربین را به حركت در آورده و تولید انرژی الكتریكی خواهد نمود.
چهارمحالی، فناوری دودكش خورشیدی را دارای سه عنصر اصلی "كلكتور خورشیدی"، "دودكش" و "توربین" دانست و خاطرنشان كرد: توان تولید برق یك دودكش خورشیدی متناسب با حجم حاصل از ارتفاع برج و سطح كلكتور است.
مجری طرح با اشاره به اینكه دودكش خورشیدی فناوری است كه از خصوصیت های مهمی در میان نیروگاه هایی كه از انرژی های تجدیدپذیر استفاده می نمایند، برخوردار است، این تكنولوژی را یك فناوری امیدواركننده برای تولید توان در مقیاس بزرگ توصیف كرد.
این دانش آموخته موسسه آموزش عالی انرژی ساوه، تولید برق بدون مصرف سوخت های فسیلی، حفظ محیط زیست، عدم نیاز به آب زیاد، كاهش استهلاك و عمر كاركرد زیاد سیستم عرضه شده را از مهمترین خصوصیت های دودكش خورشیدی تولیدی دانست و خاطرنشان كرد: ذخیره سازی انرژی در این دودكش، توسط كلكتور خورشیدی صورت می گیرد، ضمن آنكه این سیستم بگونه ای طراحی شده است كه نیازی به مراقبت های دائمی و صرف هزینه های زیاد ندارد.


به قول این محقق، در تیر ماه سال جاری نمونه تحقیقاتی این دودكش در محوطه موسسه آموزش عالی ساوه راه اندازی گردید، افزود: كلكتور این دودكش خورشیدی با شیشه های ۴ میلی متر سفید پوشیده شده است، ضمن آنكه ارتفاع دودكش این سیستم ۱۲ متر، قطر آن ۶ اینچ و قطر كلكتور آن ۳ متر است.


به گزارش ام آی جی تی به نقل از ایسنا، این طرح از جانب مهندس جواد چهارمحالی و با راهنمایی و هدایت دكتر مسعود جلیلیان و دكتر حیدر مداح از اعضای هیات علمی موسسه آموزش عالی انرژی ساوه اجرایی شده است.



1398/04/27
10:28:25
5.0 / 5
5182
تگهای خبر: آب , آموزش , انرژی , توربین
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
MIGT انرژی ، توربین، گاز ، ام آی جی تی

migtco.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ام آی جی تی محفوظ است

ام آی جی تی

وبسایت اقتصادی با تمرکز بر نفت و گاز