جنگ گازی تركمنستان

جنگ گازی تركمنستان ام آی جی تی: باید دید كه مسئولین ایرانی تا چه زمانی می خواهند اختلاف مالی با تركمنستان را بهانه به تاراج دادن فرصت های ارزشمند ایران در بازار گاز قراردهند.


به گزارش ام آی جی تی به نقل از مهر، به تازگی تاجیكستان از آغاز احداث بخش تاجیكی خط لوله چهارم صادرات گاز تركمنستان به چین خبر داده است. احداث این خط لوله در حالی آغاز شده است كه ایران نه تنها از گاز ارزان این همسایه شمال شرقی خود استفاده حداكثری نمی كند؛ بلكه با قطع واردات از تركمنستان در سال جاری، دست خود را نیز از آن كوتاه كرده است. در همین زمان رقبای ایران در این بازار مانند چین، برای احداث خط لوله چهارم واردات گاز از این كشور گام برمی دارند.
در طی هفته جاری، تلویزیون ملی تاجیكستان خبر از آغاز احداث بخش تاجیكی خط لوله تركمنستان-ازبكستان-تاجیكستان- قرقیزستان-چین داده است. بر طبق این خبر، عثمان علی عثمان، وزیر انرژی و آب تاجیكستان در یك نشست خبری بیان كرده است كه این بخش از خط لوله در طی دو سال تكمیل خواهد شد. تاجیكستان از این خط لوله گازی دریافت نخواهد كرد و تنها سرمایه چین را برای احداث این خط لوله دریافت می كند.
طبق گفته وزیر انرژی تاجیكستان، شركت ملی نفت چین فروش تجهیزات و ماشین آلات برای ساخت تونل های خط لوله در منطقه های كوهستانی تاجیكستان را آغاز كرده است. بخش تاجیكی خط لوله تاجیكستان-چین بیش از ۴۰۰ كیلومتر طول خواهد داشت. اجرای این پروژه، بیش از ۳ میلیارد دلار سرمایه از طریق چین به اقتصاد تاجیكستان تزریق خواهد كرد.
توقع داریم این خط لوله حداقل سالانه ۲۵ تا ۳۰ میلیارد مترمكعب گاز تركمنستان را به چین منتقل كند. لازم به ذكر است توافق برای اجرای این خط لوله در سال ۲۰۱۳، در سطح دولتمردان به امضاء رسیده بود.
به این ترتیب، به نظر می رسد در غفلت مسئولان ایرانی و اعلام عدم ضرورت واردات از تركمنستان؛ كشورهای دیگر به دنبال جذب فرصت های مسلم ایران در بازار گاز و افزایش سهم خود از این بازار هستند؛ حال باید دید كه مقامات ایرانی، تا كی می خواهند اختلاف مالی با تركمنستان را، بهانه به تاراج دادن فرصت های ارزشمند ایران در بازار گاز قرار دهند.
 

1396/05/13
18:54:21
5.0 / 5
4845
تگهای خبر: صادرات , گاز
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۴
MIGT انرژی ، توربین، گاز ، ام آی جی تی

migtco.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ام آی جی تی محفوظ است

ام آی جی تی

وبسایت اقتصادی با تمرکز بر نفت و گاز