رییس سندیكای تولیدكنندگان برق خبر داد

احتمال خاموشی برق در صورت عدم توسعه ظرفیت تولید

احتمال خاموشی برق در صورت عدم توسعه ظرفیت تولید به گزارش ام آی جی تی رئیس سندیكای تولیدكنندگان برق ایران اظهار داشت: تا 5 سال دیگر در صورت توسعه نیافتن ظرفیت های تولید برق كشور، بی گمان با مشكل خاموشی های گسترده مواجه خواهیم شد.



به گزارش ام آی جی تی به نقل از مهر، محمدعلی وحدتی، رئیس سندیكای تولیدكنندگان برق ایران امروز در نشستی خبری با اشاره به اینكه حدود ۵۷ درصد از برق تولیدی كشور بوسیله بخش غیردولتی تأمین می شود، اظهار داشت: ظرفیت تولید برق بخش غیر دولتی كشور ۴۷ درصد است. برای كسب درآمد اقداماتی در حال انجام می باشد كه یكی از آنها فراهم كردن امكان فروش برق در بورس با عقد قرارداد مستقیم با مصرف كنندگان برق است. البته در صورتیكه قرارداد مستقیمی با مصرف كنندگان منعقد شود، وزارت نیرو قرارداد پشتیبانی را با مصرف كننده منعقد می كند كه در صورت بروز هرگونه مشكلی برای نیروگاه اصلی تأمین كننده برق، وزارت نیرو برق مورد نیاز واحد مصرفی را از شبكه اصلی تأمین كند كه البته وزارت نیرو هزینه انتقال برق را در قراردادهای مستقیم تأمین برق برای مصرف كننده دریافت می كند.
قیمت تكلیفی برق، وزنه ای بر پای دولت / سرگردانی معوقات بدهی به صندوق توسعه
وی یكی از اشكالات اصلی تولیدكنندگان برق را تكلیفی بودن برق عنوان نمود و اضافه كرد: طبق اصل ۴۴ قانون اساسی اگر كالایی كمتر از قیمت واقعی خود فروخته شود، دولت موظف است این اختلاف قیمت را از محل منابع عمومی دولت به تولیدكنندگان بپردازد. این رقم بطور سالانه در بودجه معین می شود و باید طبق قانون هر ۳ ماه به تولیدكنندگان برق پرداخت گردد. البته طی پیشنهادی قرار شد این مطالبات، بین تولیدكنندگان و دولت (هزینه های مالیاتی، تسهیلات بانكی و …) تهاتر شود.
این مقام مسؤول افزود: بعضی از تولیدكنندگان برق كه برای راه اندازی نیروگاه به سرمایه گذاری های كلان نیاز داشتند، از صندوق توسعه ملی وام دریافت نمودند. طبق قانون بعد از تعیین بانك عامل و نرخ ارزی كه باید به صندوق توسعه بازگردانده شود، برمبنای نرخ روز ارز است. همین اختلاف سبب ایجاد معوقات بانكی و بدهی برای تولیدكنندگان برق شده است. این در حالیست كه نیروگاه های بزرگ مقیاس درآمد ارزی ندارند و امكان تهاتر نیز با صندوق توسعه ملی طبق قانون وجود ندارد.
به گفته وحدتی حدود ۱۱ ماه پیش برای حل این مشكلات، راهكارهایی به شورای سران سه قوه ارائه شد كه هنوز به نتیجه نرسیده است.
به گفته وحدتی از سال ۹۶ تابحال تهاتری بین وزارت نیرو و بخش خصوصی انجام نشده است. البته تهاترهای ریالی نیز به سقف خود رسیده و جایی برای تهاتر نیست و بدهی ها و مطالبات موجود به صورت معمول و جاری است.
خاموشی گسترده برق در صورت عدم سرمایه گذاری
رئیس سندیكای تولیدكنندگان برق ایران با بیان اینكه بیشتر از یك سال است كه پروژه جدیدی در صنعت برق وجود نداشته است، توضیح داد: درآمد وزارت نیرو از محل صادرات برق حدود یك میلیارد دلار در سال است كه تولیدكنندگان برق سهمی در آن نداشته و حتی اجازه صادرات برق نیز ندارند. بدین سان درآمد ارزی ندارند و همین مورد بازپرداخت های تسهیلات ارزی را دشوار و بخش توسعه ای تولید را مستقیماً متأثر كرده است.
وی با تاكید بر اینكه در شرایط اقتصادی ایران بهره برداری از یك واحد تولیدكننده برق حدود ۸ تا ۱۰ سال زمان نیاز دارد، اشاره كرد: از آنجایی كه توسعه بخش ظرفیت تولید به چالش خورده و از طرفی دیگر زمان بهره برداری نیز قابل توجه است، تا ۵ سال دیگر در صورت توسعه ندادن ظرفیت های تولیدی برق كشور، بی گمان به مشكل خاموشی های گسترده می خوریم.
سرمایه گذاری ۲۲ میلیارد دلاری بخش خصوصی در تولید برق
این مقام مسؤول اظهار داشت: هم اكنون میزان سرمایه گذاری بخش غیردولتی در صنعت برق حدود ۲۲ میلیارد دلار است و از ظرفیت تولید حدود ۸۲ هزار مگاواتی كل كشور، ۴۱ هزار مگاوات در اختیار بخش خصوصی است. این در حالیست كه بدهی تولیدكنندگان برق به صندوق توسعه ملی متناسب با درآمدشان نیست. در صورتیكه حالا به فكر چاره نباشیم بی گمان درتابستان آینده به مشكل تأمین برق می خوریم.
وحدتی سه راهكار را برای حل مشكلات این بخش عنوان نمود و توضیح داد: یكی از راهكارهایی كه می تواند عبور از این چالش را تسهیل كند، تبدیل بدهی سرمایه گذاران به ریال با نرخ زمان گشایش و اعمال بهره به این بدهی ها با نرخ رسمی است. از طرفی سویی دیگر می توان اختلاف نرخ ارز رسمی با نرخ نیمایی را برای اقساط معوق و اصلاح نرخ خریدهای تضمینی تأمین كرد. افزایش دوره خرید تضمینی برق كه حالا ۵ سال است، می تواند تأثیر مثبتی در سهولت بازپرداخت ها داشته باشد. در نهایت تخصیص قسمتی از درآمدهای صادراتی وزارت نیرو (به طور نمونه ۳۰ درصد) به تولیدكنندگان برق می تواند از چالش های موجود در این عرصه بكاهد.




منبع:

1398/10/02
20:18:22
5.0 / 5
4443
تگهای خبر: تولید , خرید , راه اندازی , سرمایه گذاری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
MIGT انرژی ، توربین، گاز ، ام آی جی تی

migtco.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ام آی جی تی محفوظ است

ام آی جی تی

وبسایت اقتصادی با تمرکز بر نفت و گاز