جهش قیمت نفت در واكنش به تصمیم سازمان جهانی بهداشت

جهش قیمت نفت در واكنش به تصمیم سازمان جهانی بهداشت به گزارش ام آی جی تی قیمت نفت روز جمعه بعد از اینكه سازمان جهانی بهداشت در واكنش به شیوع ویروس مرگبار در چین، وضعیت اضطراری جهانی اعلام نمود اما حاضر نشد وضع محدودیتهای سفر و تجارت را سفارش كند افزایش پیدا كرد.



به گزارش ام آی جی تی به نقل از ایسنا، قیمت های نفت از آغاز هفته جاری تا روز پنج شنبه به علت نگرانی سرمایه گذاران و معامله گران از تأثیر منفی شیوع ویروس كرونا در چین روی تقاضا برای نفت و فرآورده های نفتی، حدود چهار درصد كاهش داشته و به پایین ترین حد در سه ماه گذشته رسیده اند.

مارگارت یانگ، تحلیلگر بازار در شركت "سی ام سی ماركتس" در اینباره اظهار داشت: تصمیم سازمان جهانی بهداشت برای مخالفت با وضع محدودیت های سفر و تجارت به چین با وجود وضعیت اضطراری جهانی، اعتماد بازار را تقویت كرد. با این وجود تشدید سطح اخطار در سراسر جهان احیانا تقاضا برای سفر و انرژی را محدود خواهد نمود.

بهای معاملات آتی نفت برنت یك دلار و ۱۶ سنت افزایش یافت وبه ۵۹ دلار و ۴۵ سنت در هر بشكه رسید. نفت برنت روز گذشته ۲.۵ درصد ریزش قیمت داشت و از آغاز هفته جاری تابحال دو درصد كاهش نشان داده است.

بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریكا یك دلار و شش سنت افزایش یافت و به ۵۳ دلار و ۲۰ سنت در هر بشكه رسید. شاخص قیمت نفت آمریكا روز پنج شنبه ۲.۲ درصد كاهش داشت و از آغاز هفته جاری تابحال ۱.۸ درصد افت پیدا كرده است.

سازمان جهانی بهداشت روز پنج شنبه به علت شیوع ویروس كرونا در چین كه بیشتر از ۲۰۰ نفر را به كشتن داده است و به ۱۸ كشور گسترش پیدا كرده است، وضعیت اضطراری سلامت جهانی اعلام نمود.

با وجود بهبود قیمتها در روز جمعه، تحلیل گران همچنان محتاط مانده و نسبت به ریسك نزول بیشتر قیمتها در صورت ادامه شیوع آن اخطار دادند.

به گفته ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار در شركت OANDA، ریزش ۱۳ درصد قیمت نفت در ژانویه تصحیح خواهد شد اما با وجود خوشبینی به احتمال مهار شدن این ویروس، قیمت نفت احیانا صدمه پذیر می ماند.

دولت ایتالیا تصمیم گرفته است ترافیك هوایی بین ایتالیا و چین را متوقف نماید و ایرلاینها همچون ایرفرانس، امریكن ایرلاینز و بریتیش ایرویز پرواز به شهرهای چینی را متوقف كرده اند.

شركت مشاوره وود مك كنزی به علت افت فعالیت حمل و نقل بین المللی و داخلی چین، برآوردش از تقاضای جهانی برای نفت در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰ را به میزان ۵۰۰ هزار بشكه در روز كم كرد.

قیمتها همینطور از این خبر كه عربستان مذاكرات برای جلو انداختن زمان برگزاری نشست اوپك از اوایل مارس به اوایل فوریه را شروع كرده است، حمایت شدند. منابع آگاه در اوپك پلاس اعلام كردند هیچ تصمیم نهایی درباره تاریخ جدید دیدار رسمی اوپك گرفته نشده است و همه اعضای اوپك هنوز با این تصمیم موافق نیستند. روسیه علاقه ای به جلو انداختن زمان نشست به اوایل فوریه ندارد با این وجود هنوز مشخص نیست مسكو رسما موضع نهایی خویش را اعلام نكرده است.

منابع آگاه روسی اظهار كرده اند كه مسكو امكان دارد بخواهد بازار را درباره جلو افتادن زمان نشست مطمئن كند تا از ریزش بیشتر قیمتها جلوگیری كند.

مقامات و سرمایه گذاران اوپك تلاش می كنند صدمه اقتصادی این ویروس و تأثیر منفی آن روی تقاضا برای نفت و فرآورده های نفتی را ارزیابی كنند.

بر اساس گزارش رویترز، شركت های گوناگونی در جهت اقدامات احتیاطی و واكنش به شیوع این ویروس مرگبار، سفر كارمندانشان به چین را محدود كرده اند. شركت نفتی آمریكایی شورون از كارمندانش خواسته است سفرهای كاری غیرضروری به چین را به علت شیوع ویروس كرونا به تاخیر بیاندازند. طبق اطلاعیه داخلی شورون، كارمندان این شركت برای سفرهایی كه ضروری به نظر می آید باید موافقت مدیریت ارشد شركت را دریافت نمایند.




1398/11/11
21:18:45
5.0 / 5
4208
تگهای خبر: انرژی , اوپك , تجارت , سازمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۵
MIGT انرژی ، توربین، گاز ، ام آی جی تی

migtco.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ام آی جی تی محفوظ است

ام آی جی تی

وبسایت اقتصادی با تمرکز بر نفت و گاز