گزارش ام آی جی تی

ثمردهی میدان مشترك گازی فرزاد بعد از ۱۰سال

ثمردهی میدان مشترك گازی فرزاد بعد از ۱۰سال به گزارش ام آی جی تی همزمان با كناره گیری هندی ها از توسعه میدان فرزاد بعد از ۱۰ سال مذاكره، سناریو انتقال گازهای ترش این میدان مشترك برای تزریق به تاسیسات آغاجاری برای توسعه فرزاد روی میز شركت ملی نفت رفت.



به گزارش ام آی جی تی به نقل از مهر، شركت ملی نفت ایران و كنسرسیومی متشكل از سه شركت هندی «او. ان. جی. سی»، «ایندین اویل» و «اویل ایندیا» قرارداد اكتشافی به منظور حفاری چاه های اكتشافی در بلوك فارسی را در سال ۲۰۰۲ میلادی امضا كردند و در نهایت سال ۲۰۰۷ میلادی با حفاری ۲ حلقه چاه، كشف دخایر تجاری گاز در میدان «فرزاد» به اثبات رسید.
بر این اساس، بعد از اثبات ذخایر تجاری گاز در میدان «فرزاد» مذاكرات شركت ملی نفت ایران با كنسرسیوم هندی به رهبری «او. ان. جی. سی» شروع شد اما با وجود اعمال تحریم های گاه و بیگاه یكی از مهم ترین موانع برای توافق ایران و هند بر سر توسعه این میدان مشترك گازی با عربستان، نحوه استفاده از گازی تولیدی این میدان بود.
در این راستا، سناریوهای مختلفی جهت استفاده از ذخایر گاز میدان فرزاد عنوان شد همچون تولید و تبدیل گاز به «ال. ان. جی»، تبدیل گاز به برق و حتی انتقال گاز به تأسیسات گازی عسلویه همگی پیشنهادهایی بود برای نحوه مصرف گاز این میدان مشترك عنوان شد اما دست آخر ایران و هند برای توسعه این میدان به توافق دست نیافتند و با افزایش تحریم های غیرقانونی آمریكا، طرف هندی عطای توسعه این میدان را به لقایش واگذار كرد.
به عبارت ساده تر، بعد از انجام بیشتر از ۱۰ سال گفتگو بین شركت ملی نفت ایران و شركت «او. ان. جی. سی»، به علت مخالفت طرف ایرانی با قیمت فروش گاز و سناریوهای هزینه ساز انتقال گاز به خشكی و یا تبدیل به ال. ان. جی، هندی ها میز مذاكره را ترك كردند.
ایرانی ها پای كار توسعه
با گذشت كمتر از یكسال از توقف مذاكرات ایران و هند بر سر توسعه این میدان مشترك گازی، در نهایت توسعه فاز مقدماتی این میدان گازی در چارچوب توافقنامه اولیه به یكی از شركت های ایرانی به ارزش تقریبی ۷۵ میلیون دلار واگذار شد ضمن آنكه برآورد توسعه فاز اول این میدان حدود یك میلیارد و ۷۸۰ میلیون دلار برآورد شده است.
نكته مهم توسعه این میدان مشترك گازی آن است كه در نهایت منجر به بازگشایی قفل توسعه آن شده چگونگی استفاده از گاز میدان فرزاد بوده به صورتی كه اخیراً یكی از مقامات مسوول شركت ملی نفت، گفته است: سناریوی پیش روی امكان سنجی تزریق گاز ترش میدان های فرزاد الف و ب به میدان نفتی آغاجاری بوده و تابحال مدل توسعه اقتصادی این میدان هم تدوین و عرضه شده است.
با انتقال گاز میدان فرزاد به تأسیسات آغاجاری با حفاری چاه های دریایی، سكو و تأسیسات فراساحلی می توان گاز ترش این میدان را به خط لوله پنجم سراسری منتقل و در نهایت گاز میدان صرف افزایش ضریب بازیافت مخزن آغاجاری شود كه با اجرای این سناریو در كنار كاهش هزینه های تولید عملاً راهكاری برای مصرف گاز این میدان مشترك با عربستان پیدا شده است.
به گزارش ام آی جی تی به نقل از مهر، میدان گازی فرزاد A و B واقع در بلوك فارسی در نوار مرزی ایران و عربستان و در ۱۵ كیلومتری جزیره فارسی واقع شده و در منطقه پارس شمالی قرار دارد. منطقه ای كه در محدوده شهرستان دیر واقع شده است.

1398/12/16
21:42:32
5.0 / 5
3492
تگهای خبر: تحریم , تولید , حفاری , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳
MIGT انرژی ، توربین، گاز ، ام آی جی تی

migtco.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ام آی جی تی محفوظ است

ام آی جی تی

وبسایت اقتصادی با تمرکز بر نفت و گاز