شیرین سازی آب دریا در بوشهر و قشم با استفاده از فناوری بومی

شیرین سازی آب دریا در بوشهر و قشم با استفاده از فناوری بومی محققان یكی از شركت های دانش بنیان با بومی سازی دانش فنی ساخن بویلرهای بازیافت حرارتی، علاوه بر كاربردی كردن آن در شیرین سازی نفت، مبادرت به راه اندازی نیروگاه شیرین سازی آب دریا كردند كه هم اكنون این فناوری در قشم و بوشهر برای تأمین آب آشامیدنی سالم به بهره برداری رسیده است.


به گزارش ایسنا، عبدالمجید رجبی، مدیر عامل این شرکت دانش بنیان طراحی و تولید انواع بویلرهای بخار و بازیافت حرارتی را از زمینه های کاری این شرکت دانش بنیان دانست و اظهار داشت: بیشتر از ۱۵۰ بویلرهای بازیافت حرارتی که در سیکل های ترکیبی استفاده می شوند، در این شرکت تولید شده است. در این محصول از آخرین فناوری استفاده شده و این محصول را قابل استفاده در سیکل های ترکیبی کلاس F و H که بالاترین راندمان و توان تولیدی را دارند، کرده است.
وی افزود: تولیدات ما صنایع را از واردات انواع بویلرهای نیروگاهی، نفت و گاز بی نیاز کرده است. علاوه بر بویلرهای مذکور، بویلرهای صنعتی واتر تیوب هم در این شرکت دانش بنیان طراحی و ایجاد می شود.
رجبی با بیان این که این بویلرها در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی کابرد دارند، تصریح کرد: تعداد قابل توجهی از آنها در پالایشگاه های نفت، گاز و مجتمع های پتروشیمی کشور در حال بهره برداری و استفاده هستند. وظیفه اصلی این بویلرها تولید بخار برای فرآیندهای پالایش، شیرین سازی و تصفیه نفت و گاز و همینطور تولید محصولات دیگر مورد نیاز صنعت پتروشیمی است.
این فعال فناور با تاکید بر اینکه همه قطعات این بویلرها در داخل این مجموعه فناور توسط مجموعه ای از ماشین آلات مدرن و دستگاه های تست و آزمون مطابق با استانداردهای روز دنیا تولید و تست می شوند، خاطرنشان کرد: بویلرهای بازیافت حرارتی و بویلرهای صنعتی علاوه بر صنایع مذکور در صنایع معدنی و کارخانجات تولید فولاد، مس و آلومینیوم هم کاربرد زیادی دارند.
وی افزود: در این صورت تمام یا بخشی از بخار تولیدشده می تواند برای شیرین سازی آب دریا در یک پکیج تقطیر مرحله ای (MED) به کار گرفته شود. پروژه آب و برق قشم یک نمونه واقعی از یک پروژه CHP تولید آب شرب است که شرکت ما در طراحی و ساخت بویلرهای بازیافت حرارتی آن برای تولید بخار پر فشار برای سیستم MED مشارکت داشته است.
به گفته وی، این نیروگاه می تواند روزانه ۱۸ هزار متر مکعب آب شیرین برای مصارف شرب ساکنان جزیره قشم فراهم و نقش موثری در تأمین آب پایدار برای این جزیره ایفا کند.
رجبی «توانایی طراحی بویلرهای بازیافت حرارتی با سطوح فشاری مختلف، با یا بدون سیستم احتراق اضافی»، «توانایی طراحی بویلرهای بازیافت جهت راه اندازی سریع و بهره برداری با تغییر بار متناوب»، «توانایی طراحی سطوح حرارتی با آرایش و جنس متناسب با نوع بهره برداری از بویلر»، «توانایی طراحی هوازدا و سیستم آب تغذیه»، «توانایی طراحی سیستم احتراق اضافی با بالاترین راندمان و کمترین آلودگی» را از دیگر محصولات و خدمات این شرکت نام برد.
مدیرعامل این شرکت دانش بنیان با اشاره به اینکه این مجموعه فناور یک پروژه بزرگ شیرین سازی آب دریا به روش SWRO را با ظرفیت تولید ۳۵ هزار متر مکعب در روز برای تولید آب آشامیدنی مورد نیاز شهر بوشهر در دست راه اندازی دارد، اظهار داشت: از قابلیت بوجود آمده می توان برای تولید آب شیرین کن های کوچکتر به صورت کانتینری که قابلیت انتقال و استقرار سریع به مناطق نیازمند آب را دارند، استفاده نمود. این فناوری توانایی آنرا دارد که برای شیرین سازی آب های لب شور چاه یا رفع نیازهای فوری مناطق صدمه دیده در بلاهای طبیعی مورد استفاده قرار گیرد.




منبع:

1399/07/10
19:11:33
5.0 / 5
1315
تگهای خبر: آب , پالایشگاه , پتروشیمی , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۴
MIGT انرژی ، توربین، گاز ، ام آی جی تی

migtco.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ام آی جی تی محفوظ است

ام آی جی تی

وبسایت اقتصادی با تمرکز بر نفت و گاز