خوان های تعیین سرنوشت بنزین

تشریح همه گزینه های روی میز درمورد قیمت بنزین

تشریح همه گزینه های روی میز درمورد قیمت بنزین ام آی جی تی: ماجرای قیمت بنزین بعد از اینكه از خوان های لیتری ۱۵۰۰ و لیتری ۱۲۰۰ تومان گذشت با انتشار خبر ˮاستفاده دوباره از كارت سوختˮ وارد مراحل جدید احتمال دونرخی شدن و سهمیه بندی شده است، مراحلی كه شاید سخنان رییس مجلس در خصوص اینكه ممكن است دو نرخی شدن بنزین مطرح شود، سنگ بنای آن بود اما خبر شركت ملی پالایش و پخش در خصوص ضرورت استفاده دوباره از كارت سوخت، پایه های این بنا را محكم تر كرد.



به گزارش ام آی جی تی به نقل از ایسنا، تبصره 18 لایحه بودجه سال 1397 كه به افزایش قیمت حامل های انرژی همچون بنزین اشاره داشت یكی از مواردی بود كه بیشترین عكس العمل ها و بازخوردها را از جانب مردم و نمایندگان مجلس به دنبال داشت. در این تبصره آمده است كه "با هدف اجرای برنامه اشتغال گسترده و مولد، با تاكید بر اشتغال جوانان، دانش آموختگان دانشگاهی، زنان و اشتغال حمایتی به دولت اجازه داده می گردد صد در صد منابع حاصله از مابه التفاوت قیمت حامل های انرژی در سال ۹۷ نسبت به قیمت این حامل ها در ابتدای سال ۹۶ (اعم از عوارض و مالیات مبحث قانون مالیات بر ارزش افزوده و همینطور سهم شركت ملی نفت ایران مبحث بند الف ماده یك قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت) را به حساب خاصی نزد خزانه داری كل كشور واریز و منابع حاصله را تا سقف ۱۷هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان به شكل وجوه اداره شده و یارانه سود و تركیب با منابع صندوق توسعه ملی و تسهیلات بانكی در جهت پشتیبانی از طرح های تولید، اشتغال و آموزش و كمك به كارورزی جوانان دانش آموخته دانشگاهی پرداخت كنند. "

آنچه از تبصره مذكور برداشت شد افزایش 50 درصدی و قیمت 1500 تومانی برای هر لیتر بنزین بود. قیمتی كه نگرانی را میهمان خانه های مردم كرد و در نهایت با مخالفت جدی مجلس نشینان مواجه گردید. بعد از آن زمزمه های قیمت 1200 تومانی به گوش رسید و برخی رسانه ها به نقل از محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت، قیمت 1200 تومانی برای هر لیتر بنزین را قطعی اعلام نمودند. البته این خبر از جانب دفتر نوبخت تكذیب و اعلام گردید هرگونه خبر درباره میزان و چگونگی اصلاح قیمت حامل های انرژی مستقیم و صرفا از جانب سخنگوی دولت و یا دفتر وی اطلاع رسانی می گردد.

گمانه زنی ها درمورد قیمت بنزین ادامه داشت كه علی لاریجانی، رییس مجلس، در جلسه كمیسیون تلفیق بودجه اعلام نمود: درباره تعیین نرخ بنزین و سوخت حتما باید شرایط مردم در نظر گرفته شود و به هیچ وجه پرش در این زمینه به مصلحت نیست و شاید روش های دیگری همانند دونرخی كردن بنزین عرضه شود؛ به گونه ای كه به طبقات پایین فشار وارد نشود.

البته دقیقا یك روز پس از اظهارات لاریجانی نوبخت در نشست خبری درباره برنامه دولت و مجلس برای سهمیه بندی كردن یا دو نرخی كردن بنزین، بیان كرد: دولت دنبال سهمیه بندی یا دو نرخی كردن بنزین نیست.

امیر باقری، سخنگوی سازمان برنامه و بودجه هم در مورد بحث های مطرح شده در مورد سهمیه بندی بنزین، اظهار داشت: اكنون بحث دو نرخی بودن و همینطور تك نرخی بودن بنزین در مجلس مطرح است به هرحال هر دو مورد مزایا و معایب خاص خویش را دارد. بنزین دو نرخی در كنار مزیت ها می تواند باعث تولید فساد شود و در مورد تك نرخی هم بحث های دیگری مطرح است با این حال هنوز در این باره جمع بندی نهایی شكل نگرفته و باید با مجلس توافقاتی صورت گیرد.

در نهایت آنچه به احتمال دو نرخی كردن و سهمیه بندی بنزین رنگ تازه بخشید خبر شركت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی در خصوص استفاده مجدد از كارت سوخت بود.

به گفته زیبا اسماعیلی، سخنگوی شركت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با عنایت به این كه قانون مصوب مجلس تاكید كرده است كه سوخت گیری فقط با كارت سوخت امكان پذیر است و كارت سوخت جایگاه دار فقط برای موارد ضروری استفاده خواهد شد، مالكان خودروهایی كه به هر علت فاقد كارت سوخت هستند باید به منظور جلوگیری از تولید مشكل نسبت به دریافت كارت اقدام نمایند.

با توجه به اینكه هنوز مهر خبری درمورد قیمت بنزین خشك نشده، مهر تكذیب خبر زده می شود، نمی توان پیش بینی دقیقی از سرنوشت بنزین داشت و باید گفت هنوز همه گزینه های مطرح شده روی میز دولت و مجلس قرار دارد.








1396/10/16
18:29:10
5.0 / 5
4808
تگهای خبر: انرژی , بنزین , تولید , سوخت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۲
MIGT انرژی ، توربین، گاز ، ام آی جی تی

migtco.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ام آی جی تی محفوظ است

ام آی جی تی

وبسایت اقتصادی با تمرکز بر نفت و گاز