برنامه وزارت نیرو برای برقی شدن خودروها

برنامه وزارت نیرو برای برقی شدن خودروها ام آی جی تی: برپایه برنامه ریزی انجام شده از جانب وزارت نیرو باید تا سال ۲۰۵۰ حدود ۷۰ درصد خودروها و موتورسیكلت ها به سمت برقی شدن بروند كه البته برقی كردن موتورسیكلت ها در اولویت است.



به گزارش ام آی جی تی به نقل از ایسنا، هم اكنون ۶۰ درصد آلودگی هوا مربوط به سیستم حمل ونقل می گردد بنابراین هم از ۲۶ طرح تحقیقاتی و توسعه فناوری مهم كه در وزارت نیرو در حال پیگیری قرار گرفته یكی از آنها مربط به طرح خودروهای برقی است.

به عبارت دیگر توزیع برق خودروهای برقی برعهده وزارت نیرو خواهد بود بنابراین باید زیرساخت های آن طوری فراهم گردد كه امكان شارژ خودروهای برقی در منازل مسكونی و دیگر اماكن تجاری و اداری وجود داشته باشد.

همچنین هم اكنون ۷۶ هزار مگاوات ظرفیت منصوبه برق كشور است كه از این میان به صورت مثال در زمستان حدود ۳۰ تا ۳۴ هزار مگاوات مورد استفاده قرار می گیرد این در شرایطی است كه قدرت عملی نیروگاه های كشور بیش از ۵۴ هزار مگاوات تخمین زده شده است.

این امر نشان داده است كه بخش زیادی از تولید بخصوص در طول زمستان بلا استفاده می ماند و به راحتی می توان در صورت گسترش خودروهای برقی كشور، آن ها در زمان های غیرپیك شارژ كرد بدون اینكه فشاری به شبكه هم وارد شود.

از سوی دیگر هم اكنون كل خودروهای مصرفی كشور در داخل حدود یك میلیون خودرو است كه اگر سالانه ۱۰ درصد خودروها برقی شود، با احتساب هزینه ۱۰ میلیون تومانی برای تولید هر خودرو، هزینه ای نزدیك به ۲ هزار میلیارد تومان خواهد داشت كه این عدد در مقایسه اقتصاد كشور عدد ناچیزی است.

به طور كلی باید اظهار داشت كه اگر برنامه این است كه خودروهای برقی در كشور توسعه پیدا كند، می بایست پیش از آن الزامات قانونی محكمی برای آن در نظر گرفت چراكه هم اكنون در زمینه توسعه خودروهای برقی در كشور قانون محكمی وجود ندارد، در بعضی از كشورهای خارجی كارخانه ها ملزم شده اند تا حدود ۲۰ درصد از تولید سالانه خویش را به تولید خودروهای برقی اختصاص دهند، این مسأله سبب می گردد تا در چند سال آینده كلیه خودروهای جدید آن ها برقی شود.

هم اكنون در ایران ۱۷ میلیون دستگاه خودرو و ۱۳ میلیون دستگاه موتورسیكلت وجود دارد كه موتورسیكلت ها چهار برابر خودروهای معمولی آلودگی تولید می كنند. با عنایت به شرایط فعلی، در آینده برق جایگزین بنزین در ایران خواهد شد، بنابراین وزارت نیرو در حال فراهم كردن شرایطی است تا در زمان های غیر پیك با نصب تجهیزات مورد نیاز، خودروهای برقی را در مكان های مورد نظر شارژ كند همینطور به دنبال تولید شرایط ارتباط مناسب تولید باطری و خودرو برقی در ایران است.




1396/10/28
17:59:11
5.0 / 5
4624
تگهای خبر: تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱
MIGT انرژی ، توربین، گاز ، ام آی جی تی

migtco.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ام آی جی تی محفوظ است

ام آی جی تی

وبسایت اقتصادی با تمرکز بر نفت و گاز