اكتشاف گاز در شرق

اكتشاف گاز در شرق به گزارش ام آی جی تی، به نقل از تسنیم مدیرعامل شركت بهره برداری نفت و گاز شرق اظهار داشت: گاز مخزن مزدوران كه گازی پرفشار است با ۳.۵ درصد گاز سولفوره و ۶.۵ درصد گاز كربنیك، این مخزن را به یكی از نادرترین مخازن گازی جهان تبدیل كرده است.


«محمد مام‎بیگی» مدیرعامل شركت بهره‎برداری نفت و گاز شرق در جمع خبرنگاران اظهار داشت: منطقه عملیاتی خانگیران تنها منطقه عملیاتی شركت بهره برداری نفت و گاز شرق است و در این منطقه دو میدان گازی خانگیران و گنبدلی در مدار بهره برداری قرار دارد.
وی افزود: در این دو میدان ۶۳ چاه به همراه ۵ مجموعه جمع آوری گاز، ۵۰۰ كیلومتر خطوط لوله انتقال گاز و ۳۰۰ كیلومتر خطوط انتقال برق داریم.
مام بیگی با بیان اینكه ” گاز ۶ استان كشور از این منطقه عملیاتی تأمین می شود”، گفت: گاز مورد نیاز استانهای خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، مازندران، گلستان و بخشی از استان سمنان از تولیدات منطقه عملیاتی خانگیران تأمین می شود كه روزانه در حدود ۴۳ تا ۴۸ میلیون مترمكعب گاز به شبكه سراسری ارسال می شود.
وی ادامه داد: در سال ۹۵ حدود ۶ درصد از نیازهای گازی كشور از طریق دو میدان گازی خانگیران و گنبدلی تأمین شده و در مجموع ۲٫۸ درصد از كل ذخایر گازی ایران در این دو میدان است.
مدیرعامل شركت بهره‎برداری نفت و گاز شرق با بیان اینكه “خبرهای خوشی از میدان‎های توس و كشف‎رود در راه است”، گفت: فرایند توسعه میدان توس ظرف یك سال آینده آغاز می‎شود.
وی افزود: پس از نتایج موفق حاصل از حفاری یك حلقه چاه اكتشافی در این میدان، مطالعه توس در دستور كار قرار گرفت و برآوردهای اولیه حاكی از این است كه در صورت توسعه این میدان، برداشت روزانه سه تا پنج میلیون متر مكعب گاز امكان‎پذیر می‎شود و این میزان تولید می‎تواند جایگزین خوبی برای كاهش تولید مخزن مزدوران طی سال‎های آینده باشد.
مام‎بیگی از انجام مطالعات آستان قدس بر روی میدان توس خبر داد و گفت: این مطالعات انجام شده و نتایج آن به شركت نفت مناطق مركزی ایران ارائه شده است.
وی افزود: همچنین از سال گذشته، دكل مدیریت اكتشاف شركت ملی نفت ایران در میدان كشف رود مستقر شده و امیدواریم طی ماه‎های آینده، خبرهای خوشی از این میدان بشنویم و شاهد تداوم تامین پایدار گاز شمال شرق كشور با تكیه بر ظرفیت‎های موجود باشیم.
مدیرعامل شركت بهره‎برداری نفت و گاز شرق در خصوص وضعیت مخزن گازی شوریجه B تصریح كرد: این مخزن كه دارای گاز شیرین است، در سال ۱۳۴۷ كشف شده و بهره برداری از آن از سال ۱۳۵۳ آغاز شد.
وی ادامه داد: در حال حاضر از هفت چاه این مخزن حدوداً روزانه تا ۱٫۶ میلیون مترمكعب گاز تولید شده و پس از تفكیك میعانات گازی در تفكیك گرهای سرچاهی، به واحدهای نمك زدایی ارسال می شود.
مام بیگی با بیان اینكه “حدود ۹۴ درصد ذخایر قابل استحصال مخزن شوریجه D تا سال ۹۳ برداشت شده است”، گفت: از همین سال مقرر شد مخزن شوریجه D به عنوان مخزنی راهبردی برای ذخیره‎سازی گاز مورد استفاده قرار گیرد.
وی افزود: سال گذشته در مجموع ۱٫۴ میلیارد متر مكعب گاز به این مخزن تزریق شد كه اثر مثبت آن در زمستان و همزمان با قطع صادرات گاز تركمنستان به كشورمان مشهود بود.
مدیرعامل شركت بهره برداری نفت و گاز شرق میزان تزریق كنونی گاز به این مخزن را روزانه ۹ میلیون مترمكعب اعلام كرد و گفت: اگر بتوان در هشت ماه نخست سال، روزانه ۱۰ میلیون متر مكعب گاز به مخزن شوریجه D تزریق كنیم، امكان برداشت گاز تا ۲۰ میلیون متر مكعب در روز در چهار ماه پایانی سال فراهم می‎شود و تحقق این هدفگذاری می‎تواند در تامین پایدار گاز شمال شرق كشور موثر باشد.
مام بیگی از مخزن مزدوران به عنوان اصلی ترین مخزن گازی در مدار بهره برداری شرق كشور نام برد و گفت: منطقه خانگیران مشتمل بر سه مخزن مجزای مزدوران، شوریجه B و شوریجه D است كه در این بین، گاز ترش تولیدی در مخزن مزدوران، پشتوانه اصلی تولید و تامین گاز مصرفی در شمال شرق كشور است.
وی افزود: گاز مخزن مزدوران كه گازی پرفشار است با ۳٫۵ درصد گاز سولفوره و ۶٫۵ درصد گاز كربنیك، این مخزن را به یكی از نادرترین مخازن گازی جهان تبدیدل كرده است.
این مقام مسئول تصریح كرد: مواجه نشدن با آسیب یا تلفات انسانی در این مخزن طی بیش از ۳۰ سال كه از بهره‎برداری آن می‎گذرد، نتیجه رعایت دقیق اصول ایمنی بوده است.
مدیرعامل شركت بهره‎برداری نفت و گاز شرق از میدان گنبدلی به عنوان تنها میدان مشترك در مدار بهره برداری شمال شرق كشور نام برد و گفت: این میدان بخشی از یك میدان بزرگ است كه در خاك تركمنستان با نام میدان گازی دولت آباد شناخته می شود اما از نظر وسعت، یك هفتادم آن در ایران است.
وی افزود: در حالت معمول انتظار بود تولید گاز در این میدان حدود ۶ سال پیش متوقف شود چرا كه بیشتر گاز قابل استحصال آن با فشار موجود مخزن برداشت شده، اما با تلاش متخصصان شركت و تعامل خوب و همراهی متخصصان پالایشگاه گاز شهید هاشمی‎نژاد، روند تولید در این میدان ادامه دارد و در حال حاضر روزانه ۷۰۰ هزار مترمكعب گاز از این میدان مشترك برداشت می شود.
مام‎بیگی با بیان اینكه “متوسط ضریب بازیافت گاز در مخازن تحت نظارت نفت و گاز شرق حدود ۷۵ تا ۸۰ درصد است، اظهار داشت: از مجموع حدود ۶۴۰ میلیارد متر مكعب ذخایر گاز قابل استحصال منطقه عملیاتی خانگیران، تاكنون ۳۴۷ میلیارد متر مكعب گاز برداشت شده و حدود ۳۰۰ میلیارد مترمكعب گاز قابل برداشت در این منطقه عملیاتی با توجه به ذخایر كشف شده وجود دارد كه ممكن است با كشف ذخایر جدید، این میزان در طی سالهای آتی افزایش یابد.
1396/04/23
00:49:30
5.0 / 5
4688
تگهای خبر: صادرات , گاز , نفت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۱
MIGT انرژی ، توربین، گاز ، ام آی جی تی

migtco.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ام آی جی تی محفوظ است

ام آی جی تی

وبسایت اقتصادی با تمرکز بر نفت و گاز