مهر گزارش می دهد؛

رفتار دوگانه سازمان ملی استاندارد در قبال كیفیت بنزین پایتخت

رفتار دوگانه سازمان ملی استاندارد در قبال كیفیت بنزین پایتخت ام آی جی تی: سازمان ملی استاندارد طی ماه های گذشته و با اوج گرفتن آلودگی هوای تهران در زمستان طی دو اظهار نظر نخست كیفیت بنزین تهران را تایید و چندی بعد آن را زیر سوال برد.



به گزارش ام آی جی تی به نقل از مهر، با تعطیلی مدارس پایتخت به علت آلودگی هوا و تكرر آن در زمستان سال جاری بحث داغ كیفیت بنزین بار دیگر در مركزتوجه اذهان عمومی قرارگرفت.
اگرچه رئیس سازمان ملی استاندارد پیش تر گفته بود كه بنزین پایتخت از كیفیت مطلوب برخوردار می باشد اما وی سه روز قبل در یك نشست خبری، كیفیت بنزین پایتخت را زیرسوال برد و اظهار داشت: نتایج جدیدترین آزمون كیفی بنزین در ۲ نمونه برداری كه از بنزین تهران صورت گرفته نشان داده است كه مشكلاتی در میزان گوگرد وجود داشته به صورتی كه این رقم در تهران ۶۰ بوده در حالیكه طبق استاندارد باید ۵۰ باشد.اگرچه رقم گوگرد نسبت به سال قبل بهتر شده است.
وی همینطور درباره میزان اكتان موجود در بنزین عرضه شده در تهران كه یكی از مولفه های كیفی سوخت به حساب می آید توضیح داد: نتایج ۵۰ مورد نمونه برداری نشان داده است كه عدد اكتان بنزین حدود ۹۰ است كه زیر حد استاندارد است؛ باآنكه فاكتورهای نگران كننده مانند بنزن و آروماتیك ها مورد مردودی نداشتیم و میزان گوگرد هم در حد استاندارد بوده است.
كیفیت بنزین تهران مطلوب است
البته بیژن زنگنه، وزیر نفت هم در پاسخ به موضوعات مطرح شده از رییس سوی سازمان ملی استاندارد درباره میزان اكتان بنزین تهران اظهار داشت: اطلاع دقیقی هم اكنون از این میزان ندارم اما درباره میزان گوگرد موجود در بنزین، نمونه برداری انجام شده در كلان شهر تهران ۶۰ PPM عنوان شده بود در حالیكه میزان استاندارد آن ۵۰ PPM است.
وی درباره سخنان روز گذشته رییس سازمان ملی استاندارد در خصوص اینكه گوگرد بنزین در تهران بالاتر از حد استاندارد بوده است، اظهار نمود: ممكن است در یك یا دو جایگاه چنین گفته ای تایید شود اما به صورت كلی بنزین عرضه شده در كلان شهرها از كیفیت مطلوبی برخوردار می باشد.
اختلاف نظر در تعریف مشترك از كلانشهر
علیرضا صادق آبادی، معاون جوان وزیر نفت در امور پالایشی هم درباره كیفیت بنزین تولیدی كشور و ارتباط آن با آلودگی كلانشهر تهران و البرز اظهار داشت: تعریف كلانشهر از دید نهادهای مختلف یكسان نیست؛ با فرض این كه بنزین عرضه شده از جانب جایگاهی در بومهن یا رودهن كه حومه تهران به شمار می آید از استاندارد یورو ۴ انحراف داشته باشد، آیا این مورد به تعاریف مختلف از كلانشهرها برنمی گردد؟!
وی با تاكید بر این كه به هرحال همه بنزین یورو ۴ تولیدی در كشور، همگی در كشور توزیع می گردد و در جای دیگری مصرف نمی گردد، خاطرنشان كرد: تلاش ما انجام تكلیف و اولویتی است كه بر عهده وزارت نفت گذاشته شده و این تكلیف توزیع بنزین با استاندارد یورو ۴ در ۸ كلانشهر است.
معاون وزیر نفت در امور پالایش اضافه كرد: اخیرا قرار شده است كه برای هر تلمبه در جایگاه های عرضه سوخت یك «تگ» تولید و بر مبنای این تگ ها تعریف ما از كلانشهر هم مشخص شود.
یك بام و دو هوا
نكته جالب در این میان این اظهار نظرها، رویكرد متفاوت رئیس سازمان ملی استاندارد است. به نحوی كه یك مرتبه میزان گوگرد۶۰ PPM ای در بنزین تهران را نسبت به میانگین مناسب می داند و در زمانی دیگر این رقم را بالا! حتی اگر این گفته رییس سازمان ملی استاندارد درباره بالا بودن میزان گوگرد را معیار تلقی نماییم، به نظر می رسد بیشتر مسوولیت درباره این مورد متوجه نهاد نظارتی و كنترل كیفیت بنزین عرضه شده است. یعنی همان «سازمان ملی استاندارد».
این سازمان طی سالهای اخیر، بارها بی كیفیت بودن بنزین تهران را رد و تاكید كرده بود كه نمونه های دریافت شده از وزارت نفت كه مورد آزمایش قرار گرفته نشان داده است بنزین توزیعی، از كیفیت لازم برخوردار می باشد و مشكلی ندارد.
پالایشگاهی كه از تولید جا ماند
نكته قابل توجه در این میان، عدم تولید بنزین سوپر و یورو۴ در پالایشگاه تهران طی هشت ماهه سال جاری است. این در شرایطی است كه در مقابل از فاز نخست پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس روزانه ۱۲ میلیون لیتر بنزین یورو۴ تحویل انبارها داده شده است. البته بر مبنای گفته مسئولین شركت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی علت اختلاف موجود در اعلام دو مولفه اكتان و گوگرد موجود در بنزین كلانشهر تهران در دست بررسی كارشناسان بوده و نتایج آن بزودی اعلام می گردد.




1396/11/18
12:42:17
5.0 / 5
4633
تگهای خبر: بنزین , پالایشگاه , تولید , كیفیت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۲
MIGT انرژی ، توربین، گاز ، ام آی جی تی

migtco.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ام آی جی تی محفوظ است

ام آی جی تی

وبسایت اقتصادی با تمرکز بر نفت و گاز