كوشش برای براندازی دلار در معاملات نفتی جدی تر شد

كوشش برای براندازی دلار در معاملات نفتی جدی تر شد ام آی جی تی: شبكه آرتی به تازگی به نقل از الكساندر نواك، وزیر انرژی روسیه، اطلاع داد این كشور سرگرم جایگزین كردن دلار آمریكا در مبادلات نفتی با استفاده از قراردادهایی با تركیه و ایران است.



به گزارش ام آی جی تی به نقل از ایسنا، وزیر انرژی روسیه اواخر هفته گذشته در مسكو به خبرنگاران اظهار داشت: این تفاهم نظر وجود دارد كه ما بایستی به سمت استفاده از ارزهای ملی در مبادلاتمان حركت نماییم. یك نیاز و همینطور تمایل طرفین برای این اقدام وجود دارد. روسیه بدنبال گزینه ای برای پرداخت پول به ارزهای ملی با ایران و تركیه است. این امر مستلزم عوامل خاصی در بخش اقتصادی و مالی و در بخش بانكی است.



ایران كه در معرض تهدید بازگشت تحریم های آمریكا قرار دارد، دو ماه پیش تصمیم گرفت دلار آمریكا را بعنوان یك ارز در وارداتش حذف كند. وزارت صنعت، معدن و تجارت در دستورالعملی از بازرگانان خواست دادن سفارش های واردات به دلار آمریكا را متوقف كنند. دلیل این اقدام این بود كه ایران به علت تحریم ها، به مبادلات دلار دسترسی ندارد و حذف این ارز بعنوان ارز مورد استفاده برای واردات كالا، شرایط را تسهیل خواهد نمود.


ایران بعنوان متحد غربی روسیه ظاهر شده است. به خصوص كه این دو كشور هدف تحریم های آمریكا قرار دارند. سال قبل مقام معظم رهبری از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، خواسته بود به منظور منزوی ساختن آمریكایی ها، دلار بعنوان یك ارز مبادلاتی كنار گذاشته شده و ارزهای ملی جایگزین آن شوند.



درخواست ایران ضد دلار همینطور سال قبل به توافق دوجانبه میان بانك های مركزی ایران و تركیه به منظور تجارت با استفاده از ارزهای ملی منتهی شد. روسیه هم اكنون سرگرم مذاكرات با تهران برای انجام اقدام مشابه است. با این همه برخی به این مسئله بدبین بوده و بر این باورند كه كنار گذاشتن دلار و استفاده از ارزهای ملی در حرف نسبت به عمل آسان تر است.



بر اساس گزارش اویل پرایس، همینطور ظهور ارزهای مجازی می تواند فاصله گرفتن از دلار بعنوان یك ارز مورد استفاده در پرداخت پول معاملات نفتی بین المللی را تسهیل كند.



استفن برنوك از شركت "پی وی ام اویل آسوشیتس" در دسامبر سال قبل گفته بود ارزهای مجازی می توانند به كشورهای تولیدكننده كالا به منظور كاهش وابستگی به دلار، از ارزهای مجازی كمك كنند. از جانب دیگر، ارزهای دیجیتالی مزیت دیگری را برای كشورهایی كه با تحریم های بین المللی مواجهند، فراهم می كنند. این ارزها بی نام هستند و بدین سان تاثیر تحریم های آمریكا بر قراردادهای تجاری كشورهایی مانند روسیه، ایران و ونزوئلا را محدود می كنند.


تولیدكنندگان نفت متعددی تابحال از طرح هایی برای حذف دلار در معاملات نفتی رونمایی كرده اند. ونزوئلا ارز دیجیتالی خود به نام "پترو" را عرضه نموده است كه تحت پشتوانه ذخایر منابع طبیعی عظیم این كشور قرار دارد. چین كه دومین مصرف كننده بزرگ نفت جهان است و در سال ۲۰۱۷ از آمریكا بعنوان بزرگترین واردكننده نفت جهان پیش افتاد، معاملات نفت به یوان را برای جایگزین كردن آن با معاملات نفت به دلار، راه اندازی كرده است. شركت "یونی پك" كه بازوی بازرگانی شركت سینوپك – بزرگترین پالایشگاه آسیا- است، اولین قرارداد برای واردات نفت خاورمیانه را امضا كرده كه بر اساس قرارداد معاملات آتی جدید شانگهای قیمت گذاری شده است.






1397/01/22
14:37:31
5.0 / 5
4518
تگهای خبر: تجارت , تحریم , تولید , نفت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۴
MIGT انرژی ، توربین، گاز ، ام آی جی تی

migtco.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ام آی جی تی محفوظ است

ام آی جی تی

وبسایت اقتصادی با تمرکز بر نفت و گاز